JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud på tog:

SJ frykter ikke kundene i nord: – Vi skal levere

– Det er fantastisk gøy å jobbe med tog nå, sa Thomas Silbersky i SJ da avtalen om trafikkpakke nord ble underskrevet hos Jernbanedirektoratet fredag.

SJ

– Dette er en stor og viktig dag for oss. Jeg vil først og fremst takke mine folk som har gjort et godt arbeid, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Hun kunne røpe at enkelte, inkludert henne selv, satt oppe til midnatt da klagefristen gikk ut.

Da klagene uteble, ble det klart at SJ Norge nå overtar driften av totalt sju togstrekninger og driften av togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen.

Avtalen gjelder fra juni 2020 og ut 2030.

Trygge på lovnadene

– Vi er glade og ydmyke, men også trygge på at vi skal holde det vi har lovet, sier internasjonal direktør Thomas Silbersky i SJ.

Siden vinneren av anbudet ble kunngjort for to uker siden, har SJ kommet med en rekke lovnader som blant annet bedre serveringstilbud, internettdekning og flere avganger på Dovrebanen. Fredag skrev Dagsavisen at de også vurderer alkoholsalg fra trillevogner.

– Det jeg har sagt, er at vi skal forsøke å levere det kundene vil ha. Alkoholspørsmålet er litt mer komplisert på grunn av det norske regelverket, sier Silbersky til NTB

Han har selv erfaring fra mat- og drikkebransjen hvor han blant annet har jobbet i Orkla Norge og Arla Foods. Han sier at det i bunn og grunn handler om det samme, enten det er snakk om tog eller mat – nemlig kunden.

– Det er ekstremt konkurranseutsatte markeder, og for å overleve må du hele tiden treffe rett på hva kundene vil ha. Derfor sier jeg at vi kjører kunder – og ikke tog.

– Kunden kommer først

Stadig flere oppgir at de ønsker å reise med tog. Silbersky i SJ syns «det er fantastisk gøy å jobbe med tog akkurat nå», og er selv overbevist om at toget er fremtidens transportmiddel – både her og i Europa.

– Derfor setter vi sikkerhet og kunder først. Og når kundene er fornøyde, blir de ansatte fornøyde. Vår absolutte ambisjon er at folk skal jobbe hos oss fordi de vil, sier Silbersky.

Virksomhetsoverdragelsen innebærer at alle ansatte i Vy – tidligere NSB – gis rett til jobb hos SJ Norge.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik sier til NTB at de ikke har mottatt noen signaler fra de ansatte som blir berørt av trafikkpakke nord, men forteller at prosessen med britiske Go-Ahead, som overtar Sørlandsbanen 15. desember, går godt.

– De har blitt møtt på en god måte, og det regner jeg med at SJ også har systemer for, sier Slotsvik.

Også hun syns det er gledelig å jobbe i en bransje i medvind, men erkjenner at de står overfor en utfordring når det gjelder etterspørselen etter nattog.

– Utfordringen er å finne ledige tog. Det er ingen som er klare til å bli kjøpt eller leid, slier Slotsvik. Hun forteller at de jobber med ulike alternativer til sovekupeer.

Vy klaget ikke

SJ vant anbudet etter å ha levert et langt billigere tilbud enn norske Vy. De leverte en årlig gjennomsnittspris til en femdel av dagens, ifølge Jernbanedirektoratet.

Vy hadde også justert prisen i sitt anbud, men tilbudet var rundt 350 millioner kroner dyrere enn tilbudet på 1,24 milliarder kroner fra SJ Norge. Ifølge Trønder-Avisa vurderte Vy å klage på tildelingen, men sier nå at de synes tildelingen var grei.

– Vi har gått gjennom hele tilbudet og funnet ut at det ikke er grunn til å klage, sier Vys pressesjef Åge-Christoffer Lundeby.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse