JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ELEKTRISK FRAMDRIFT. De ansatte ved distribusjonssenteret i Fyllingsdalen i Bergen, er ikke imponert over el-kjøretøyene de må bruke. Fra venstre: Dag Lavik, Jørn Alf Jetmundsen, Christer Rundhovde og Miranda Eriksen Larsen.

ELEKTRISK FRAMDRIFT. De ansatte ved distribusjonssenteret i Fyllingsdalen i Bergen, er ikke imponert over el-kjøretøyene de må bruke. Fra venstre: Dag Lavik, Jørn Alf Jetmundsen, Christer Rundhovde og Miranda Eriksen Larsen.

Morten Hansen

Postens el-biler får tyn

Tilbakemeldingene på Postens el-kjøretøyer er både positive og negative. I Fyllingsdalen i Bergen er postbudene usikre på både om de kan kjøre – og når de kjører.


19.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

I Fyllingsdalen i Bergen er det mest det siste. Der er de usikre både om de kan kjøre – og når de kjører.

– Enkelte ganger er jeg livredd når jeg kjører i el-bilen. Jeg føler at jeg ikke har noen beskyttelse rundt meg. Når det i tillegg er så lite motorkraft at man må kjøre i 20 kilometer i timen i oppoverbakke på tett trafikkert vei, sier det seg selv at det blir skapt farlige situasjoner. Jeg har ingen god følelse bak rattet i elbilen, sier Dag Lavik.

Postbudet, som har sine ruter i Fyllingsdalen i Bergen, er en av mange Posthornet har snakket med som mener el-kjøretøyene i mange tilfeller er et håpløst arbeidsverktøy.

– Det klages på kvaliteten – at ting lett blir ødelagt, at dieselvarmeren gir avgasser som gjør det vanskelig å puste, og at bilene oppfattes som skrøpelige. Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK, sier Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.

Han understreker at bilene er godkjent av Biltilsynet, og at budene får opplæring i bruken av kjøretøyene.

– Posten, både sentralt og lokalt, er veldig opptatt av sikkerhet. Det settes av tid daglig til bruk på sikkerhet, sier Rundhovde.

Må høre på brukerne

Solfrid Træet, som sitter i kretsstyret til Postkom region Vestlandet, har inntrykk av det begynner å gå seg til.

Hun mener Posten har blitt flinkere til å se hvor kjøretøyene fungerer, og hvor det ikke er fullt så greit.

– Dermed er det ikke sagt at budene synes de er gode. Vi skjønner at el-kjøretøyene har kommet for å bli. Men da er det viktig at brukerne og tilbakemeldingene blir tatt på alvor.

Noen steder gjøres det, mens de enkelte steder tydeligvis trenger mer tid for å få det til, konstaterer Træet.

Økonomisk motivert

Tillitsvalgt ved distribusjonsenheten i Fyllingsdalen, Jørn Alf Jetmundsen, frykter at innførselen av elektriske kjøretøy i Posten har blitt et prestisjeprosjekt det vil bli vanskelig å få gjort noe med.

– Jeg ser at det er fornuftig å bruke dem enkelte steder. Problemet er at man som oftest må kjøre på vanlig trafikkert vei for å komme dit, sier Jetmundsen.

Han stiller også spørsmål om det er gjort grundig nok arbeid før man valgte hvilke kjøretøy som skulle kjøpes.

– De fungerer sikkert fint på små landsbyveier i Spania – hvor de er produsert. Hos oss har det vært altfor mye tull. Speilene sitter så løst at man må justere dem hver gang man åpner døra. Hengslene blir ødelagt titt og ofte. Lasterommet, eller plastkassen om du vil, som sitter bak på kjøretøyene er festet rett på karosseriet. De har ikke engang forsterket festene. Vi har opplevd at kassene har løsnet, sier Jetmundsen.

Han mener det ville skapt livsfarlige situasjoner om det hadde skjedd på tett trafikkert vei. Den lokale tillitsvalgte har problemer med å skjønne at el-bilene i det hele tatt er blitt godkjent for bruk på norske veier.

– Så mye småfeil, og så mange som forteller at de føler seg usikre, sier sitt. Jeg kan ikke skjønne at dette er de beste el-kjøretøyene som har vært mulig å skaffe. I mine øyne er det opplagt at det er økonomien – og ikke miljøet – som har vært avgjørende.

Best blant blokker

Er det ingen som er fornøyd?

Joda. Miranda Eriksen Larsen vil ikke bytte. Hun mener fordelene oppveier ulempene.

– Jeg er kjempefornøyd. Ruten min, med smale veier mellom høyhus, går mye raskere med el-motorsykkelen jeg kjører. Nå kan jeg kjøre fra sted til sted. Jeg slipper å parkere utenfor området, for å gå med posten, sier Larsen.

Hun tror de negative tilbakemeldingene handler litt om vane, men også om reelle problemer.

– Mange av budene kommer fra vanlige biler, og kjører vanlige biler på noen av rutene sine. Da blir det en overgang. Samtidig ser også jeg problemene noen av de andre snakker om. Også jeg har problemer med å følge fartsgrensen når jeg kjører i oppoverbakke. Noen ganger går det så sakte, at jeg vurderer å kjøre på fortauet for å slippe den andre trafikken frem, sier Larsen.

Hun mener også at mange har ruter hvor det ikke er like stor fordel med de små el-kjøretøyene.

– Det er klart at hvis man ikke har noen fordel av el-kjøretøyene, så forsvinner litt av poenget, sier hun.

Varierende tilbakemeldinger

Gunnar Inderberg i Posten Norge erkjenner at, med snart 1.000 el-kjøretøy av ulike modeller, vil erfaringene variere.

– Tilbakemeldingene varierer fra de som er veldig positive, til de som ikke er så fornøyde. Generelt må vi kunne si at de alternative kjøretøyene fungerer for vårt formål, men vi er samtidig åpne på at vi i løpet av de siste fem årene har hatt mange utfordringer vi har måttet finne løsninger på, sier Inderberg.

Han påpeker at Posten Norge jobber tett sammen med avdelingsledere, tillitsvalgte og vernetjenesten i utvikling av kjøretøyene, og at det er en kontinuerlig dialog om videreutvikling og forbedring.

Inderberg understreker at de risikovurderer alt utstyr og alle ruter før nye alternative kjøretøy tas i bruk.

Han avviser at økonomi har vært drivkraften for innføringen av el-kjøretøy.

– For hver dieselbil vi kan bytte til et alternativt kjøretøy, sparer vi miljøet for 1,5 – 2 tonn CO2 utslipp per år. Det er et viktig bidrag for å realisere Postens miljøambisjon.

Det blir en del klager. De fleste hos oss er skeptiske, men det er også noen som synes det er helt OK.

Christer Rundhovde, distribusjonsleder i Fyllingsdalen distribusjonsenhet.

19.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker