JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringa vil ha flytårnene ut på anbud

Nå kan det bli konkurranse om hvem som skal bemanne norske flytårn og drive flysikring. Avinor kan miste jobben.
KONKURRANSEUTSETTING: NTL Luftfartens Jostein Kleven og Sissel Bråthen var sammen med andre organisasjoner på møte hos Samferdselsdepartementet fredag.

KONKURRANSEUTSETTING: NTL Luftfartens Jostein Kleven og Sissel Bråthen var sammen med andre organisasjoner på møte hos Samferdselsdepartementet fredag.

Morten Hansen

anders@lomedia.no

1000 flygeledere og andre ansatte i Avinor flysikring venter spent på en ny utredning. Regjeringa er åpen for å sette flysikring i Norge ut på anbud. Det kan betyr at statlige Avinor kanskje må overlate flytårn og annen flysikring til andre selskaper. NTL protesterer – og prøver å berge Avinor-modellen.

Fredag møtte flere organisasjoner hos Samferdselsdepartementet for å legge fram sine syn på den varsla konkurranseutsettinga av flysikringstjenester som Avinor driver i dag.

Leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten møtte sammen med tillitsvalgt Sissel Bråthen i Avinor Flysikring AS.

Utredning

Et utenlandsk konsulentselskap driver nå og utreder hva som må på plass for konkurranseutsette flysikringstjenester. I forslaget til statsbudsjett skriver regjeringen at utredningen skal være ferdig i løpet av 2016, men ikke noe om når konkurranseutsettinga kan være i gang.

I NTL Luftfarten er de tillitsvalgte bekymra.

– Vi har som utgangspunkt at Avinor-modellen er noe vi må hegne om, det sa også LO på forrige kongress. Om de vil dele opp underveistjenester eller tårntjenester, mener vi det må være driver med samme eier som i dag, sier leder Jostein Kleven.

I dag er flysikringstjenestene til Avinor i et eget aksjeselskap, men dette er eid av Avinor. NTL Luftfarten har 50-60 medlemmer i flysikring i dag. Om også AFIS-fullmektiger, som jobber på de minste flyplassene i Norge, skal konkurranseutsettes, blir rundt 150 NTLere berørt.

– Vi er opptatt av at det skal være lik konkurranse, når det først blir konkurranseutsetting, sier Sissel Bråthen, og legger til at det blir viktig å fordele infrastrukturen for flysikringstjenestene når de skal konkurranseutsettes.

Bodø

Avinor har også i disse dager lyst ut en anbudskonkurranse på brann- og redningstjenesten ved Bodø Lufthavn, som skal konkurranseutsettes når Avinor overtar dette fra Forsvaret.

NTLs prinsipielle synspunkt er klart:

– Vi syns vi skal drive alt selv, sier Kleven.

Avinor kommer ikke til å levere inn anbud i Bodø selv.

– Vår intensjon er å inngå kontrakt med ekstern leverandør. Men om ingen i markedet oppfyller kravene, må vi se på det på nytt, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor konsern.

– Hvordan ser dere på en konkurranseutsetting av flysikringstjenestene?

– Om myndighetene ønsker å konkurranseutsette, så skal vi gjøre det vi kan for å levere gode, konkurransedyktige tilbud, sier han.

Rapport klar 8. november

Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet skriver i en e-post at departementet vil gå fram på følgende måte:

«Samferdselsdepartementet har bestilt en to-delt utredning av konkurranseutsetting av flysikringstjenester fra det britiske konsulentselskapet Helios. I den første delen, som skal være ferdig 8.november 2015, skal Helios utrede hvilke flysikringstjenester som er egnet for konkurranseutsetting og hvordan konkurransen bør fases inn. Del to skal ta for seg økonomiske og organisatoriske konsekvenser av konkurranseutsetting, og skal være ferdig 15.februar 2016. Resultatet av disse to delutredningene vil danne grunnlaget for hvordan man kan konkurranseutsette, hva man kan konkurranseutsette, og fra når dette kan konkurranseutsettes.»

Flysikring

I dag driver Avinor Flysikring AS flysikringstjenestene i Norge.

Oppgavene inkluderer tårntjenester på flyplasser, flygekontrolltjeneste for trafikken i norsk luftrom og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.

Selskapet har over 1000 ansatte og en omsetning på rundt 2 milliarder kroner.

Kilde: Avinor Flysikring AS

Annonse

Flere saker

Annonse

Flysikring

I dag driver Avinor Flysikring AS flysikringstjenestene i Norge.

Oppgavene inkluderer tårntjenester på flyplasser, flygekontrolltjeneste for trafikken i norsk luftrom og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.

Selskapet har over 1000 ansatte og en omsetning på rundt 2 milliarder kroner.

Kilde: Avinor Flysikring AS