JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Logistikkselskapet NTG mottok post på vegne av Rimell Transport ved sin kontoradresse på Jessheim. Til myndighetene hadde bedriften oppgitt at de hadde base i Nord-Troms. Nå er Rimell Transport politianmeldt. Oppdragsgiveren kan stå for tur.

Logistikkselskapet NTG mottok post på vegne av Rimell Transport ved sin kontoradresse på Jessheim. Til myndighetene hadde bedriften oppgitt at de hadde base i Nord-Troms. Nå er Rimell Transport politianmeldt. Oppdragsgiveren kan stå for tur.

Stein Inge Stølen

Nordic Transport Group (NTG) gikk langt i jakten på lavpristransport:

Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte

Rimell Transport er politianmeldt for en rekke alvorlige forhold. FriFagbevegelse kan avsløre at oppdragsgiveren NTG hadde opptil flere fingre med i spillet ved både etablering og drift av selskapet.


02.11.2021
07:00
03.12.2021 08:32

– Vi har verken eid eller drevet Rimell Transport AS, men vi har vært en av selskapets kunder. Vi ga selskapet enkelte lån og konstaterer dessverre at det nå har gått konkurs, forteller pressesjef Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG) til FriFagbevegelse.

Den danske logistikkgruppen har blitt forelagt dokumentasjon som viser både økonomiske og administrative koblinger mellom Rimell Transport og deres eget selskap NTG East AB. Selv om Jensen-Vinstrup avviser at de har hatt en hånd på rattet i transportbedriften, viser informasjonen som FriFagbevegelse sitter på et annet bilde.

Har tappet selskapet for millioner

Rimell Transport ble etablert i 2018 med estlenderen Meelis Liiv som daglig leder. Bedriften omsatte i 2020 for 27 millioner kroner og hadde rundt 30 ansatte, hvorav de fleste var sjåfører med opprinnelse i Baltikum.

Etter å ha blitt forelagt en nedslående tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet, slo bedriften seg konkurs med virkning fra 6. september. I oktober ble Rimell Transport politianmeldt av Skatteetaten og Statens vegvesen for en rekke brudd som etatene definerer som svært alvorlige.

Bakmennene er mistenkt av Arbeidstilsynet for å ha drevet organisert underbetaling ved hjelp av timelistesvindel. Det er registrert titalls millioner kroner i udokumenterte overføringer til bedrifter i Estland, hvorfra myndighetene også mener virksomheten egentlig ble drevet. I tillegg er de anmeldt for blant annet skatteunndragelse, med bakgrunn i at foretaksadressen var oppgitt å være i Nord-Troms. På den måten fikk de redusert arbeidsgiveravgiften fra 14,1 prosent til null.

Bakmennene i Rimell Transport oppga til offentlige myndigheter at foretaket hadde base i en av disse leilighetene i Skibotn i Indre Troms. Tilsynsetatene mener dette ble gjort for å unndra arbeidsgiveravgift.

Bakmennene i Rimell Transport oppga til offentlige myndigheter at foretaket hadde base i en av disse leilighetene i Skibotn i Indre Troms. Tilsynsetatene mener dette ble gjort for å unndra arbeidsgiveravgift.

Tipser

Pengestøtte til løyver og lastebilleie

Flere av koblingene mellom Rimell Transport og NTG kan leses ut fra detaljer i konkursboets innberetning, som ble lagt fram ved skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, skal ha oppgitt til bostyrer at transportselskapet i utgangspunktet ble etablert spesifikt for å utføre oppdrag for NTG. Videre fremgår det at NTG lånte selskapet penger til sikkerhet for 20 transportløyver og til forskuddsleie for ti lastebiler som ble leaset av Mercedes.

Utdrag fra bostyrers innberetning, som ble lagt frem i skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Her stilles det spørsmål ved hvem som egentlig har drevet selskapet: Rimell Transport, eller NTG?

Utdrag fra bostyrers innberetning, som ble lagt frem i skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Her stilles det spørsmål ved hvem som egentlig har drevet selskapet: Rimell Transport, eller NTG?

Faksimile

Fikk løyvene sendt til NTG-ansatt

FriFagbevegelse har videre fått innsyn i brevutvekslingen mellom Statens vegvesen og Rimell Transport, som foregikk i forbindelse med løyvesøknadsprosessen i forkant av etableringen våren 2018. Her fremgår det at en ansatt i NTG sto for en vesentlig del av korrespondansen med nasjonal løyvemyndighet. Det ble sendt løyver fra Statens vegvesen til Rimell Transport ved to separate tilfeller, først da den opprinnelige løyvesøknaden ble innvilget, samt året etter da selskapet søkte om kopier av flere løyver.

Selskapets forretningsadresse i Indre Troms sto imidlertid ikke i mottakerfeltet. I stedet ble dokumentene ved begge anledninger sendt til den NTG-ansattes privatadresse på Årnes, en knapp times kjøring fra Oslo.

Aktuelt: Postnord sa de kuttet alle bånd til Vlantana etter lønnstyveri-skandalen. Likevel fikk selskapet nye oppdrag

En ansatt i NTG mottok løyvene på vegne av Rimell Transport. Disse ble adressert til hans privatadresse på Årnes ved to separate anledninger i 2018 og 2019. Statens vegvesen ble ledet til å tro at bedriften var etablert i Skibotn i Nord-Troms.

En ansatt i NTG mottok løyvene på vegne av Rimell Transport. Disse ble adressert til hans privatadresse på Årnes ved to separate anledninger i 2018 og 2019. Statens vegvesen ble ledet til å tro at bedriften var etablert i Skibotn i Nord-Troms.

Stein Inge Stølen

Hadde Rimell Transport på postkassen

Koblingene stopper heller ikke der: FriFagbevegelse kjenner til at den samme personen i NTG fikk i stand et leieforhold ved en annen bolig i Nes kommune, hvor de østeuropeiske sjåførene kunne overnatte når de ikke utførte transportoppdrag. Lastebilene ble parkert på en leid tomt på Berger industriområde på Skedsmokorset. Også dette leieforholdet har FriFagbevegelse fått bekreftet at NTG sto bak.

Når FriFagbevegelse på et tidspunkt besøker NTGs kontoradresse i Elektrovegen på Jessheim, finner redaksjonen en postkasse hvor det står både «NTG East» og «Rimell Transport».

Avsløring: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Her er ett av bevisene på at NTG var langt mer enn en oppdragsgiver for Rimell Transport.

Her er ett av bevisene på at NTG var langt mer enn en oppdragsgiver for Rimell Transport.

Stein Inge Stølen

Kan være straffbart med ubetinget fengsel

Siden de mottok både løyvedokumenter og post på vegne av transportbedriften, i tillegg til å skaffe fasiliteter til drift på Østlandet, må NTG nødvendigvis ha kjent til at transportbedriften ikke hadde en reell tilknytning til den offisielle foretaksadressen i Indre Troms.

NTG-ansatte har mottatt offentlige dokumenter på vegne av Rimell Transport fra Statens vegvesen under eget navn, til adresser som selskapet aldri har vært tilknyttet. Det tyder på at det også har blitt oppgitt uriktige opplysninger i korrespondansen.

– Det å bidra til å opprette et transportselskap fordi man trenger transporttjenester, er ikke ulovlig i seg selv. Det som ikke er lov, er å oppgi uriktig informasjon til offentlig myndighet. Dersom det viser seg at daglig leder ikke er den som reelt sett har drevet selskapet, er det straffbart med ubetinget fengsel, forteller Christian Eckhoff, politiadvokat ved Øst Politidistrikt.

Denne skaper debatt: Transportselskap drev organisert lønnstyveri fra sjåfører, men norsk sjømatgigant ville bruke dem likevel

Politiadvokat Christian Eckhoff ved Øst Politidistrikt har useriøse oppdragsgivere i kikkerten.

Politiadvokat Christian Eckhoff ved Øst Politidistrikt har useriøse oppdragsgivere i kikkerten.

Stein Inge Stølen

Brukte Rimell Transports lastebil til promotering

I borapporten som ble fremlagt i forbindelse med konkursen finner man flere knytninger mellom Rimell Transport og to estiske selskaper, hvorav det ene heter AKA System OÜ. Et Google-søk får frem et bilde som bedriften selv har lagt ut på nettet. Det viser en hvit lastebil med «AKA System»-logo. Skiltene er ikke estiske, men norske. En kryssjekk mot bilder FriFagbevegelse har av Rimell Transports kjøretøypark gir et treff. Et søk på skiltnummeret mot Statens vegvesens database bekrefter at lastebilen egentlig er registrert på Rimell Transport. På AKA System-bildet er Rimell-logoen digitalt fjernet og erstattet med ny dekor.

Det er svært tette koblinger mellom Rimell Transport og det estiske selskapet AKA System. Ved ett tilfelle har de brukt samme lastebil til firmaprofilering. Ifølge Skatteetaten er det tette økonomiske koblinger mellom Rimell Transport, AKA System og NTG.

Det er svært tette koblinger mellom Rimell Transport og det estiske selskapet AKA System. Ved ett tilfelle har de brukt samme lastebil til firmaprofilering. Ifølge Skatteetaten er det tette økonomiske koblinger mellom Rimell Transport, AKA System og NTG.

Stein Inge Stølen

Stiller spørsmål ved hvem som egentlig drev selskapet

Videre i rapporten opplyses det om en transportavtale inngått mellom NTG East AB, Rimell Transport og AKA System OÜ med virkning fra juli 2020. Bostyrer Jan Halstein Haugnes bemerker at det er en nær økonomisk kobling mellom de tre selskapene. Verken NTG eller AKA System har besvart advokatens henvendelser knyttet til dette avtaleverket.

«Den tette økonomiske koblingen mellom Meelis Liiv, AKA og NTG East gjør at det kan stilles spørsmål ved hvem som i realiteten har kontrollert driften av selskapet», skriver han.

Det vises også til en kontrollrapport med tilhørende politianmeldelse fra Skatteetaten. Der fremgår det at selskapet ikke bare har drevet virksomheten fra falske adresser, men at det også har blitt systematisk tappet for verdier gjennom udokumenterte faktureringer. Selve konkursen trekkes derfor også i tvil, siden den svake økonomiske situasjonen kom som en direkte konsekvens av faktureringer av millionsummer til nærliggende selskaper i Estland, rett etter at de mottok Arbeidstilsynets tilsynsrapport.

I bostyrers innberetning fremgår det at Skatteetaten har funnet 12,5 millioner kroner i udokumenterte faktureringer mellom Rimell Transport og estiske selskaper med tett økonomisk tilknytning til NTG. Det antas at selskapet har blitt systematisk tappet for verdier.

I bostyrers innberetning fremgår det at Skatteetaten har funnet 12,5 millioner kroner i udokumenterte faktureringer mellom Rimell Transport og estiske selskaper med tett økonomisk tilknytning til NTG. Det antas at selskapet har blitt systematisk tappet for verdier.

Stein Inge Stølen

Mye delt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Vil ikke gi ytterligere kommentarer

Myndighetene har lenge hatt useriøse oppdragsgivere i kikkerten. Politiadvokat Christian Eckhoff i Øst Politidistrikt tror dette bare vil fortsette i tiden som kommer.

– Det er de som kjøper tjenestene som gjør at de tjenestene fortsetter å bli tilbudt. Det gjelder innen all form for svart arbeid og ulovlig arbeidskraft.

NTG-gruppen er ifølge Google Finance verdt over 16 milliarder kroner. I samme tidsrom som Rimell Transport har operert i Norge, har NTGs aksjeverdi mangedoblet seg, fra rundt 100 danske kroner per aksje høsten 2020 til over 500 kroner i dag.

Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda

FriFagbevegelse har bedt NTG om ytterligere kommentarer knyttet til dokumentasjonen de har blitt forelagt. Logistikkfirmaet ønsker imidlertid ikke å oppgi noen flere detaljer om sin relasjon til Rimell Transport.

– Siden vi er part i konkursbehandlingen kan vi ikke gi ytterligere kommentarer på dette tidspunktet, oppgir Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG).

FriFagbevegelse har også kontaktet daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, og den ikke-navngitte medarbeideren i NTG med tilbud om tilsvar i forbindelse med denne saken. Begge har takket nei.

02.11.2021
07:00
03.12.2021 08:32



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker