JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solidarity with the dockers!

– Vi er alle en del av den store globale bevegelsen av transportarbeidere. Klart vi må støtte hverandre, sier Kenneth Riley, amerikansk havnearbeiderleder.
FRA USA. Mark Bass, leder for havnearbedierforeningen i Mobile, Alabama (t.v) og Kenneth Riley, hans kollega fra Charleston, Sør-Carolina har kommet til Norge for å støtte norske bryggesjauere i kampen for tariffavtale.

FRA USA. Mark Bass, leder for havnearbedierforeningen i Mobile, Alabama (t.v) og Kenneth Riley, hans kollega fra Charleston, Sør-Carolina har kommet til Norge for å støtte norske bryggesjauere i kampen for tariffavtale.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

Kenneth Riley, leder av havnearbeiderforeningen i Charleston, Sør-Carolina, USA og vise-president i International Longshoremen´s Association, har sammen med sin kollega Mark Bass fra Mobile, Alabama kommet den lange veien fra USA til Oslo for å delta på lørdagens stormønstring på Youngstorget. Det er to stolte fagforeningstillitsvalgte som har reist jorda rundt for å vise sin solidaritet med norske bryggesjauere. Riley har vært i Norge før – for 13 år siden, Bass er i Europa for første gang.

Blant venner

– Det er to grunner til at vi kommer den lange veien, sier Riley.

Og forsetter:

– For det første er Norsk Transportarbeiderforbund våre venner. De støttet oss i 2001 da vi hadde problemer. Når de nå er i vanskeligheter, skulle det bare mangle at vi ikke støtter dem.

Riley skal holde appell på Youngstorget.

Internasjonalt press

Den andre grunnen er for Riley like opplagt. Alle verdens bryggesjauere er en del av en internasjonal bevegelse. Og den strategien som mange av deres oppdragsgivere nå har lagt seg på med å bruke andre enn organiserte havnearbeidere til lasting og lossing av skip i alle verdens havner, den kjenner Riley igjen.

– Vi er under internasjonalt press. Den kampen norske havnearbeidere i Risavika og andre norske havner nå kjemper er en kamp vi identifiserer oss med, sier han og innrømmer at han ikke kjenner den norske situasjon i detalj, men at han har fått et fyldig referat av aktivist Vegard Holm. Og grunntrekkene kjenner han godt igjen. Det er samme kapitalisme her som der.

Sterkest langs kysten

De organiserte havnearbeiderne i USA er sterke, de har stort sett kontrakter om lasting og lossing i både private, føderale og statlige havner. Riley og Bass forteller imidlertid at de står sterkest på øst- og vestkysten – særlig på vestkysten, mens de har størst vanskeligheter ved de små havnene og terminalene. Som i Gulfen, oppover i Mississippi og ved de store sjøene i nord ved grensa til Canada. Skjønt, dette er også en trend her som der: Arbeidsgiverne, særlig i de små, private havnene, ønsker ikke at fagbevegelsen blander seg inn hvem de bruker til lasting og lossing av gods fra skipene.

Seier i Norge en seier for alle

– Hva skal du si til norske fagforeningskamerater på Youngstorget i Oslo?

– Mye av det samme jeg nå har sagt til deg. Jeg skal sette ned noen stikkord i kveld, men jeg vil nok si at en seier for de norske havnearbeiderne er en seier for alle havnearbeiderne i verden – ja, en seier for den internasjonale transportarbeiderbevegelsen. Og fagbevegelsen, sier en engasjert fagforeningsleder.

– Tenk hvor mye våre forgjengere har kjempet for de rettighetene vi har i dag. Vi må følge opp det arbeidet, sier Kenneth Riley. Som slett ikke har mistet trua på fagbevegelsens makt, snarere tvert imot.

Den kampen norske havnearbeidere i Risavika og andre norske havner nå kjemper er en kamp vi identifiserer oss med.

Kenneth Riley

Annonse
Annonse