JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplitting av jernbanen

Rødt ber regjeringen lytte til LO i striden om togtrafikken på Østlandet

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård blir fortsatt presset både fra høyre og venstre i spørsmålet om jernbanepakkene for Østlandet.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

helge@lomedia.no

Et forslag fra SV om å be regjeringen stoppe oppsplitting av jernbanen og slå sammen Vy og Flytoget, fikk ikke flertall i Stortinget tirsdag.

– Vi har kjempet mot høyresidens oppsplitting sammen med Ap og Sp. Vi ble sjokkert da vi skjønte at dagens regjering vil fortsette i Erna Solbergs spor med oppsplitting til tross for at regjeringsplattformen sier noe annet, sa Mona Fagerås (SV).

Det Fagerås referer til, er at regjeringen har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å forhandle med Vy og Flytoget om å kjøre regiontogrutene på Østlandet – splittet opp i pakke 1 og pakke 2. Det er kun disse to statlige togselskapene i Norge som er aktuelle for dette. I dag har Vy ansvaret for all trafikk med lokal- og regiontog på Østlandet.

– Regjeringens jernbanepolitikk har så langt bare vært tomme ord, sa Mona Fagerås (SV).

– Regjeringens jernbanepolitikk har så langt bare vært tomme ord, sa Mona Fagerås (SV).

Pressefoto

Samtidig har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård satt i gang en utredning om en mulig fusjon mellom Vy og Flytoget, men gjort det klar at dette ikke kan skje før etter direktetildelingen av togrutene.

Ble sjokkert

De to jernbaneforbundene i LO og LO-nestleder Steinar Krogstad har lansert en tredje vei for å hindre togoppsplittingen på Østlandet: En mellomløsning med et morselskap for Vy og Flytoget som en overgangsordning før de to statlige selskapene fusjoneres.

Under Stortingets behandling av SVs representantforslag tirsdag kom Geir Jørgensen, stortingsrepresentant for Rødt, med sin støtte til LO-forslaget.

Jørgensen reagerer på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har vist liten interesse for forslaget. Rødts samferdselspolitiske talsperson synes egentlig det er merkelig at Stortinget i det hele tatt er nødt til å behandle et forslag om å stoppe oppsplittingen av jernbanen.

– Sittende regjering gikk til valg på å stanse oppsplittingen av jernbanetilbudet. Derfor var det ingen som kunne se for seg at man skulle komme hit i dag, sa Geir Jørgensen.

– Regjeringens jernbanepolitikk har så langt bare vært tomme ord. Selv ikke et landsstyrevedtak i Senterpartiet om å slå sammen Vy og Flytoget har hjulpet oss, sa Mona Fagerås (SV).

Kjeft fra Høyre

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser imidlertid at dagens regjering fortsetter i sporet til den forrige regjeringen. Det samme mener også Høyres samferdselspolitiske talsperson, Trond Helleland.

– Regjeringens statlige supermonopol som flertallet tydeligvis tror på, er det samme som å fjerne ethvert insentiv for å drive effektiv jernbane, mener Trond Helleland.

Han viser til kjempesuksessen Flytoget og er redd suksessen vil spoleres hvis det ikke lenger skal være et rent flytog. Han frykter at flere vil ta bilen til Oslo lufthavn hvis det blir et «på og av-tilbud» i stedet for et eksklusivt flytog.

– Regjeringen er mer opptatt av Oslotunnelen og følger LOs kapasitetsideologi som sier at det er bedre med monopol, la han til.

Tro mot regjeringen

De to regjeringspartiene er fortsatt tro mot regjeringen og viser til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som i brevs form til samferdselskomiteen viser til at «departementet er i gang med å vurdere eierskap til persontogvirksomheten og vil utrede om det finnes bedre alternativer til dagens organisering av statlige eide Vy og Flytoget».

Arbeiderpartiet og Senterpartiet på Stortinget stoler fullt ut på at denne utredningen vil ende med en fusjon.

Nygård avviser også at man kan sidestille direktetildeling med konkurranseutsetting, slik SV og Rødt hevder. Direktetildeling vil sikre nasjonal kontroll over persontogtrafikken, slår han fast.

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre på sin side spør seg hva slags faglig grunnlag man har for å forvente at utredningen omtalt i statsrådens svarbrev, skal gi grunnlag for å slå sammen Vy og Flytoget. De finner det oppsiktsvekkende at regjeringspartiene konkluderer med hva som skal bli svaret i en pågående utredning.

Forslaget fra Kirsti Bergstø og Mona Fagerås fikk kun stemmene fra SV, Rødt og MDG og ble dermed ikke vedtatt.

Dette er saken

• Hurdalsplattformen som regjeringen har som sitt grunnlag, sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og vil stanse den pågående anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge.

• Regjeringen vil også gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap.

• Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere de to statlige togselskapene Vy og Flytoget som operatører for togtrafikk på Østlandet i to forskjellige pakker – Østlandet 1 og Østlandet 2.

• Samtidig er det startet en prosess om å utrede en eventuell fusjon mellom Vy og Flytoget.

• Samferdselsministeren er imidlertid klar på at direktetildelingen av jernbanepakkene Østlandet 1 og Østlandet 2 må skje før en eventuell fusjon.

• LO har foreslått at det opprettes et morselskap for Vy og Flytoget som en overgangsordning før de to statlige selskapene fusjoneres.

Trafikkpakkene på Østlandet

«Østlandet 1» består av linjene Spikkestad/Asker – Lillestrøm, Stabekk/Oslo S – Ski, Oslo S – Hakadal/Jaren, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad, Oslo S – Ski, Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.

«Østlandet 2» består av linjene Skien – Eidsvoll, Drammen – Lillehammer, Kongsberg – Eidsvoll, Drammen – Dal, Asker – Kongsvinger, Notodden – Porsgrunn (Bratsbergbanen).

Annonse
Annonse

Dette er saken

• Hurdalsplattformen som regjeringen har som sitt grunnlag, sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og vil stanse den pågående anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge.

• Regjeringen vil også gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap.

• Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere de to statlige togselskapene Vy og Flytoget som operatører for togtrafikk på Østlandet i to forskjellige pakker – Østlandet 1 og Østlandet 2.

• Samtidig er det startet en prosess om å utrede en eventuell fusjon mellom Vy og Flytoget.

• Samferdselsministeren er imidlertid klar på at direktetildelingen av jernbanepakkene Østlandet 1 og Østlandet 2 må skje før en eventuell fusjon.

• LO har foreslått at det opprettes et morselskap for Vy og Flytoget som en overgangsordning før de to statlige selskapene fusjoneres.

Trafikkpakkene på Østlandet

«Østlandet 1» består av linjene Spikkestad/Asker – Lillestrøm, Stabekk/Oslo S – Ski, Oslo S – Hakadal/Jaren, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad, Oslo S – Ski, Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.

«Østlandet 2» består av linjene Skien – Eidsvoll, Drammen – Lillehammer, Kongsberg – Eidsvoll, Drammen – Dal, Asker – Kongsvinger, Notodden – Porsgrunn (Bratsbergbanen).