JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart:

Pilot-leder ut mot Erna Solbergs nei til SAS: Mener argumentet om forskjellsbehandling ikke holder

Statsminister Erna Solberg mener statlig eierskap i SAS vil føre til forskjellsbehandling mellom luftfartsselskapene i Norge, og sa nei til å gjeninnføre eierskapet. Det var aldri årsaken til at Norge solgte seg ut, mener lederen i Norsk Flygerforbund.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

Tirsdag sa statsminister Erna Solberg og den norske regjeringen nei til å gå inn igjen som eier i SAS. Argumentet var at det ville skape en forskjellsbehandling mellom SAS og de to andre selskapene i Norge, Norwegian og Widerøe.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener dette argumentet ikke holder vann.

Har aldri vært et argument tidligere

– Norge var eier av SAS i 70 år, men solgte seg ut på grunn av et avkastningsperspektiv. Forskjellsbehandling har aldri vært noe argument tidligere, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Så vidt jeg vet har verken Widerøe eller Norwegian bedt om at den norske stat skal gå inn som eier i selskapene. Om regjeringen hadde takket ja til invitasjonen fra den svenske og danske regjeringen om å gå inn på eiersiden igjen, ville det ikke fått noe å si for virkemiddelbruken i luftfarten ellers, hevder han.

– SAS, Norwegian og Widerøe er alle flotte flyselskaper som vi ønsker å bevare. Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig, legger han til.

Les også: Redningspakke for SAS er klar – Norge vil opprettholde innenlandsflygingen

Vente og se

Yngve Carlsen, som har vært forbundsleder i LO-forbundet siden 2015, mener den norske regjeringen har en vente og se-holdning som kan få dramatiske konsekvenser.

– Den globale luftfartsinfrastrukturen er i ferd med å gå konkurs. Det finnes ikke privat risikokapital. Private investorer er nå kun opptatt av å maksimere profitt. Kapitalismens svakhet er at den ikke driver med nasjonsbygging, men dessverre har et for ensidig profittfokus. Det overlates i slike kriser derfor til nasjonalstatene å sikre viktige samfunnsstrukturer, sier Yngve Carlsen.

– Norge takket nei til en invitasjon fra den svenske og danske regjeringen som kunne sikre en infrastruktur som landet vårt er helt avhengig av. Vi ble bedt på middag, men takket nei selv om vi trenger maten, poengterer han.

– Nå er det overlatt til våre to naboland å sørge for vår egen luftfartsinfrastruktur, legger han til.

Forbundslederen mener det ikke nødvendigvis er slik at det er riktig at den norske stat skal eie et flyselskap.

– Problemet er at ingen andre vil eie flyselskap akkurat nå. Og når ingen vil eie noe, risikerer vi at vårt landsdekkende transportnett i luften forsvinner. Det kan vi ikke tåle konsekvensen av, mener Carlsen.

Saken fortsetter under bildet.

Regjeringen bør gjeninnføre statlig eierskap i SAS nå, mener Yngve Carlsen.

Regjeringen bør gjeninnføre statlig eierskap i SAS nå, mener Yngve Carlsen.

Eivind Olai Kristiansen

Milliardstøtte til andre selskap

Den tyske stat har gitt Lufthansa nesten 100 milliarder kroner, for 20 prosent eierskap.

Frankrike har gitt luftfarten 90 milliarder kroner.

Selv i USA er det gitt 190 milliarder kroner til flyselskapene i rene penger. Noe av dette er også kapital som kan konverteres til statlig eierskap.

Norge har gitt verdifull støtte i form av lånegarantier. Om det er nok, vites ikke. Norwegian har fortsatt en utfordrende balanse og en krevende gjeldssituasjon, viser Carlsen til, og selv før korona-pandemien kom til landet var flyselskapet i en svært krevende økonomisk situasjon.

Yngve Carlsen mener at en gjeninntreden som SAS-eier ikke ville fått noen konsekvenser for de to andre selskapene i landet.

– Men det ville gitt oss to hender på rattet, vi hadde fått kontroll og vi hadde fått noe tilbake for krisehjelpen vi gir gjennom et eierskap, påpeker han.

Les også: Arbeidslivet ga innspill til regjeringa: Dette må til for å unngå masseoppsigelser

Burde gi kontantstøtte

Carlsen mener også at den norske stat kunne gitt luftfarten kontantstøtte, slik som det øvrige næringslivet har fått. Men det har også regjeringen vært motvillig til. I stedet har luftfarten til nå fått dyre kreditter som skal tilbakebetales, peker han på.

– Dette var fornuftig og riktig i startfasen. Man trodde jo først at dette bare ville vare noen få måneder. Nå ser vi at det kanskje vil gå flere år. Da trenger ikke bare SAS, men også de andre norske flyselskapene tiltak som styrker deres soliditet. Å bidra til en løsning i SAS utelukker derfor ikke på noen som helst måte at man også sikrer ordninger for andre selskap.

Han legger til:

– Nå går Sverige og Danmark inn med 15 milliarder kroner. Nå må regjeringen legge vekk sin vente og se-holdning og heller bidra til å sikre at det er igjen noe på den andre siden av denne krisen, avslutter Yngve Carlsen.

Annonse
Annonse