Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Samferdsel:
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
«Nye veier» var en av Frps store politiske seire i regjering. Etter valget kan det være slutt på virksomheten.
helge@lomedia.no
Fremskrittspartiet kjempet for opprettelsen av et konkurrerende veivesen i Norge, kalt «Nye veier».
Den nye etaten skulle konkurrere med Statens vegvesen om oppdrag for å bygge riksvei-nettet i Norge, men etter stortingsvalget i 2021 kan det være slutt.
Fire forbund
Det er Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som kommer med et felles innspill til partiprogram for Arbeiderpartiet, som skal vedtas på vårens landsmøte.
– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, sier forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum til FriFagbevegelse.
– Vi skal ikke legge skjul på at det har vært positive tilbakemeldinger om selskapet. Men nå begynner vi å se utviklingstrekk som ikke er bra. Derfor mener vi hele driftsmodellen må vurderes. «Nye Veier» har tappet Statens vegvesen for mye midler. Vi er redd det bare vil fortsette, legger han til.
Han mener «Nye Veier» er etablert som et ideologisk prosjekt, en form for privatisering av Statens vegvesen som i tillegg til å tappe veivesenet for ressurser har fått en verktøykasse som ikke er blitt Statens vegvesen til del.
Derfor mener Jørn Eggum og de tre andre forbundslederne at en eventuell rødgrønn regjering fra høsten av må bestille en samfunnsøkonomisk analyse av lønnsomheten til «Nye Veier».
Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake
Fire kulepunkter
De fire forbundene er enige om følgende forslag:
• Politisk styring av riksveinettet som sikrer en rettferdig fordeling og utvikling, men også en helhetlig beredskap over hele landet.
• Gjennomføre en samfunnsmessig evaluering av «Nye Veier» sine prosjekt. Eventuelle gode erfaringer fra «Nye veier» må tas med inn i Statens vegvesen. Det betyr blant annet at Statens vegvesen kanskje kan få finansiert prosjekter mer helhetlig gjennom et fond, i stedet for årlige bevilgninger.
• De prosjektene «Nye Veier» har startet på skal bygges ferdig, men på sikt skal hele etaten «Nye veier» slås sammen med Statens vegvesen.
• Prosjekt som er kostnadsberegnet til mange milliarder kroner må vurderes splittet opp, slik at flere norske entreprenører kan delta i anbudskonkurransene.
Fått med deg denne? Med nye regler kan Vegvesenet stanse ulovlig verksteddrift på dagen
Enklere for «Nye veier»?
Eggum og de tre andre forbundslederne poengterer at «Nye Veier» har fått langt bedre rammebetingelser enn Statens vegvesen. Samtidig har selskapet en helt annen finansieringsmodell. Mens «Nye veier» kan bygge veier på bakgrunn av fondsmidler, får Statens vegvesen årlige bevilgninger på statsbudsjettet. Det gir «Nye veier» større muligheter til å tenke både langsiktig og helhetlig.
– Prosjektene er sikret fullfinansiering, en mulighet veivesenet ikke har med tanke på de årlige bevilgningene, poengterer Eggum.
Eggum mener samfunnssikkerhet og beredskap også i framtida må være det offentlige sitt ansvar. Og at kritisk infrastruktur som vei og bane er underlagt politisk styring er viktig, poengterer han.
Mye lest: Statens vegvesen ga 5.000 i julegave til alle ansatte
Viktig prinsipiell sak
Forbundsleder i NTL, Kjersti Barsok, er glad for at spørsmålet nå reises og mener det er en viktig og prinsipiell sak.
– Det er viktig å ha politisk styring og kontroll over denne sektoren. Slik det nå er organisert går mange av de større kontraktene fra «Nye Veier» til utenlandske aktører. I et beredskapsøyemed er også politisk kontroll viktig. Å sikre trygge veier er en viktig del av beredskapen. Samtidig med etableringen av «Nye Veier» har regjeringen redusert kraftig på investeringsrammen til Statens vegvesen. Det har store, negative konsekvenser for veivesenets mulighet til å løse sine oppdrag, sier Kjersti Barsok til FriFagbevegelse.
Nye Veier ble opprettet i 2016 for å gjennomføre en rimeligere, raskere og bedre utbygging, drift og vedlikehold i Norge. Fra 2020 ble det gjennom regionreformen opprettet 11 nye veiadministrasjoner i fylkeskommunene. I tillegg er det flere OPS-prosjekt – prosjekt som både er private og offentlige.
Alle de nye aktørene har hentet viktig kompetanse fra Statens vegvesen. Det har ført til at kompetansen er blitt oppstykket og splittet opp. For å opprettholde et fagmiljø og kompetanse har Statens vegvesen derfor omorganisert til nasjonale fagdivisjoner fra 1. januar, hevder forbundslederne.
Ifølge regjeringen har «Nye Veier» vært en stor suksess.
– Det sa de allerede lenge før den første veistubben var bygget. De hevder også å ha spart samfunnet for flere titalls milliarder kroner. En samfunnsøkonomisk evaluering vil få fram også alle gode erfaringer, slår Jørn Eggum fast.
Kommentar: Veisektor på ville veier. De offentlige veietatene har ikke nok fagfolk
Statens vegvesen har svart på utfordringen
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, synes innspillet er interessant.
– «Nye Veier» har gjort mye bra, blant annet i forhold til hvordan de tenker og at de har LO-koordinatorer på alle prosjekt. Men jeg er usikker på om det er lurt å ha to veivesen i Norge. Problemet har vært at Statens vegvesen ikke har hatt de samme mulighetene til å tenke langsiktig og planlegge på lang sikt som «Nye Veier» har. Mye av den rosen «Nye Veier» har fått kunne sikkert også Statens vegvesen fått hvis rammebetingelsene hadde vært bedre, mener Sverre Myrli.
Hans kollega i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), synes det er et veldig dårlig forslag.
– Her rygger fagbevegelsen inn i framtida. Når du ser hva «Nye Veier» har fått til ved å tenke nytt i veiutbyggingen, utfordre veinormalen, og hvor mye man får ut av pengene har det redusert kostnadene betraktelig, sier Bård Hoksrud til FriFagbevegelse.
Han var selv en av arkitektene bak selskapet, sammen med blant andre Per Sandberg for mer enn 10 år siden.
– Da ble vi bare ledd av, husker Hoksrud.
– Hele poenget er at vi har fått to selskap som konkurrerer mot hverandre. Før dette var det ikke mulig å tenke annerledes. Nå gjør også Statens vegvesen det. De er utfordret og har tatt utfordringen, sier Bård Hoksrud.
– Statens vegvesen har tatt grep. Det hadde de ikke gjort uten denne konkurransen, poengterer han.
Så er han imidlertid enig i at Statens vegvesen burde fått de samme rammevilkårene som «Nye Veier.
– Da kunne man også her tenkt litt annerledes og utenfor boksen, mener nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo