JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-pilotene sier klart ja til meklingsresultatet etter streiken

Samtlige foreninger i samtlige land stemte ja til løsningen som stoppet SAS-streiken i begynnelsen av måneden.
SAS-pilotenes løsning på streiken er godtatt av pilotene. Christian Laulund er ikke overrasket.

SAS-pilotenes løsning på streiken er godtatt av pilotene. Christian Laulund er ikke overrasket.

Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

Det er foreningene tilknyttet SAS Pilot Group i Norge, Sverige og Danmark som godtok avtalen som ble resultatet av den frivillige meklingen i Oslo.

Lederen i Norske SAS-flygeres Forening, Christian Laulund, er ikke overrasket. Han mener også fortsatt at streiken som kostet SAS hele 650 millioner svenske kroner, burde vært unødvendig.

p

– Den kostnaden kunne ledelsen spart seg for. Vi hadde jo et helt umulig utgangspunkt. SAS-ledelsen fjernet to viktige avtaler i vårt system. Det ene gikk på våre karriereveier. Det andre var en samarbeidsavtale om hvem som skal fly ruter inn og ut fra Skandinavia. Da de to avtalene kom på plass igjen, var det lagt til rette for et stort flertall for ja i avstemningen. I tillegg fikk økte antall piloter i fast turnus. Det var en hovedsak for våre medlemmer, sier Christian Laulund til FriFagbevegelse.

Uakseptabelt

– Vi sa klart fra på forhånd at disse to avtalene må på plass igjen. Hvis ikke er det ikke noe å snakke om. Om ikke SAS ville vise at vi er en del av framtiden i selskapet, gir det ingen mening for å diskutere andre ting. Da de tingene kom tilbake, var det en helt unødvendig streik. Det kunne man ha imøtegått tidligere. For vår del var det helt nødvendig å ta det oppgjøret. Vi kunne ikke akseptere et diktat fra ledelsen, mener han.

Nå har tingene roet seg og kommet på stell igjen. Nå sier også ledelsen i SAS at de ønsker et bedre klima og bedre samarbeid med fagforeningene, og ønsker å dra i samme retning.

Det ønsket deler de med SAS-pilotene.

Absolutt noe å streike for

– Det må vi gjøre noe med. Men det trenger to parter. Ledelsen må også ta dette inn over seg og kommunisere bedre. Vår dør står alltid åpen for en dialog. Det må være basert på tillit. Det er noe man opparbeider over tid. Det er ikke noe man kan kreve. Å prøve å diktere resultatet av et tariffoppgjør er ikke noe godt utgangspunkt. Ballen ligger hos ledelsen. Men det er veldig positivt at man ønsker å kommunisere bedre og ønsker dialog, mener Laulund.

To års fredsplikt

Nå er det fredsplikt i mer enn to år. Fortsatt jobbes det med teksten som man ble enige om under den lange meklingen i begynnelsen av mai.

Laulund og pilotene ønsker like mye som ledelsen at SAS skal gå godt, ha gode arbeidsforhold og være et sterkt selskap i framtiden.

En ting lærte man i alle fall av streiken, som varte i seks dager. Pilotene er en sterk og sammensveiset gruppe.

– Helt klart. Vi er en mer homogen og sammensveiset gruppe enn på veldig mange år. Det viser også uravstemningen. Vi opplever en massiv støtte fra de 1409 medlemmene. Også underveis i konflikten opplevde vi det, sier Laulund.

Pilotene opplevde også støtte fra folket.

Ny avtale tegnet for tre år

– Jeg sto selv på toppen av Grensen 3 (hos Riksmekleren, red.mrk.) og så hvor mange som sto langs ruten og klappet og heiet på oss i 1. maitoget. Selv kabinforeningen, som selv opplevde å bli permittert og trukket i lønn, viste støtte hele veien, sier Laulund.

Selv har han ikke kommet seg på vingene ennå. Forhandlingen, meklingen og etterarbeidet har krevd så mye at han mistet flysertifikatet.

Nå har han imidlertid vært i simulatoren igjen – og lappen er tilbake.

Annonse
Annonse