JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping:

Sjøfartsdirektoratet: Ikke ulovlig å drive hotell på kaia med lønninger på 29 kroner i timen

Hurtigruten vil drive skipshotell på Vestlandet med utenlandske vilkår om bord. Sjømannsforbundet mener dette vil åpne et helt nytt marked for sosial dumping i Norge, og fortviler over manglende støtte.
Sjøfartsdirektoratet har vurdert saken og mener Hurtigrutens drift ikke er i strid med fartsområdebegrensningene i NIS-loven.

Sjøfartsdirektoratet har vurdert saken og mener Hurtigrutens drift ikke er i strid med fartsområdebegrensningene i NIS-loven.

Pressebilde

tri.nguyen@lomedia.no

I forbindelse med storfilminnspillingen «Mission Impossible 7» skal Hurtigrutenskipet «Fridtjof Nansen» operere som skipshotell på Vestlandet. Da vil skipet ligge til kai med norsk NIS-flagg i hekken. Med NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) kan Hurtigruten bruke besetning som går på utenlandske vilkår. Lønninger på 29 kroner i timen eksisterer i NIS-registrerte skip.

– Lønninger på 29 kroner i timen er dessverre ganske vanlig internasjonalt og på NIS-skip, men det er ikke akseptabelt som lønnsnivå for noen som jobber i det som i realiteten er hotelldrift i Norge, sier områdeansvarlig for cruise, Lena Dyring i Norsk Sjømannsforbund.

Forbundets leder, Johnny Hansen, reagerer kraftig på det han mener er ulovlig og uakseptabel drift av Hurtigruten.

– Hurtigruten bryter norsk lov og regler om bruk av NIS-flagg. Det er også uakseptabelt og uforståelig at rederiet bruker utenlandske arbeidere med utenlandske vilkår istedenfor å bruke norske sjøfolk som er permittert på grunn av viruspandemien, sier Hansen oppgitt.

Straks Sjømannsforbundet fikk vite om Hurtigrutens planer varslet de Sjøfartsdirektoratet for å få Fridtjof Nansen omflagget til NOR, noe som da ville krevd norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.

Sjøfartsdirektoratet har vurdert saken og mener Hurtigrutens drift ikke er i strid med fartsområdebegrensningene i NIS-loven.

– Sjøfartsdirektoratet har vurdert bekymringsmeldingen frå Sjømannsforbundet. Vår juridiske vurdering er at skipet kan ligge til kai med passasjerer om bord uten å bryte fartsområdebegrensningene for NIS-skip, sier Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

– Dette er sjokkerende

I et svar til Sjømannsforbundet skriver de at det «med NIS-registrerte skip ikke er lov å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn». Direktoratet har blitt forsikret av Hurtigruten at slik transport ikke er en del av hotelldriften men at skipet skal ligge til ro i havn i den perioden skipet har gjester om bord.

«Det er Sjøfartsdirektoratets vurdering at skip som ligger forankret til kai for en periode ikke kan sies å «føre […] passasjerer mellom norske havner […]». Et slikt tilfelle er derfor ikke i strid med NIS-regelverket. Sjøfartsdirektoratet kan derfor heller ikke se at det er grunnlag for å vurdere sanksjoner».

SJOKKERENDE: At Hurtigruten får drive hotell med utenlandske vilkår er ubegripelig, mener NSF-leder Johnny Hansen.

SJOKKERENDE: At Hurtigruten får drive hotell med utenlandske vilkår er ubegripelig, mener NSF-leder Johnny Hansen.

Tri Nguyen Dinh

– Dette er sjokkerende. Når Sjøfartsdirektoratet tillater slik drift betyr det fritt fram for sosial dumping på kaiene i Norge. Dette vil være en kraftig konkurransevridning for norske hoteller og hotellansatte. Jeg lurer på om direktoratet har tenkt på hva en slik tillatelse vil bety for hotellene i Norge hvis store skip med NIS-flagg får fri tilgang til å drive hotell på kaia, spør Johnny Hansen.

Han får støtte av Sjømannsforbundets advokat, Terje Hernes Pettersen.

– Sjøfartsdirektoratet har med sin fortolkning åpnet opp for at Torstein Hagens Viking Cruises, som også er registrert i NIS, kan legge til ved Aker Brygge og tilby 1000 sengeplasser hvor ansatte lønnes ned til 29 kroner timen. At norske myndigheter skulle sette sitt stempel på en total rasering av norsk arbeidsliv så jeg virkelig ikke komme.

Sjøfartsdirektoratet ønsker ikke å kommentere hvorvidt dette betyr frislipp på sosial dumping eller om dette vil medføre en konkurransevridning for hoteller på land, men står fast at Hurtigrutens hotellskip ikke er ulovlig.

– Aldri ment for slike formål

Hernes Pettersen er uenig i direktoratets tolking. Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er opprettet med ett formål for øye, nemlig at norske redere som opererer internasjonalt skal kunne konkurrere i dette markedet, presiserer advokaten.

– Vi finner det svært oppsiktsvekkende at Sjøfartsdirektoratet nå - uten høring - fastslår at skip registrert i NIS med billig utenlandsk arbeidskraft fra Asia og uten arbeidstillatelse i Norge, uten videre kan drive hotelldrift med internasjonale vilkår, sier Hernes Pettersen.

Siden 1987 (da NIS ble innført), har det nemlig vært forbudt for NIS-skip å operere i eller mellom norske havner. Et snevert unntak for dette ble gitt i 2015 for cruiseskip som anløper norske havner som del av en internasjonal reise hvor minst to utenlandske havner anløpes. Endringen kom etter en bred høring.

– NIS var aldri ment for slike formål som det Hurtigruten gjør nå og dette har aldri vært sendt på høring. Det er totalt uforståelig for oss at regelverket med denne tolkingen forandres fullstendig over natten ved at Sjøfartsdirektoratet gir tillatelse til at hotellvirksomhet i norske havner fra nå av kan drives med sosial dumping under dekke av å være registrert i NIS, sier Hernes Pettersen.

MISBRUK: NIS var aldri ment for slike formål som det Hurtigruten gjør nå, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

MISBRUK: NIS var aldri ment for slike formål som det Hurtigruten gjør nå, mener NSF-advokat Terje Hernes Pettersen.

Tri Nguyen Dinh

Dialog med fagforeningen

Sjømannsforbundet er kjent med at det er en stor grad av billig utenlandsk arbeidskraft fra Asia som bemanner Fridtjof Nansen som hotellskip. Selv benekter Hurtigruten at det er snakk om sosial dumping.

– Vi tar sterk avstand fra Sjømannsforbundets påstander om at Hurtigruten bedriver sosial dumping. Vi ligger langt over industristandard på våre ekspedisjonsselinger. Det er heller ikke slik at MS Fridtjof Nansen er valgt for å spare kostnader, men fordi skipet er best egna til dette oppdraget, ikke minst av smittevernfaglige hensyn, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i rederiet.

– Bruken av skipet ligger godt innenfor reglene for NIS-skip, noe Sjøfartsdirektoratet allerede har bekreftet. Til tross for dette, har vi likevel valgt å invitere fagforeningene til en dialog om avlønning av mannskapet, og vi har allerede sagt at vi vil gi mannskapet lønninger på norske vilkår. Det er derfor vanskelig å forstå hvorfor Sjømannsforbundet går ut med slike ubegrunnede påstander, sier Bjørnflaten.

Annonse
Annonse