JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SAS-streiken: Kravet er å slippe å jobbe syv helger på rad, sier pilotleder

Pilotene i SAS vil ha større forutsigbarhet og rette opp en uholdbar turnusordning.
Det ble en lang natts ferd for Christian Laulund til streik og konflikt med egen arbeidsgiver.

Det ble en lang natts ferd for Christian Laulund til streik og konflikt med egen arbeidsgiver.

Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

Lederen for Norske SAS-flygeres Forening, SAS-pilotene organisert i Norsk Flygerforbund, beklager på det dypeste overfor passasjerene som er rammet av SAS-streiken.

Natt til fredag ble det nemlig brudd i meklingen mellom SAS-pilotene og SAS i Norge, Sverige og Danmark. 1409 SAS-piloter tas ut i streik i hele Norden, 545 av dem i Norge, og lammer selskapet fullstendig.

Brudd i SAS-meklingen – pilotene tas ut i streik

Bruker kampmidlene

SAS-ledelsen beskylder sine piloter for å stille krav som innebærer en reell trussel mot lønnsomhet og jobbsikkerhet i Norge. Laulund avviser det på det sterkeste.

– Ingen gambler med sin egen arbeidsplass. Vi står sammen med SAS for å bygge et sterkt flyselskap. Det vil være veldig dumt av oss å gamble med det, sier Christian Laulund til FriFagbevegelse.

Etter to lange dager og null søvn siste natt, ser han sliten ut og har tydelig behov for å legge seg på hotellrommet og samle krefter til en streik som kan bli langvarig.

– Vi er opptatt av å finne en løsning. Dersom SAS-ledelsen viser vilje til å finne en løsning vil vi sette oss til forhandlingsbordet igjen, legger han til.

– Burde SAS-ledelsen ha kommet dere mer i møte?

– Selvfølgelig mener jeg det. Det var derfor vi forlot meklingen ved uenighet. Vi har fokusert på å finne en løsning på de problemene vi har med manglende forutsigbarhet for våre medlemmer. Vi har fokusert på å finne en løsning hvor våre medlemmer slipper å jobbe syv helger på rad, slik at de kan planlegge et familieliv som andre i samfunnet. Det er veldig vanskelig i vår variable gruppe hvor mer enn halvparten av våre medlemmer befinner seg, forklarer Laulund.

Etter det FriFagbevegelse erfarer, kom man aldri så langt at lønn ble problemet som veltet lasset.

Men noe av problemet i forhold til lønna, er et etterslep som SAS-pilotene har slitt med fra den tiden hvor SAS ikke tjente penger. Da var pilotene med på å ta et betydelig lønnskutt. Nå tjener SAS penger. Da mener man at det skal bidra til å ta igjen noe av etterslepet dette har gitt. I form av livslønn - lønna gjennom hele karrieren - ligger etter det FriFagbevegelse erfarer lavprisselskapet Norwegian over SAS lønnsmessig.

– Vi fokuserte hele tiden på å finne en løsning i forhold til forutsigbarhet, sier Laulund.

– Vi kom inn i meklingen med det som formål å finne en løsning. Beklageligvis lot det seg ikke gjøre. Det rammer tusenvis av passasjerer. Det synes vi er sterkt beklagelig, sier han.

Han mener bestemt at pilotene strakk seg langt for å få til et resultat.

Kunne vært unngått

Pilotene både i Norge og Sverige mener streiken kunne vært unngått dersom SAS hadde vist vilje til å komme pilotene i møte.

– I stedet møter vi en SAS-ledelse som mener at deres ansatte skal godta forringede arbeidsvilkår, uforutsigbar arbeidstid og usikkerhet for egen arbeidsplass. Vi ser da dessverre ingen annen mulighet enn å bruke de kampmidlene vi har til rådighet, poengterer Laulund.

Et av pilotenes hovedkrav har altså vært større forutsigbarhet i forhold til arbeid og fritid. Mange av SAS-pilotene har i dag ikke kontroll på hvor, når og hvor lenge de skal jobbe. I verste fall kan man risikere å jobbe syv helger på rad.

– Dagens turnusordning er uholdbar. Majoriteten av SAS-pilotene har ikke fast turnusordning, men er på en variabel turnus. Å ikke kunne planlegge livet sitt er en stor belastning, og vi har derfor krevd større forutsigbarhet. Alle som har et familieliv kan forestille seg hvor krevende det er ikke å vite når man skal jobbe, sier Laulund.

Rett før forhandlingsstart valgte SAS å fjerne alle eksisterende avtaler med pilotene om samarbeid, produksjon, karriereutvikling og ansiennitetssystemer.

– Det er uforståelig hvorfor SAS fjerner velfungerende avtaler som har bidratt til å skape et framgangsrikt SAS som har levert overskudd. At SAS ensidig ønsker å diktere alle avtaler med sine ansatte kan vi ike akseptere, mener Laulund.

p

Kan bli langvarig

SAS-pilotene mener det er uforståelig hvorfor SAS fjerner det de kaller velfungerende avtaler som har bidratt til å skape et fremgangsrikt SAS som har levert overskudd.

– At SAS ensidig ønsker å diktere alle avtaler med sine ansatte kan vi ikke akseptere, sier Laulund.

– SAS må begynne å samarbeide med sine ansatte for å utvikle selskapet. Vi er forberedt på at streiken kan bli langvarig. Vi forventer at SAS også viser vilje til å finne en løsning. Gjør de det, vil vi sette oss tilbake ved forhandlingsbordet, sier Laulund.

I Norge streiker både SAS-pilotene som er organisert i Norske SAS-flygeres forening i Norsk Flygerforbund og i Scandinavian Norge Flygerforening i Parat.

Annonse
Annonse