JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rødt, MDG og SV har samme mål for klimakutt

Rødt vil kutte utslippene med 60 prosent

Rødt går inn for å kutte klimautslippene med 60 prosent innen 2030. En progressiv CO2-avgift, null mer leting etter olje og nei til privatfly er blant tiltakene.
Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Dermed overbyr Rødt regjeringens klimamål, som er mellom 50–55 prosent kutt innen 2030.

Forslaget om å kutte utslippene med 60 prosent, eller med om lag 30 millioner tonn CO2 fra dagens nivå, skal behandles på Rødts landsmøte i mars.

Også SV og MDG har tallfestet et mål om kutt på 60 prosent innen 2030.

Ett ord i tariffavtalen kan koste de ansatte 100.000 kroner i året

Klimaplan

Rødt har også utarbeidet en egen klimaplan, som NTB har fått innsyn i.

Planen er et svar på oppfordringen Arbeiderpartiets klimapolitiske talsperson Espen Barth Eide kom med i Klassekampen 27. januar.

Der ba Eide partiene på venstresida om bli enige om responsen til regjeringens klimaplan.

– Det er like greit at opposisjonen nå viser hvordan en ny politikk kan se ut etter valget, og dette er Rødts plan for en rettferdig miljøpolitikk med utslippskutt som monner, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB.

Kraftige kutt i store sektorer som olje- og gassvirksomhet, fastlandsindustrien og transport kan ifølge partiet få utslippene ned med minst 84 millioner tonn CO2 innen 2030.

Progressiv CO2-avgift

En av nøttene til opposisjonen er motstanden i Senterpartiet mot å øke CO2-avgiften. Regjeringen går inn for å øke avgiften til 2.000 kroner, mellom en tre- og firedobling fra i dag.

Eide tror imidlertid det kan bli stortingsflertall for dette uten Sp dersom Ap, SV, MDG og Rødt blir enige.

Fra Rødt får han ja til å øke CO2-avgiften. Men partiet vil ha en progressiv ordning.

– Det må skje i sammenheng med kompenserende progressive tiltak basert på økonomi, miljøbelastning og distriktshensyn, slik at dette ikke blir enda en usosial avgift, heter det i den nye klimaplanen.

Partiet vil også tilbakeføre inntektene fra økt CO2-avgift til dem med middels eller lav inntekt, differensiert mellom dem som bor i byer, der tilgangen til kollektivtransport er god, og folk bosatt i distriktene.

Nei til oljeleting, ja til CCS

Et annet hovedgrep i Rødts klimaplan er å si nei til nye lisenser for oljeleting og ikke åpne nye felt på norsk sokkel. Det vil bety utslippskutt på 7,4 millioner tonn CO2 i året, har partiet regnet ut.

I 2019 sto olje- og gassutvinningen for nesten 28 prosent av de norske utslippene med rundt 13 millioner tonn CO2.

Rødt vil også flytte penger fra dyre motorveiprosjekter over på kollektivtransport, sikre elektrifiseringstiltak i industrien og finansiere karbonfangst og -lagring (CCS) på Klemetsrud. Regjeringen har hittil bare lovet støtte til Norcems CCS-prosjekt i Breivik.

Forbud mot privatfly

I tillegg skal en rekke mindre tiltak både få ned utslippene og redusere ulikheten. Blant disse er forbud mot privatfly, en progressiv flyavgift, kutt i subsidier på dyre elbiler og en progressiv båtmotoravgift.

– Nå legger vi fram en rekke tiltak som viser at det er mulig å ta klimagrep som er både kraftfulle og rettferdige. Disse tar vi med inn i Stortingets behandling av regjeringas klimamelding. Det er ikke ment som en uttømmende oversikt, men en plan som viser en tydelig retning, sier Moxnes.

Ap slår kraftig tilbake etter krisemåling: – Dette er oppløftende tall

Annonse
Annonse