JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Skulle bare på jobb»

Over 1.400 personer døde i arbeidsrelaterte trafikkulykker i årene 2005-2011. Ofte på grunn av høy fart og manglende bruk av bilbelte.
Mer enn en tredel av alle trafikkulykkene involverer personer som kjører bil i forbindelse med jobben.

Mer enn en tredel av alle trafikkulykkene involverer personer som kjører bil i forbindelse med jobben.

colourbox.com

nina@lomedia.no

Trygg Trafikk har samlet eksperter fra inn- og utland til en todagers konferanse denne uka for å drøfte situasjonen på veiene og gjøre forholdene bedre. «Skulle bare på jobb» er konferansens overskrift. Det er fordi ferdsel i veitrafikken ofte er den største risikoen man blir utsatt for i løpet av en vanlig arbeidsdag.

Grundig analyse

Bakgrunnstallene er alvorlige. I går presenterte forskningsleder Torkel Bjørnskau fra Transportøkonomisk institutt (TØI) data fra rapporten «Trafikkulykker ved kjøring i arbeid». Den har kartlagt og analysert alvorlige trafikkulykker som er utløst av en sjåfør som kjørte i arbeid, i årene 2005-2011.

Rapporten er basert på data fra Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG), rapporter fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) og intervjuer med ni eksperter.

36 prosent

501 av de 1.646 kjøretøyene som rapporten har tilstrekkelig informasjon om, ble kjørt av en person i arbeid. Det utgjør 36 prosent.

I 191 av tilfellene mener UAG å kunne fastslå at det var «arbeidssjåføren» som utløste ulykken. I 151 tilfeller var det snakk om yrkessjåfører i arbeid, og i 40 tilfeller sjåfører som kjørte i annet arbeid.

Kjente risikofaktorer

I analysen av UAG-dataene fant TØI at for høy fart etter forholdene, manglende bruk av bilbelte og manglende informasjonsinnhenting var de viktigste risikofaktorene i dødsulykker utløst av sjåfører i arbeid.

Det at 36 prosent av dødsulykkene involverer yrkessjåfører illustrerer hvordan innsatsen mot økt trafikksikkerhet kan styrkes. Overfor yrkessjåfører og andre som ofte må kjøre i forbindelse med jobb har arbeidsgiveren et lovpålagt ansvar for å sørge for at trafikksikkerheten for de ansatte er optimal. Dette må skje ved å fokusere på arbeidsrelaterte forhold i organisasjoner som har ansatte som kjører i jobben.

Fast lønn

Følgende arbeidsrelaterte forhold blir fremhevet i rapporten:

• Oppfølging av førers fart, kjørestil og bilbeltebruk

• Lønnssystemer

• Sikkerhetskultur.

• Risikovurderinger.

• Arbeidsbeskrivelser/ prosedyrer og opplæring.

De tre siste forholdene refererer Statens havarikommisjon for transport til som et system for sikkerhetsledelse.

I tillegg er det andre faktorer som ligger bak ulykkene: Trøtthet, stress og tidspress, utenlandske vogntog, fordeling og sikring av last, små bedrifter har små ressurser til trafikksikkerhet og dårlig kontroll av hviletid.

- Man har funnet at stabile kundeforhold er en fordel for trafikksikkerheten. Det samme er fast lønn til sjåførene. De aller beste bedriftene når det gjelder sikkerhet har økt fokus på sjåførenes bruk av bilbelte, fart og kjørestil, sa Torkel Bjørnskau.

I mange europeiske land er tallene verre enn i Norge i den forstand at de arbeidsrelaterte trafikkulykkene nå er i flertall, ifølge Bjørnskau.

Annonse
Annonse