JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset:

Slik takler de butikkansatte koronafrykten

– Vi opplever ikke at noen av de ansatte er redde for å gå på jobb, sier Anne-Lise Karlsen, leder for bransjerådet HK Coop.
PLEKSIGLASS: Kiwi på Gauterød postet på sin Facebook-side at for å redusere smitte og gi trygghet til de ansatte i butikken, har de montert plexiglass-plater i kassa.

PLEKSIGLASS: Kiwi på Gauterød postet på sin Facebook-side at for å redusere smitte og gi trygghet til de ansatte i butikken, har de montert plexiglass-plater i kassa.

Kiwi Gauterød

Ylva.seiff.berge@lomedia.no

Tirsdag kom Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet med oppdaterte råd til varehandelen. Til dem som jobber i butikken, er rådene hyppig håndvask, jevnlig rengjøring av butikken og hold en meter avstand til kundene.

Rådene til kundene er nokså lik: Hold avstand til betjening og andre kunder, unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe, betal kontaktløst med kort – såkalt «tæpping» – og unngå hamstring. God håndhygiene gjelder selvfølgelig her også.

p

Anne-Lise Karlsen, leder i HKs bransjeråd for de ansatte i Coop-butikkene, er glad for rådene fra myndighetene.

– Vi synes rådene er gode. Vi ansatte tar dem seriøst, og vi opplever også at kundene forholder seg til det de butikkansatte sier og tar hensyn til oss, sier Karlsen, som til daglig jobber i frukt- og grøntavdelingen i Coop Extra i Porsgrunn, til HK-Nytt.

– Vi opplever ikke at noen av de ansatte i vår butikk har angst eller er redde for å gå på jobb. De tillitsvalgte er holdt informert hele tiden, og administrasjonen er flink til å oppdatere de ansatte. Vi har heller ikke hatt noen tilfeller av smitte eller bekreftede syke i vår butikk i Porsgrunn, sier Karlsen.

IKKE REDD FOR SMITTE: Anne-Lise Karlsen mener kundene tar hensyn. Hun og kollegene er ikke redde for å bli smittet av koronaviruset (arkivfoto).

IKKE REDD FOR SMITTE: Anne-Lise Karlsen mener kundene tar hensyn. Hun og kollegene er ikke redde for å bli smittet av koronaviruset (arkivfoto).

Martin Guttormsen Slørdal

Ikke engstelige for smitte

Da regjeringen gikk ut med de første korona-tiltakene i forrige uke, var det mange som hamstret mat i butikkene.

– De første dagene var de ansatte skeptiske til at det ikke kom på plass noe regelverk, og det er klart at noen av tiltakene har kommet litt sent. Spesielt i forhold til panikken hos kundene i forrige uke. Da var det mange som ikke tok hensyn. Etter at de nye rådene kom på plass, er det ingen av mine kollegaer i min butikk som er engstelige for å bli smittet, sier Karlsen.

COOPS PLAKAT: Plakaten med råd om hygenetiltak er hengt opp i alle Coop-butikker.

COOPS PLAKAT: Plakaten med råd om hygenetiltak er hengt opp i alle Coop-butikker.

Plakat fra Coop

Hyppigere vask

Denne uken sendte Coop ut plakater med rådene til kundene. Plakatene har blitt hengt opp i Coop-butikkene rundt om i hele landet.

– Vi oppfordrer ikke våre ansatte til å bruke plasthansker på jobben, men heller vaske hendene oftere og bruke Antibac. Noen har fått flere oppgaver fordi vi vasker hyppigere i butikken, men det har også gått veldig bra. Det blir en ny måte å jobbe på, men det har ikke påvirket oss veldig mye, sier Karlsen.

– Begge deler

Tone Cathrine Hartz er hovedtillitsvalgt i Coop Vestfold og Telemark og har hatt kontakt med mange av de tillitsvalgte i samvirkelaget den siste tiden. Hun forteller at mange ansatte kjenner på bekymring over å være utsatt for smitte på jobben.

p

– Det er litt begge deler. Noen er ikke redde, andre er engstelige. Det gjelder spesielt dem som har folk hjemme som er i risikogruppa. De butikkansatte er redde for å dra med seg smitte hjem til dem, sier hun til HK-Nytt.

Kunder på alerten

Hartz er imponert over kollegene sine.

– De viser stort mot. De kommer på jobb og er bevisste på at de har en samfunnskritisk rolle i denne situasjonen, sier hun.

Hartz er også fornøyd med tiltakene som er satt i verk i butikkene, selv om hun gjerne skulle sett at det var mer Antibac å oppdrive.

– Kundene er på alerten nå, de går i buer rundt hverandre. Men det er alltid noen som ikke tar hensyn til andre, de gjør heller ikke det nå, sier hun.

Pleksiglass i Kiwi

I de andre butikkjedene har det blitt satt inn flere ulike tiltak for å minske smittefaren. Hos Kiwi har de for eksempel satt opp pleksiglass foran kassene, mens det i andre butikker ikke er lov med flere enn et visst antall kunder i butikken om gangen. Rema 1000 er også i ferd med å sette opp pleksiglass foran kassene.

Tone Cathrine Hartz håper at Coop sentralt også vil se på muligheten for å installere pleksiglass i samvirkelagenes butikker. Kanskje er heller ikke det godt nok framover.

– Hvis dette eskalerer, håper jeg at regjeringen kommer med tiltak for å begrense antall kunder i butikken på samme tid, sier hun.

Korona-råd i dagligvarebutikker:

• Håndvask: God håndhygiene er alltid viktig, og hjelper med å hindre smittespredning

• Rengjøring: Butikkene vasker jevnlige berøringspunkter som bankterminaler og håndtak på handlevogner og handlekurver

• Hold avstand: Begrens mulighet for smitte ved å holde én meter avstand til betjeningen og kundene

• Varer: Unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe

• Unngå hamstring: Ikke kjøp mer enn du trenger, hamstring er ikke nødvendig

• Betaling: Betal med kort, gjerne kontaktløst – også kjent som «tæpping»

Annonse

Flere saker

Annonse

Korona-råd i dagligvarebutikker:

• Håndvask: God håndhygiene er alltid viktig, og hjelper med å hindre smittespredning

• Rengjøring: Butikkene vasker jevnlige berøringspunkter som bankterminaler og håndtak på handlevogner og handlekurver

• Hold avstand: Begrens mulighet for smitte ved å holde én meter avstand til betjeningen og kundene

• Varer: Unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe

• Unngå hamstring: Ikke kjøp mer enn du trenger, hamstring er ikke nødvendig

• Betaling: Betal med kort, gjerne kontaktløst – også kjent som «tæpping»