En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)
Stein Inge Stølen
Lønnstyveri og arbeidstid
Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere
En storsatsing mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen er nå i gang. Samferdselsministeren utelukker ikke at det kommer tiltak som kan bli svært inngripende for varebilsektoren.
stein.inge.stolen@lomedia.no
– Arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Vi har sett tydelig at det ikke er tilfellet for alle, særlig arbeidstakere i transportsektoren er utsatt, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tidligere denne uken.
Sammen med arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik markerte han starten på arbeidet med å utforme en handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, hvor den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet mottar innspill fra aktører i transportbransjen, fagorganisasjoner, næringslivet og etater i treparts bransjeprogram for transport.
Ser på «dansk» løyvemodell
FriFagbevegelse har nå fått enda flere detaljer fra samferdselsminister rundt hva en slik tiltaksplan helt konkret vil innebære. Nasjonal løyveplikt for varebiler som driver godstransport er blant tiltakene som ligger på bordet.
– Vi kommer til å vurdere det, ja, bekrefter Nygård.
I dag er det kun lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som er underlagt løyveplikt og krav om minstelønn for sjåførene. Dersom varebiler som driver godstransport også blir innlemmet i løyveordningen, kan det medføre en rekke endringer som allerede praktiseres i Danmark: Der må varebileiere blant annet gjennomgå et løyvekurs med skriftlig prøve for å sikre at de innehar riktig kompetanse. De må også kunne dokumentere plettfri vandel og inneha en egenkapital, såkalt løyvegaranti, på 13 500 danske kroner. I tillegg skal varebilsjåførene i Danmark ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med kollektive overenskomster for godstransportnæringen.
Denne skaper debatt: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Skammelig
Lastebiler med egenvekt over 3,5 tonn er underlagt en rekke regler som varebilen (foran) i dag slipper unna. Det vurderer nå regjeringen å endre.
Stein Inge Stølen
Kan innføre flere endringer
Ifølge SSB er det rundt 500 000 registrerte varebiler i Norge, hvorav rundt 13 prosent primært brukes til godstransport. Eventuell løyveplikt for varebiler vil derfor påvirke mange titalls tusen kjøretøy og eiere.
Arbeidet med tiltaksplanen vil skje parallelt med innfasing av et helt nytt EU-regelverk innen transport, som inneholder flere radikale endringer både innen lønns- og arbeidsvilkår, kontroll, tilsyn og markedsadgang.
Samferdselsministeren er ikke fremmed for å innføre forskriftsendringer utover de nye EU-reglene, som blir gjeldende fra 21. februar.
– Den døra er åpen fordi vi skal ha en ekte prosess, så det kan komme andre regelendringer. EU-reglene er en god grunnplanke, men det kan komme mer.
Avsløring: Ukrainske sjåfører kjørte fast for Postnord for under 400 kroner dagen
Varebiler som kjører matvarer for Oda og andre hjemleveringstjenester vil være blant de som vil bli underlagt løyvekravet, dersom regjeringen velger å innføre dette.
Stein Inge Stølen
Mener det blir feil å gi kjøretøy personvern
En av de største hindrene for god kontroll av useriøse og kriminelle aktører i transportbransjen i dag, er taushetsplikt på tvers av etatene og personvern. Mens nye regler for utveksling av informasjon mellom forskjellige kontrollmyndigheter kan lette betraktelig på noen av utfordringene, gjenstår det mange hindre knyttet til GDPR.
I dag har kontrolletatene mange forskjellige verktøy og automatiske kontrollpunkter langs veien som bidrar til å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, for eksempel termografiske kameraer som registrerer varmgang i drivverk eller bremser. Men fordi denne informasjonen knyttes til kjøretøyets registreringsskilt, som igjen er underlagt strenge GDPR-regler, har ikke etatene lov til å lagre informasjonen i mer enn en time.
Nygård mener imidlertid det blir feil å gi lastebiler og varebiler personvern.
– Det er jo dumt hvis det er slik at en for snever fortolkning av regelverket gjør at vi ikke får på plass gode kontrollinstanser.
Mye lest: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård går til krig mot kriminelle og useriøse aktører i transportbransjen.
Stein Inge Stølen
Personer som kan transportkrim
Regelverksendringer er en del av tiltaksplanen. En annen del er å sørge for at det sitter kompetente fagfolk og bearbeider informasjonen som kommer inn. Både Arbeiderpartiet, kontrolletatene og bransjeorganisasjonene har alle tatt til orde for opprettelsen av en overordnet tverretatlig faggruppe som arbeider permanent med kriminalitet i transportsektoren.
Dette mener statsråden vil stå sentralt i arbeidet med tiltaksplanen. Han ønsker en løsning hvor det samles ressurspersoner fra flere etater for å jobbe fortløpende med transportkriminalitet, i et miljø hvor det kan utvikles god kompetanse innenfor fagfeltet.
– Det må være kunnskap i det, det må være noen som kan denne sektoren. Hvis ikke, får vi ikke tak i det som er hovedproblemet her, nemlig at kontrolletatene ikke samarbeider godt nok og at man ikke får et helhetlig grep om bransjen. Jeg mener det er en mulighet som vi må vurdere nøye.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo