Min og andres sikkerhet ofres på anbudenes alter, skriver kronikkforfatteren.
Marcel Tiedje
Sjåførsikkerheten blir stadig dårligere:
På veien er vi taperne, skriver bussjåfør Ørjan Takle
Når en liten elbil smadrer en rutebuss, bør varsellampene blinke.
Som bussjåfør har jeg de siste årene mistet altfor mange av mine kolleger i trafikkulykker. Mange av dem ville trolig ikke fått personskade i det hele tatt hvis bussene hadde hatt det sikkerhetsutstyret man finner i dagens privatbiler.
Vi bussjåfører er bare marginalt bedre beskyttet enn en motorsyklist.
Det ble igjen tydelig når en Volkswagen Up knuste fronten på en buss omtrent bak til forhjulet, og kupeen på Upen var like hel. VW Up er beskrevet som en minibil. Den har en egenvekt på 1139 kg, og knuste altså fronten på en buss. Heldigvis bussens høyre side, så bussjåføren overlevde. Det er nemlig ingen selvfølge.
Beskyttet av lakk og tynn plast
Da jeg første gang tok kjøreseddel for buss i 1978, kjørte jeg en buss som ville vinne de fleste dueller med andre kjøretøy. Dog med unntak av tanks og noen få andre kjøretøy. Vi satt høyt. Motoren var i front av bussen. Chassiset var av solid stål. H-bjelker gjorde bussen til en massiv rambukk. Siden da har privatbilene fått stadig nytt sikkerhetsutstyr, som redder stadig flere liv.
Bussen er blitt farligere som arbeidsplass. Sjåførenes sikkerhet er ofret på anbudenes alter. I dag er det stort sett bare lakk, tynn plast og lettmetallprofiler som beskytter oss.
Før satt vi høyt over privatbilene i såkalte normalgulvbusser og hadde en reell sjanse når vi frontkolliderte med dem.
Nå sitter vi på gateplan i svakere konstruerte lavgulvbusser, og er potensielle ofre for nær sagt alt og alle vi møter langs veiene.
Penga rår
«Ta det opp med arbeidsgiver», er det mange som hevder. Og det er jo i et normalt arbeidsliv et innlysende forslag. I henhold til Arbeidsmiljøloven 3-1, 2 c) skal nemlig arbeidsgiver «kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risikoforholdene i virksomheten, utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risikoen».
Problemet er bare at dersom et selskap som ønsker å bli min arbeidsgiver gjennom anbudskonkurranse legger noen få ekstra kroner i sjåførens sikkerhet, så blir ikke det selskapet min arbeidsgiver.
I en anbudsutsatt kollektivtransportvirkelighet vinnes anbud utelukkende på pris. Det er riktignok en del andre krav, men enten leverer man på de kravene, eller så er man ikke med i konkurransen.
Så derfor er det først og fremst de fylkeskommunale administrasjonsselskapene som kan sette krav til sikkerheten ved førermiljøet. Men som Skyss i Hordaland svarer Arbeidstilsynet i et postalt tilsyn som er under avslutning i disse dager: «Skyss fastheld at utforming av sjåførareal i buss ikkje bør fastsettast av oppdragsgjevar, men at dette er forhold som inngår i forholdet mellom arbeidsgjevar og arbeidstaker.»
En meningsløs uttalelse når vi vet at anbudskonkurransen avgjøres på pris alene.
Dette må gjøres
Statens havarikommisjon for transport (SHT) gransket møteulykken i Nafstad i Ullensaker i 2017, der en sjåfør ble drept og en ble kvestet for livet. Det var ingen personskade på passasjerene i noen av bussene. Der står det at Mercedes er den eneste leverandør i Europa som har forsterket fronten i sine Citaro bybusser.
Norske oppdragsgivere burde kreditert leverandører som uten vedtatte krav til sikkerhet på egen hånd legger dette inn i produksjonen.
Alle nye busser til Norge burde ha en minimumsutrustning i tråd med det som i dag er tilgjengelig i bussproduksjonen. Markedet bør følges tett fra oppdragsgiverne og ansatteorganisasjoner. Og kravene bør skjerpes fra år til år til år inntil standarden heves hos alle leverandører som ønsker sine busser på norske veier. Virkeligheten er imidlertid at i dag kjøper europeiske busselskaper alt som kan produseres av buss i Europa. Det ikke sikkert de foretrukne leverandørene kunne tilfredsstilt etterspørselen alene.
SHT anbefaler Statens vegvesen å lage egne sikkerhetskrav til utforming av buss. Norske myndigheter ønsker imidlertid ikke egne nasjonale krav. De mener det bør være felles europeiske regler for sikkerhet i buss. EU har imidlertid hevdet at det er for få ulykker med fatal utgang til at de ønsker nye sikkerhetsregler for buss.
Det kommer trolig enten førerløse busser eller nye europeiske sikkerhetskrav likevel. Men ikke før flertallet av dagens bussjåfører er pensjonert.
Hadde de i det minste gitt oss tilbake normalgulvbussen. Da hadde vi hatt en sjanse mot mange potensielle motstandere langs veien.
Det er ikke til å unngå at det preger arbeidsdagen for flere av oss bussjåfører. Det er ikke tilfeldig at sykefraværet øker når veiene blir snø- og islagt, og kontrollen over eget kjøretøy minker. Når vi stoler mindre på våre medtrafikanter. Da husker vi gjerne kolleger og venner som ikke er med oss lenger. Vi tenker på om innsatsen kanskje er for høy.
Vi er nemlig mange som kan levere inn vesken og ta ut AFP og pensjon. Og kanskje er det like mange som teller ned hvor mange lønninger de har igjen før de kan avslutte et arbeidsliv de færreste kjenner seg igjen i. Et arbeidsliv hvor våre lønns- og arbeidsvilkår nesten er det eneste som ligger i potten når de store selskapene konkurrerer om nye anbud.
Og sikkerheten vår er redusert til langt under det de fleste vil mene burde være et minimum.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo