– Mer gjeld er ikke det luftfarten trenger nå. Det regjeringen gjør er ikke nok, sier nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik
Jan-Erik Østlie
Koronakrisa i luftfarten
Regjeringen gjør ikke nok for luftfarten og mangler en plan, mener LO
Norwegian får nei fra regjeringen om ekstra pengestøtte og er i praksis konkurs. Både LO og Arbeiderpartiet etterlyser en plan for å få norsk luftfart gjennom krisa.
helge@lomedia.no
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, spør nå hva regjeringen vil med norsk luftfart.
– Regjeringen sa nei til å bli med i en emisjon i SAS, i motsetning til nabolandene Sverige og Danmark som garanterte for emisjonen og dermed øker sine eierandeler i flyselskapet. Norge har som kjent solgt seg ut av SAS, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
Formålet med en slik emisjon vil være å skaffe mer kapital til selskapet.
Nå har regjeringen også sagt nei til å bidra med egenkapital i Norwegian.
– Mer gjeld er ikke det luftfarten trenger nå. Det regjeringen gjør er ikke nok, og det virker heller ikke som om den har en plan for luftfarten framover, sier Følsvik.
Også samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, etterlyser en plan fra regjeringen som skal føre alle de tre selskapene SAS, Norwegian og Widerøe gjennom 2021 og 2022.
– Vi kan ikke gi Norwegian alt de ber om, og vi kan ikke forfordele noen av de tre selskapene. Derfor må regjeringen legge på bordet en plan for hvordan dette skal skje for hele luftfarten, sier han til FriFagbevegelse.
For risikabelt
Næringsminister Iselin Nybø sier at å gå inn i Norwegian ville vært for risikabelt på bakgrunn av selskapets «finansielle struktur».
– Norwegian er et selskap med over 40 milliarder i gjeld. Det å gå inn i et slikt selskap med fellesskapets midler vil medføre en betydelig risiko, sier hun.
Når regjeringen mandag valgte å si nei til å støtte Norwegian med et betydelig milliardbeløp, mener analytikere det er fordi regjeringen mener Norwegian ikke er mulig å redde.
2,7 milliarder har staten gitt i lånegaranti til Norwegian. Det kan nå gå tapt. Det er selvsagt regjeringen veldig klar over.
Norwegian taper nå 500 millioner kroner i måneden. Kassa er snart tom. Gjelden er fortsatt på 40 milliarder kroner. Det betyr også at ingen vil kjøpe opp et selskap med så stor gjeld. Da er det skifteretten neste, mener mange analytikere.
– Jeg utelukker ingenting nå, verken konkurs, permitteringer eller oppsigelser. Jeg kan ikke utelukke noen scenarioer. Det er krevende, det er det ingen tvil om, sa konsernsjef i Norwegian Jacob Schram mandag.
Les mer: Norwegian får nei fra regjeringen om ekstra støtte: Utelukker ikke konkurs
Norwegian var på rett vei
Aps Øystein Langholm Hansen frykter at det som vil skje hvis Norwegian går konkurs, er at vi åpner innenlandsmarkedet for lavprisselskap og et arbeidsliv i luftfarten vi ikke er tjent med.
– Staten må strekke seg langt både for SAS, Widerøe og Norwegian, mener han.
– Er et selskap med 40 milliarder i gjeld bærekraftig?
– Slik situasjonen er nå, var Norwegian på vei til å snu utviklingen og de har ryddet opp i mye av det vi tidligere har kritisert dem for, blant annet i form av bemanningsbyråer, underselskaper og så videre.
– Selskapet er i ferd med å bli et norsk selskap på norske lønns- og arbeidsforhold, og med en norsk arbeidskultur. Det er gjennomført en skikkelig operasjon både finansielt, bemanningsmessig og operasjonelt. Men det betyr ikke at vi skal redde Norwegian for enhver pris, svarer Hansen.
Det er heller ikke slik at man bare kan punge ut til ett selskap og glemme de to andre, understreker han.
– Det må være en plan fra myndighetene om å redde selskapet, og den har vi etterlyst, sier Hansen.
Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Vil redde selskapene
Senterpartiet godtar ikke at staten nekter å stille opp for Norwegian. Nå ber de Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet om å bli med på å instruere regjeringen i saken.
– Regjeringen bør sørge for at bedrifter som var levedyktige før covid-19 finnes også etterpå, sier leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp), til FriFagbevegelse.
– Vi er opptatt av at den delen av Norwegian som flyr innenlands i Norge og til og fra Norden må reddes. Blant annet av hensynet til arbeidsplassene. Vi ønsker ikke at den dagen luftfarten går som normalt igjen skal det attraktive norske innenlandsmarkedet ligge åpent for lavprisselskap som Wizz Air, legger han til.
– Men er et selskap med 40 milliarder i gjeld bærekraftig?
– Det er det ikke min oppgave å vurdere. Jeg mener ikke at staten skal overta. Jeg har heller ikke noe ønske om å berge rutene til Frankfurt og Beijing, svarer Pollestad.
Han er klar over at det her er snakk om store pengesummer, men poengterer samtidig at Norwegian i dag sørger for at det er rimelig for norsk næringsliv å fly, at selskapet sysselsetter mange og at staten derfor må vise større initiativ til å redde selskapet.
– Vi kan ikke bare la det seile sin egen sjø. Det gjelder å berge et rutetilbud og berge arbeidsplasser, mener Geir Pollestad.
Frp vender tommelen ned for forslaget, melder NTB.
– Det som er forutsetningen når du skal inn og redde ett enkeltstående selskap, er at du har eiere som er villig til å ta en risiko og skyte inn mer kapital. Så langt har vi ikke registrert at det finnes noen eiere i Norwegian som er villig til det, snarere tvert om, og da vil det være en ensidig risiko for staten å ta, så per i dag er det nei, sier stortingsrepresentant Hans Andreas Limi til NTB.
Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
En stor gåte
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen uttalte torsdag at regjeringen nå må gå ned i skuffen og ta opp igjen luftfartsmeldingen som ble overlevert regjeringen for snart et år siden.
– Det er en stor gåte for meg at vi ikke har fått en krisepakke for luftfarten. Det har vi bedt om lenge. Det kom noen tiltak i vår, men det var kun lånegarantier. De som kjenner luftfarten vet at det ikke akkurat er mer gjeld selskapene trenger. De trenger en økonomisk henstand slik at vi har en velfungerende infrastruktur i luften etter covid-19, sier LO-lederen.
Et bilde på hvor dramatisk situasjonen for luftfarten er: Sist torsdag startet det ungarske lavprisselskapet Wizz Air sine innenlandsruter i Norge. Men allerede nå – fire dager senere – kommer det meldinger om at selskapet kutter ruter, ifølge flysmart.24, allerede fra tirsdag.
Demonstrasjon på norske flyplasser: Kapteiner og kabinansatte med aksjon mot Wizz Air: – I dag er vi på samfunnsvakt
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin