JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skatt på frikort: Siv Jensen kan ikke si noe om konsekvensene for den enkelte bussjåfør

Finansdepartementet kan ikke si noe om konsekvensene for de som nå må skatte av fribillettene de får fra egen arbeidsgiver.

Stortinget

helge@lomedia.no

Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) har spurt finansminister Siv Jensen (Frp) om konsekvensene for busssjåførene som fra nyttår må skatte av fribilletter de har både til seg selv og til familien.

For enkelte kan det innebære en ekstraskatt på mange tusen kroner.

Slik er den nye ekstraskatten for ansatte i kollektivtransporten

Alt er lønn

Siv Jensen poengterer i sitt svar at all lønn i utgangspunktet beskattes som lønn, og naturalytelser - fordeler og goder gjennom jobben er lønn.

– Naturalytelser som innberettes og skattes av, gir samtidig økte rettigheter i folketrygden. Det innebærer større utbetalinger av pensjon, sykepenger og foreldrepenger, dersom man har behov for det. De nye reglene for naturalytelser skal sørge for klarere regler, likere behandling av arbeidstakere på tvers av næringer og bedre etterlevelse, svarer Siv Jensen.

– Vi har lyttet til transportnæringen, som har fått utsatt frist til 1. januar 2020 med å tilpasse de eksisterende ordningene sine til det nye regelverket. Dette vil gi næringen, den tiden de har bedt om til å etablere gode løsninger og tilpasse frikortene til det nye regelverket, legger hun til.

10.000 kroner

Bussjåførene kan fra 2020 fortsatt motta frikort fra arbeidsgiver med en verdi av inntil 10.000 kroner skattefritt. Kun beløp ut over dette er skattepliktig. Departementet kjenner ikke detaljene i frikortordninger som gjelder i ulike buss-selskap og har derfor ikke grunnlag til å si noe om konsekvensene for den enkelte bussjåfør.

Senterpartiet har flere ganger advart mot vedtaket og har tre ganger fremmet forslag om å reversere det.

Sigbjørn Gjelsvik ba finansministeren gjøre rede for konsekvensene vedtaket har for den enkelte sjåfør.

Han ba om et regnestykke som tar utgangspunkt i at alle sjåfører fortsatt ønsker å motta fribilletten og eventuelt et annet regnestykke som tar utgangspunkt i at noen ønsker å frasi seg fribilletten og det verditap dette vil utgjøre for dem. Det fikk han altså ikke.

Variabel fordel

Gjelsvik påpeker at den høyest beregnede fordelen av dette er høyst variabel i det langstrakte land.

– Det er ikke bare snakk om en forenkling av et system. Dette handler om lommeboka til den enkelte. I tillegg er det snakk om en teoretisk beregnet fordel, uten at man nødvendigvis benytter seg av fordelen, mener Gjelsvik.

p

Han mener dette rammer en gruppe som har et tøft yrke, har et stort press på lønns- og arbeidsvilkår, og ugunstige arbeidstider.

Skattleggingen av fribilletter har møtt en massiv kritikk fra både arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden, i tillegg til at revisorer mener det vil være vanskelig å etterleve.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse