JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxi-reformen:

Sp-lederen krever at regjeringen utsetter frislippet av taxier: – Det er snakk om tusenvis av arbeidsplasser

Koronakrisen skaper stor usikkerhet for taxinæringen. Nå ber Trygve Slagsvold Vedum samferdselsministeren om å lytte til partene i arbeidslivet.
Regjeringens planlagte deregulering av taximarkedet møter sterk motstand, både i fagbevegelsen og blant opposisjonen på Stortinget.

Regjeringens planlagte deregulering av taximarkedet møter sterk motstand, både i fagbevegelsen og blant opposisjonen på Stortinget.

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

Nå har Sp-lederen spurt samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om han vil lytte til taxinæringen og utsette regjeringens planlagte deregulering av taximarkedet.

– Regjeringen presser dette gjennom mot alle faglige råd. Dette er ren markedsliberalisme. Fullstendig uansvarlig, sier Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse.

Berører mange

Han ber samferdselsministeren lytte til partene i arbeidslivet og de som kjenner drosjenæringen.

Les også: Fagbevegelsen demonstrerer mot taxi-frislippet – mener sjåførenes lønn og arbeidsforhold er truet

– Lytt til de som kjenner næringen på kroppen. I vår valgte regjeringen å utsette dereguleringen fordi vi var i en ekstraordinær situasjon. Krisen er på ingen måte over. Pandemien er her, sier Sp-lederen.

– Det er snakk om arbeidsplassene til tusener. Familier som skal brødføs av dette. Folk som er presset til å kjøre 14 timer i døgnet for å få en anstendig inntekt, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Urolige drosjesjåfører

Han registrerer at det er stor uro og bekymring over situasjonen blant mange drosjesjåfører. Blant annet er 70 prosent av drosjesjåførene i Stavanger permittert, og omsetningen er halvert denne sommeren.

– Det er mye som tyder på at aktiviteten i næringen vil kunne være lav i lengre tid framover, skriver han i begrunnelsen for spørsmålet.

– Norges Taxiforbund er svært tydelig overfor regjeringen og ber om at dereguleringen utsettes til neste sommer. Også Innlandet, Vestfold og Telemark, Rogaland, Agder, Trøndelag, Viken, Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommune har alle bedt regjeringen om å utsette endringene av taximarkedet, skriver Trygve Slagsvold Vedum.

Saken fortsetter under bildet.

Lytt til de som kjenner taxinæringen på kroppen, lyder oppfordringen fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til regjeringen.

Lytt til de som kjenner taxinæringen på kroppen, lyder oppfordringen fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til regjeringen.

Jan-Erik Østlie

Skrev opprop

FriFagbevegelse har skrevet om Anne Karlsen Hove som har kjørt drosje siden 1986 og eid sin egen drosje siden 1996, hele tiden i Oslo Taxi. Nå frykter hun et langt mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.

Les også: Drosjene taper stort: Nå må taxi-reformen utsettes, mener bransjen

LO, YS, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, NHO Transport og Norges Taxiforbund har sendt brev til regjeringen hvor kravet blant annet er at drosjene må være tilknyttet en taxisentral for å gi et godt og sikkert tilbud for folk i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår og rettferdig konkurranse.

Vedum kaller taxi-reformen for et ideologisk frislipp midt i en stor pandemi.

– Det skaper enda større usikkerhet for folk som lever i en usikker nok situasjon fra før. Nå må statsråden skjære gjennom, mener Sp-lederen.

Samferdselsministeren Knut Arild Hareide har seks virkedager til å besvare det skriftlige spørsmålet som ble sendt 3. september. Det er vanlig kutyme at spørsmål som stilles via Stortinget, svares nettopp til Stortinget først. Det bekrefter også Samferdselsdepartementet overfor FriFagbevegelse.

Annonse

Flere saker

Annonse