JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SJ skal bruke mindre på lønn enn Vy

I 2030 forventer SJ at lønnskostnadene til «kjørende personale» er 52,2 millioner kroner lavere enn hva Vy beregnet for 2021.
Jernbanetopper samlet under åpningen av SJ Norges drift av sju linjer i Norge. F.v.: sjef i SJ Madeleine Raukas, styreleder Berit Kjøll i SJ Norge, administrerende direktør Sverre Høven i SJ Norge, samferdselsminister Knut Arild Hareide og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Jernbanetopper samlet under åpningen av SJ Norges drift av sju linjer i Norge. F.v.: sjef i SJ Madeleine Raukas, styreleder Berit Kjøll i SJ Norge, administrerende direktør Sverre Høven i SJ Norge, samferdselsminister Knut Arild Hareide og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Tore Meek / NTB scanpix

I ti år fremover er det det svenske selskapet som har ansvar for all persontogtrafikk på de nordgående banene. Mandag kjørte det første togsettet drevet av SJ på Dovrebanen.

En vesentlig grunn til at SJs tilbud var lavere enn Vys, var at SJ regner med å bruke vesentlig mindre på lønn, skriver Klassekampen.

I 2030 har SJ regnet med 244,6 millioner kroner i utgifter til kjørende personale, som omfatter lokførere og konduktører. Vy regnet i sitt tilbud med å bruke 312,9 millioner det året.

– Vi reagerer på at SJ sin kalkyle er veldig lav på lønnskostnader, sier forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund.

SJ har inngått samme type tariffavtale med samme pensjonsvilkår som de ansatte har med Vy.

Administrerende direktør Sverre Høven i SJ i Norge sier at de føler seg trygge på sine tall.

– Vi har ikke kalkulert feil på lønnsutviklingen. Ti år fram i tid kan det selvsagt ha endret seg litt opp eller ned. Tallet inkluderer også noe økning fra 2022, da vi skal øke produksjonen. Vi skal ha 40 prosent flere passasjerer i løpet av ti år. Det skal vi få til, sier Høven.

Annonse
Annonse