JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil sikre norske arbeidsplasser

Regjeringen vil lovfeste nettolønnsordningen

Norske redere skal få en lovfestet rett til refusjon av skatt og trygdebetalinger for sjøfolk på norskregistrerte skip. Regjeringen foreslår å lovfeste tilskuddsordningen for sjøfolk.
Næringsminister Monica Mæland foreslår at norske redere skal får rett til refusjon av skatt og trygdeutbetalinger for sjøfolk på norskregistrerte skip.

Næringsminister Monica Mæland foreslår at norske redere skal får rett til refusjon av skatt og trygdeutbetalinger for sjøfolk på norskregistrerte skip.

Martin Guttormsen Slørdal

– Dette handler om å sikre norske arbeidsplasser og ikke minst norsk maritim kompetanse. Det er en næring som sysselsetter over 100.000 personer. Vi er en verdensledende skipsnasjon, og er avhengig av maritim kompetanse både på vann og på land, sier næringsminister Monica Mæland (H) til NTB.

Norske redere har lenge mottatt støtte fra staten for å slippe å betale skatt, arbeidsgiveravgift og trygdeavgift for sjøfolk. Regjeringen har satt seg som mål at flest mulig av de norskeide skipene skal ha norsk flagg. ESA har vurdert og godkjent ordningen. Ved å lovfeste ordningen vil regjeringen stabilisere rammevilkårene for næringa.

Sjøfolk i offshore åpner for lønnskutt for å redde arbeidsplassene

Lovforslaget skal sikre tilskudd til rederier og andre organisasjoner som drifter skip som er registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR) eller norsk internasjonalt skipsregister (NIS).

– Vi konkurrerer med andre nasjoner som har andre lønnsvilkår. Derfor er denne tilskuddsordningen helt avgjørende hvis vi skal beholde norsk kompetanse. Det handler om å ha konkurransedyktige rammebetingelser. Andre land har også denne type innretninger, sier Mæland.

Få nyhetsbrevet vårt

Hun understreker at regjeringen har styrket tilskuddsordningen for sjøfolk blant annet ved å utvide fartsområdene. Fra 1. januar i fjor kunne NIS-skip for eksempel gå mellom norske havner som del av en europeisk rute.

– Antall skip i NIS har gått ned. Det har vi ønsket å gjøre noe med. Både å få flere skip flagget hjem, og å sikre norske arbeidsplasser, sier Mæland.

I fjor var nesten 12.000 sjøfolk i 120 rederier omfattet av ordningen. Det er Stortinget som fastsetter størrelsen på tilskuddene. I år forventes det at norske rederier skal få 1,85 milliarder kroner i utbetaling.

«Plaster på såret»

– Dette er et plaster på såret etter det som skjedd på tirsdag, da Stortinget stemte ned det viktigste forslaget for norske sjøfolk på flere tiår, sier Stian Grøthe, direktør for politikk og myndighetskontakt i sjømannsorganisasjonene.

Tirsdag stemte Stortinget ned et forslag om å utrede norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk i norske farvann og på norsk sokkel.

Grøthe påpeker at lovforslaget om nettolønn ikke gjør noe med nivået og innretningen på nettolønnsordningen.

– Det hjelper heller ikke alle de sjøfolkene som nå går inn i jula uten jobb, understreker Grøthe.

– Et viktig skritt for pensjon fra første krone

Transport og LO tapte mot Fjord Line i arbeidsretten

EL og IT krever el-ferger mot arbeidsledighet

Annonse

Flere saker

Annonse