Sissel M. Rasmussen
Wizz Air etablerer seg i Norge:
«Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
– Dette har ikke norsk luftfart behov for, mener LO-topp.
helge@lomedia.no
frode@lomedia.no
Det blir helt nye tider i norsk luftfart når Wizz Air skal fly innenriks. Selskapet ble i 2019 dømt i rumensk høyesterett for å ha sparket ansatte fordi de var fagorganiserte. Nå skal de fly i Norge, og selskapet avviser alt snakk om tariffavtaler for de ansatte.
Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal nå ta opp konkurransen med SAS og Norwegian. De reklamerer for billetter til 199 kroner, og er åpne på at de ikke vil ha tariffavtaler. Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er klar i sin tale om etableringen.
– Jeg har følgende klare melding til Wizz Air-sjefen. I Norge sniker vi oss ikke unna sosialt ansvar. Vi ønsker rett og slett ikke selskap uten tariffavtaler i det norske markedet, sier Carlsen.
Lønnsoppgjøret: 2.000 flyarbeidarar kan gå ut i streik
Hall of shame
Carlsen advarer mot forretningsmodellen til Wizz Air:
– Å late som om alt er i orden på dette området står seg dårlig. Wizz Air er et av selskapene i hva European Cockpit Association har valgt å kalle «Hall of shame». Det er blant de verste selskapene i å ha et frynsete rykte i forhold til arbeidstakernes forhold. Selskapet har forfulgt en totalt uakseptabel praksis når koronapandemien traff luftfarten for fullt der nettopp mangel på tariffavtaler muliggjorde selskapets praksis, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Lederen i Norsk Flygerforbund satt blant annet i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Han mener norsk luftfart ikke har noe som helst behov for mer konkurranse.
Voldsomme kutt: – Det kommer til å ta år før luftfarten er tilbake på gammelt nivå. Det tar på mentalt for alle ansatte
Velfungerende konkurranse
– Vi har en velfungerende konkurranse innen luftfarten i Norge i dag. Vi har tre gode norske flyselskap i en sunn konkurranse, noe som har gitt betydelig billigere flybilletter. Wizz Air vil ikke kunne tilby noe annet enn Norwegian, SAS og Widerøe. De bruker de samme flyene, med de samme utslippene som de andre aktørene og vil konkurrere om de samme kundene. Det eneste det vil gi er økt utslipp. Det er verken bærekraftig økonomisk eller miljømessig, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
I første omgang setter Wizz opp tre innenlands flyruter i Norge, fra Oslo til henholdsvis Bergen, Trondheim og Tromsø. Lavprisselskapet tar fra 199 kroner per billett på de nevnte rutene, som åpner 5. november.
– Dette er en milepæl for Wizz Air og en stor dag også for Norge, sa administrerende direktør József Váradi i selskapet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, ifølge DN.
På pressekonferansen trakk han fram viktigheten av bærekraftig økonomi, og at dette er noe selskapet tar med seg til Norge.
SAS-jobber nede for telling: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser
«Fake news» og norske spilleregler
Carlsen mener billettprisene selskapet opererer med er «fake news».
– Man bør kunne stille spørsmål ved hvor billig det skal være å fly. Det er viktig at det går fly. Det er årsaker til at du trenger å reise mellom A og B. Men det må samtidig være med å bære kostnaden ved å fly på alle områder, som både sosial, miljømessig og finansiell bærekraft. Det kan for eksempel reguleres med hvor billig man skal kunne selge en flybillett. Som de har gjort i Østerrike, sier Carlsen.
Carlsen reagerer også på at Wizz Air er åpne på at de ikke vil følge norske spilleregler i arbeidslivet.
Wizz Air avviser blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis selskapet skal ha ansatte i Norge:
– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på en pressekonferanse tirsdag.
Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt
Fri etableringsrett
Wizz Air er en betydelig aktør i lavprismarkedet i Europa. Det er fri etableringsrett i luftfarten. Men Carlsen er altså klar på at det ikke er behov for mer konkurranse.
– Vissheten om at det ikke er tilstrekkelig med konkurranse i Norge er en misoppfatning. Den fungerer både innen Norge og ut og inn av Norge. Det eneste problemet vi har er at det er for billig å fly, mener Carlsen.
Samtidig skjer etableringen i en tid hvor luftfarten har mer enn nok med å overleve samtidig som det er reiserestriksjoner, nesten tomme fly og milliardene fyker ut av lommene til Norwegian, SAS og Widerøe.
Han mener Wizz Air vil melde seg på i kampen om smulene både uten tariffavtale, med kreative ansattmodeller og ved å manøvrere seg utenom den norske modellen.
– Men det skal ikke bli noen «walk in the park» å tro at man skal kunne se bort fra den norske modellen. Her stilles det krav i forhold til både arbeidsmiljø og et lovverk som må respekteres. Vi skal passe på. Og krever at myndighetene følger nøye med. Selskap med base i Oslo må forholde seg til norske arbeidslivsregler, mener Carlsen.
Ingen SAS-løsning: 560 piloter er oppsagt. Begge parter har avslått løsningsforslag
400 ansatte innen 2022
Nyheten om at Wizz Air etablerer seg i Oslo, kommer samme dag som det ble kjent at Erik G. Braathen, som har bakgrunn blant annet som styremedlem og investor i Norwegian, starter opp et nytt flyselskap.
Det nye flyselskapet planlegger å starte opp med fem fly og ha første fly i lufta i løpet av første halvår i 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.
Mer enn 25 personer jobber med å bygge opp det nye flyselskapet.
Yngve Carlsen er glad for at de sier de vil operere med tariffavtaler, og forholde seg til spillereglene. Samtidig er han klar på at den kritiske økonomiske situasjonen til Norwegian ikke blir hjulpet av at det blir flere aktører som kjemper om de samme kundene på markedet.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer