JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bompenger:

Solberg: Mindre bompenger betyr tregere utbygging av vei og bane

Bompenger bidrar til å bygge vei og bane raskere, og det tar lengre tid å løse problemene uten dem, ifølge statsminister Erna Solberg (H).

Stortinget

Bymiljøpakkene er lokalt forankrede samferdselspakker med delvis statlig finansiering og en betydelig bompengeandel. Uten dette spleiselaget, vil det ta lengre tid å løse lokale vei- og baneutfordringer, ifølge Solberg.

– Det er lokale politikeres ønske om å håndtere utfordringer i sine områder som gjør at vi har denne type pakker. Hvis det ikke er tilslutning til dem, må man ordne dette på andre måter. Da vil det nok ta lengre tid mange steder å løse problemene. En av grunnene til at vi har bompenger er at alle ønsker å bygge veier og bane mye raskere, sa Solberg da hun var gjest i NRKs Dagsrevyen onsdag kveld.

p

Solberg framhever nå lokale Høyre-initiativ for å redusere bompengebelastningen på bilistene, som å forlenge overgangsperioden i Oslo-bommene fra 1 til 3 timer, samtidig som hun vil «bygge godt nok kollektivnett og gode nok veier for framtida».

Solberg svarer likevel benektende på spørsmål om hun vil sitte stille å se på at bompengefinansierte bymiljøprosjekter droppes.

– Vi vil ha den dialogen vi skal ha med lokale politikere rundt disse spørsmålene. Vi skal jo forhandle om ulike pakker, sa hun.

Skrotet avtale i Nedre eiker

Rådmannen i Nedre Eiker fikk ikke kommunestyret med seg på et forslag om å utsette behandlingen av bomring og Buskerudbypakke 2 til etter høstens valg. Dermed fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for sitt syn, skriver Dagsavisen Fremtiden.

Senterpartiet, en uavhengig representant og Frp gikk sammen med Høyre inn for å skrote avtalen, ifølge TV 2.

– Det eneste vi skal beklage, er kanskje at vi snur litt for seint. Vi burde kanskje gjort det for tre-fire år siden, sa Høyres gruppeleder Tor Tveter fra talerstolen.

Ordfører Bent Inge Bye (Ap) legger ikke skjul på sin skuffelse.

– Det er trist. Man vraket muligheten til å bygge ut Drammen. Staten må dekke mye mer av veiprosjektene og kollektivtrafikken, sier han til TV 2.

Søviknes vil utsette avtale

Samtidig mener ordfører Terje Søviknes (Frp) i Os at det trengs en full gjennomgang av hele byvekstavtalen for bergensregionen.

– Jeg anbefaler at vi ikke signerer noen avtale nå. Det skal snart avholdes et valg. Vi mener det er lurt at det nye kommunestyret får muligheten til å uttale seg, sier Frp-nestlederen til Bergens Tidende onsdag.

Søviknes skulle legge fram sine planer på et møte senere onsdag og vil, etter det BT forstår, få gjennomslag i formannskapet i Os.

Debatten om bompenger og byvekstpakker har eksplodert de siste ukene. Tirsdag viste en meningsmåling at Folkeaksjonen nei til mer bompenger er Bergens største parti.

Til sammen er det planer om byvekstavtaler for ni byer i Norge, og samtlige baserer seg på brukerfinansiering, altså bompenger, som en viktig finansieringskilde.

Bymiljøpakker

Bymiljø- og byvekstavtaler er inngått for blant annet Bergen-, Stavanger- og Oslo-området. Målet er å få flere til å parkere bilen og i stedet kjøre kollektivt, gå eller sykle, men avtalene omfatter også oppgraderinger og utvidelser av veier.

Lørdag 1. juni blir det til sammen 83 bomstasjoner i og på grensen inn til Oslo, fordelt på tre bomringer.

– Det er svært gledelig at kommunestyret i Nedre Eiker har sagt nei til Buskerudbypakke 2. Nå er det på tide å si nei til Oslopakke 3, som Frp i Oslo har gjort, sier Oslo Frps førstekandidat Aina Stenersen.

Oslo-byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad, avviste imidlertid overfor NTB tirsdag at det er aktuelt å røre avtalen.

– Dette er enstemmig vedtatt i Stortinget, samferdselsministeren fremmet saken og fikk den gjennom, sa han.

Det er Stenersens partikollega Jon Georg Dale som nå styrer Samferdselsdepartementet.

p

Veiprising?

Bompengemotstanderne trekker ofte fram at denne måten å finansiere byutvikling og veier på, er usosial, fordi den rammer barnefamilier og eldre som mange steder er avhengige av bil.

Samtidig viser flere studier, to av dem gjengitt i DN nylig, at de som rammes hardest av bompenger, er menn med høyere utdannelse og middels eller høy inntekt.

Flere politiske partier tar nå til orde for veiprising – betaling ut fra hvor langt man kjører og når.

– Det vil gi en mer treffsikker og mer rettferdig fordeling av kostnadene, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til VG.

LO vil ha utredet en ordning der lønn, kilometerteller og bosted skal bestemme hvor mye du betaler i bompenger.

Annonse
Annonse