JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stadig nye utfordringer i NAV

Da byråkratiet i NAV skulle effektiviseres, skjøt konsulentbruk i været og mye gikk galt.
Fra Manifest Årskonferanse 2015: Knut Fossestøl (Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, AFI), Hanne Nordhaug (leder, NTL NAV) og Ingrid Wergeland, (Manifest)

Fra Manifest Årskonferanse 2015: Knut Fossestøl (Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, AFI), Hanne Nordhaug (leder, NTL NAV) og Ingrid Wergeland, (Manifest)

Jan-Erik Østlie

katharina@lomedia.no

– Mye kunne gått bedre dersom ressursene hadde blitt brukt bedre. NAV er en komplisert organisasjon med mye sentralisering. Vi må ha en styringsform som tenker helhet og som bygger samarbeid mellom enhetene. Der er det mye som mangler, sier Hanne Nordhaug, leder NTL NAV på Manifest-konferansen 3. mars.

Høy konsulentbruk

Nordhaug stiller et stort spørsmålstegn ved NAVs høye konsum av konsulenterer.

– Jeg er kritisk til konsulentbruken generelt. I NAV drifter og utvikler eksterne konsulenter IKT-løsningene. Det hadde vært billigere om egne ansatte gjorde det. Det er i tillegg rart å leie inn konsulenter til å lede NAV når du som leder er ansatt for å gjøre den jobben, sier Nordhaug.

Barnevernspedagog og stortingsrepresentant for SV, Kirsti Bergstø, har fartstid som ansatte i NAV. Hun støtter Nordhaug.

– Hvorfor sitter pengene løst når NAV kjøper inn konsulenter, men ikke når de ansetter folk?

Tjenestedirektør i NAV, Bjørn Gudbjørgsrud, er ikke enig med Nordhaug eller Bergstø.

– Vi trenger konsulenter til å utvikle IKT-systemer. Vi kan ikke kjøpe hyllevare, sier Gudbjørgsrud som også legger til at han som tjenestedirektør ikke har behov for konsulenthjelp til å styre NAV.

Motiverte ansatte

Gudbjørgsrud innrømmer at NAV har store utfordringer, men understreker at mye går bra.

– Vi er opptatt av hva brukerne sier? Brukerne er litt mer fornøyde for hvert år. De ansatte er også motivert for den jobben de skal gjøre, sier han.

NAV-direktøren etterspør politiske vedtak som gjør hverdagen i NAV enklere.

– Det er en sammensatt problemstilling. NAV forvalter 54 ulike statlige ytelser med kompliserte regelverk. Mange tiltak er outsouchet. Vi kjøper velferdstjenester for sju milliarder i året, og vi bruker mye ressurser på dette. Her trengs det politiske føringer som gjør dette enklere, sier Gudbjørgsrud.

Få innvandrere ut i arbeid

– Den store utfordringen i framtida er å integrere innvandrerne i arbeidsmarkedet. I dag er det 600 000 innvandrere i Norge. Om kort tid er det en million innvandrere. Dagens virkemidler for å få dem i arbeid fungere ikke.

– Mange innvandrere mangler kvalifikasjoner som arbeidsmarkedet trenger. Flere somaliere oppfatter at møtet med NAV er nedverdigende. De ønsker langsiktige tiltak. Det har ikke NAV i dag, sier Gudbjørgsrud.

Les også: Kirsti Bergstøs ti bud for et bedre NAV i Dagbladet

Manifest Analyse:

Fullt navn: Manifest senter for samfunnsanalyse.

Venstreorientert tankesmie etablert i 2009.

Leder: Cathrine Sandnes

Annonse

Flere saker

Annonse

Manifest Analyse:

Fullt navn: Manifest senter for samfunnsanalyse.

Venstreorientert tankesmie etablert i 2009.

Leder: Cathrine Sandnes