Oljeservice på vei opp
Oljeserviceindustrien, som har oljeselskapene som kunder, går så det suser etter flere år med laber utvikling. Industri Energi er på hugget.
Asle Reime i Industri energi forteller at forbundet har 4000 - 5000 medlemmer og store oppgaver innen oljeserviceindustrien.
Industri Energi
stig@lomedia.no
Mens oljeselskapene klager over dårlig lønnsomhet, har altså leverandørene fått et oppsving.
– Det er gode tider i bransjen. Det viser tallene. Driftsinntektene til norske oljeserviceselskaper vokste med ni prosent fra 2011 til 2012. Samtidig tjente selskapene mer penger. Driftsmarginen økte til 8,2 prosent, en økning på 2,5 prosentpoeng, sier Espen Norheim i revisjonsselskapet Ernst & Young (EY) til Dagens Næringsliv. EY har analysert 2012-regnskapene til 814 norske oljeserviceselskaper, som altså viser god vekst både i inntekter og lønnsomhet.
Stor satsing
Områdeleder Asle Reime i Industri Energi sier til LO-Aktuelt at oljeserviceindustrien er et stort område for forbundet med 4000 - 5000 medlemmer.
– Vi har hatt stort medlemsvekst her, samtidig som det er et stort og krevende område, sier Reime. Mange selskaper ønsker å komme inn i denne virksomheten, og Industri Energi og Fellesforbundet har nå en samarbeidsavtale på feltet, slik at man er enige om i hvilket av de to forbund arbeidstakerne skal være.
Eksperter
Reime forteller at det stadig kommer nye rigger og at oljeservice utgjør en stor andel av denne økningen.
– Arbeidstakerne i denne bransjen er eksperter som sendes verden rundt. Dermed er det en stor utfordring for oss å ivare deres interesser best mulig.
– Bransjen går bra for tiden. Kan det utløse økte lønnskrav?
– Som sagt er dette mennesker med stor know how, samtidig som disse folkene går på individuell avlønning. Det innebærer at vi har en stor jobb å gjøre på lønn, men ikke minst når det gjelder arbeidsvilkår. Det er ivaretakelse av helheten som er den store utfordringen for oss, sier Asle Reime.