UT PÅ ANBUD: Oslo havn kvitter seg med drift og ansatte, og la containerhavna ut på anbud til private operatører i dag. Styret mener det er nødvendig for å møte framtiden.
Ola Tømmerås
Oslo havn kvitter seg med drift og ansatte
Onsdag gikk driften av containerhavna i Oslo ut på anbud. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen hevder det vil øke effektiviteten, men nekter å kommentere de reelle grunnene til effektivitetsbrister.
ola.tommeras@fagforbundet.no
Nær 40 personer fra fagforeninger, fagblader, tv-stasjoner og øvrig presse møtte opp på pressekonferansen til styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo havns lokaler onsdag.
– Jeg hadde aldri trodd det skulle møte så mange til en pressekonferanse om anbud i Oslo havn, åpnet styreleder Bernt Stilluf Karlsen lattermildt, vel vitende om den store interessen rundt konflikten om fortrinnsrett til lasting og lossing og ledelsens utspill mot sine egne ansatte i vinter.
Hiver ut kranførerne
Oslo havn vil innføre en såkalt Belfast-modell, der ett stort containerselskap drifter havna mens det kommunale havneselskapet eier og leier ut kranene. Kranførerne som er organisert i Fagforbundet, skal virksomhetsoverdras til framtidig driftsselskap.
Det er et uttalt ønske fra styret å få inn et internasjonalt selskap, og at en slik drift kan endre eller svekke de organiserte bryggearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse skip.
Norsk transportarbeiderforbund (NTF), som organiserer bryggearbeiderne (sjauerne), mener dette vil sette døra på vidt gap for sosial dumping. I dag er NTF i konflikt med arbeidsgivere i Risavika ved Stavanger og i Drammen, der de private selskapene nekter å inngå tariffavtale som ivaretar fortrinnsretten.
– Graver vår egen grav
Etter en gjennomgang av de store klimagevinstene ved sjøtransport, slo Bernt Stilluf Karlsen fast at havna må øke produktiviteten og effektiviteten dersom de skal bli konkurransedyktige.
– Til tross for at det må 400 trailere til for å transportere godset på ett containerskip og klimautslippet er 17 ganger høyere på vei enn til sjøs, så taper vi i konkurransen, sa Stilluf Karlsen. Han viste også til at prisen per kilometer er lavere til sjøs.
– Der lastebilene trenger minimum 400 sjåfører frakter skipet det samme med 12 sjøfolk og en kokk, beskrev han.
Stilluf karlsen viser til at privatisering vil gi fleksibilitet. I desember ble det beskrevet i styrepapirer hvordan privatisering muliggjør bruk av skipenes mannskap til lasting og lossing, i strid med fortrinnsretten. I dag omtalte Stilluf karlsen dette som et uavklart forhold.
Angrep slått tilbake
I vinter gikk Stilluf Karlsen til frontalangrep på bryggearbeiderne og anklaget dem for å ha verdens dyreste spisepause. I dag framholdt han: - Vi graver vår egen grav. Jeg varsler bare om det.
Men Stilluf Karlsen nektet plent å gå inn på realitetene for hvorfor det ikke er kontinuerlig drift i havna. Både NTF og Fagforbundet har plukket ifra hverandre pause-beskyldningene.
– Jeg kan ikke gå inn på praktiske detaljer, sa Stilluf Karlsen, da han ble konfrontert med at sjauerne selv har foreslått rullerende pauseordning og at bemanningen er på et minimum for å drifte kranene.
Isteden gjentok Stilluf Karlsen atter en gang:
– Vi graver vår egen grav. Jeg har ingen ting imot at dette gjøres dersom man ønsker det, men ingen skal si at ikke jeg sa ifra.
– En merkelig framstilling
– Stilluf Karlsen har en merkelig framstilling av virkeligheten i havna. Effektivitetsbristene er der like fullt når et privat selskap overtar driften, sier hovedtillitsvalgt for kranførerne, Steinar Hopstad.
– Det er ikke et spørsmål om avtalefestet lunsj, men om bemanning. Kranførerne har allerede avtale om rullerende ordninger, men krana stopper dersom det ikke er nok sjauere til stede, forklarer han.
– For oss er det vanskelig å akseptere fokus på spisepauser mens ledelsen nekter å forholde seg til sviktende logistikk og bemanningssituasjon, sier han.
De ansatte har flere ganger kommet med konkrete forslag til logistikkforbedringer, men uten at ledelsen har tatt dem til følge. Denne gangen framla de forslag til mer effektiv og kontinuerlig drift. Styret forkastet forslaget til fordel for konkurranseutsetting og privatisering.
– Noe logistikk kan forbedres med én drifter, men bemanningssituasjonen som umuliggjør kontinuerlig drift er likevel den samme, påpeker Hopstad.
Rasende politiker
Det ble varmt i konferansesalen etter hvert som en åpenlyst irritert Stilluf Karlsen avviste å svare på spørsmål rundt vinterens utspill mot egne ansatte. Temperaturen økte enda noen hakk da Rødt-politiker Bjørnar Moxnes forlangte svar.
– Jeg er medeier i Oslo havn, presenterte Moxnes seg til lettere latter.
– Jeg er det som politiker, poengterte han, og viste til at på Rådhuset brer bekymringen seg for konfliktene mellom ledelse og ansatte i havna.
Han uttrykte videre bekymring for at antall ansatte sjauere er redusert, mens ledelsen vokser. Også innholdet i de lekkede interne notatene som beskrev strategier for obstruksjon av fagforeningene bekymret.
Til Fagbladet utdyper Moxnes:
– Et samlet bystyre ønsker en konkurransedyktig havn, og da bekymrer det oss at ledelsen skaper en fastlåst konflikt. Det er spesielt at ledelsen i et kommunalt selskap rykker ut i offentligheten med en direkte løgnkampanje mot egne ansatte, sier han, og viser til at ledelsen var vel kjent med at driftsstopp i lunsjen ikke er sjauernes ansvar, men deres eget – at ledelsen selv har avslått å gå med på løsninger som kan gi kontinuerlig drift.
Moxnes mener også at privatisering i seg selv ikke løser noenting.
– Det forandrer ikke noe ved de faktiske problemene i havna, understreker han.
– Ledelsen skremmer
– Det er direkte skremmende med en ledelse som så til de grader nekter å lytte til sine ansatte, kommenterer AU-medlem og leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.
Han mener Oslo havns styre viser manglende respekt for de som utøver faget.
– Det er havnearbeiderne som kan lasting og lossing. Det er de som kjenner logistikken og som har kommet med en rekke forslag til forbedret effektivitet og kapasitetsutnyttelse. En god ledelse skulle ha lyttet, mener Guldbrandsen.
Hovedtillitsvalgt Hopstad bemerker at ledelsen viser at det de ønsker er kostnadskutt.
– Dette har ingen ting med effektivisering å gjøre, men med kostnadskutt på bekostning av ansattes lønns- og arbeidsvilkår og pensjon, påpeker han.
Kampen om havna
Havneeiere forsøker å fjerne havnearbeidernes fortrinnsrett til lasting og lossing av gods i havna. Blir de kvitt denne kan norske sjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
Disse konfliktene er på gang: Risavika Terminal ved Stavanger og Holship Norge i Drammen, der private driftsoperatører nekter å godta tariffavtale. Oslo havn, der den tariffestede fortrinnsretten blir angrepet av ledelsen.
Fortrinnsretten er tariffestet og beskyttet av ILO-konvensjon nr. 137, som Norge ratifiserte i 1974.
Den samme fortrinnsretten har havnearbeiderne i Europa, Nord-Amerika og Australia. Konfliktene i Norge har derfor stor prinsipiell betydning.
Norsk Transportarbeiderforbund organiserer bryggearbeiderne (sjauerne) i norske havner. De har vært i konflikt siden november i fjor.
Oslo havn forsøker å omgå fortrinnsretten ved å konkurranseutsette hele virksomheten. Kranførerne, som er organisert i Fagforbundet, skal overdras til et privat operatørselskap.
Kampen om havna
Havneeiere forsøker å fjerne havnearbeidernes fortrinnsrett til lasting og lossing av gods i havna. Blir de kvitt denne kan norske sjauere erstattes med billig arbeidskraft fra båtenes mannskap.
Disse konfliktene er på gang: Risavika Terminal ved Stavanger og Holship Norge i Drammen, der private driftsoperatører nekter å godta tariffavtale. Oslo havn, der den tariffestede fortrinnsretten blir angrepet av ledelsen.
Fortrinnsretten er tariffestet og beskyttet av ILO-konvensjon nr. 137, som Norge ratifiserte i 1974.
Den samme fortrinnsretten har havnearbeiderne i Europa, Nord-Amerika og Australia. Konfliktene i Norge har derfor stor prinsipiell betydning.
Norsk Transportarbeiderforbund organiserer bryggearbeiderne (sjauerne) i norske havner. De har vært i konflikt siden november i fjor.
Oslo havn forsøker å omgå fortrinnsretten ved å konkurranseutsette hele virksomheten. Kranførerne, som er organisert i Fagforbundet, skal overdras til et privat operatørselskap.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin