JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må svare på om Statens Vegvesen har politisk ryggdekning for en liberalisering av retningslinjene for kontroll av utenlandske lastebiler.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må svare på om Statens Vegvesen har politisk ryggdekning for en liberalisering av retningslinjene for kontroll av utenlandske lastebiler.

Ole Palmstrøm

Kabotasjeregler:

Statsråden må svare på om det skal bli lettere å slippe unna med transport-juks

Instruks fra Statens Vegvesen åpner for at sjåfører kan manipulere dokumentasjon for å omgå kabotasjeregelverket. Det møter sterk kritikk fra både bransjen og politisk hold. Arbeiderpartiet krever at regjeringen oppklarer.


14.08.2019
11:37
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Kabotasje er innenlands transport utført av en utenlandsk transportør, og er med en del begrensninger i utgangspunktet lovlig. Hensikten med å tillate kabotasjekjøring er at man skal unngå at utenlandske lastebiler skal kjøre uten last etter at de har levert frakten de har kommet til Norge med. Derfor er det åpnet for at utenlandske lastebiler kan ta inntil tre kabotasjeoppdrag i løpet av en uke før de må ut av landet igjen.

p

Mange kabotasjebrudd

Både presseoppslag, kontroller og telling i Norge viser at det foregår mye planlagt kabotasjekjøring, noe som er ulovlig, og at mange lastebiler kjører flere enn tre kabotasjeturer og heller ikke reiser ut av landet innen sju dager.

Det har også vist seg at svært mye av denne kabotasjekjøringen foregår med lastebiler som ikke er egnet til å kjøre i Norge på vinterstid, og at mange av de utenlandske sjåførene ikke har kompetanse til å kjøre på glatte vinterveier. Et stort flertall av de kontrollerte sjåførene får også langt dårligere betalt enn de skal ha når de kjører i Norge.

Endrede retningslinjer

En måte å kontrollere at det ikke foregår ulovlig kabotasjekjøring er å sjekke dokumentasjonen sjåførene har med seg på den frakten de kjører. Nå har imidlertid Norsk Lastebileier Forbund, NLF, avslørt at nylig utsendte reviderte retningslinjer fra Statens Vegvesen for hvordan man skal håndheve kabotasjereglene, nærmest betyr fritt fram for kabotasjekjøring i Norge.

– Ved utførelse av kabotasje er det helt sentralt at man kan fremlegge tydelig dokumentasjon på at oppdragene er lovlige. I de reviderte retningslinjene som nå er sendt ut, åpnes det for at sjåfører selv kan fylle ut og endre fraktbrev, noe som i praksis betyr at manipulasjon av dokumentasjon nå blir tillatt. Da sier det seg selv at reglene ikke lenger lar seg håndheve, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo til NLF sin nettside.

Ifølge NLF står det i de nye retningslinjene, som er unntatt offentligheten, at:

«Det er ikke forbud mot å fylle ut fraktbrev manuelt eller oppdatere dokumentet manuelt f.eks. i forbindelse med skifte av trekkvogn.»

– Ikke bare åpner den nye instruksen for at man kan skifte trekkvogner underveis i oppdraget. Man tillater også at sjåførene selv fabrikkerer dokumentasjon etter eget forgodtbefinnende. Dette strider åpenbart med Samferdselsdepartementets rundskriv fra 2013, samt gjeldende EU-forordning, sier Mo.

Overrasket

Denne avsløringen skremmer også arbeiderpartipolitiker Arild Grande som sitter i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Mandag 12. august sendte han et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet der han ber om svar på om hvilket grunnlag Vegvesenet har for å uthule lovgivningen gjennom å liberalisere kabotasjeregelverket.

Til Magasinet for fagorganiserte sier Grande at han er veldig overrasket over Vegvesenets reviderte retningslinjer.

– Det burde vært tverrpolitisk enighet om å beskytte norsk transportnæring, men regjeringen saboterer kampen mot sosial dumping. Disse retningslinjene sender helt gale signaler, sier Grande.

– Kan være alvorlig

De signalene fra Vegvesenet må statsråden nå avklare om han støtter eller ikke.

– Vi mener jo at regjeringa både burde og kunne gjort mer for å sikre at regelverket overholdes. Når vi ser den svake innsatsen så langt, ville det ikke overraske meg om statsråden har vært kjent med dette. Hvis det er tilfelle, er det alvorlig. Det vil det bli stor oppmerksomhet rundt, og vi må følge det opp med partene i arbeidslivet og på Stortinget, påpeker han.

Saken fortsetter under bildet.

– Hva om Statens Vegvesen har gjort dette uten ryggdekning fra regjeringa?

– Det er jo ansatte i Vegvesenet som har varslet om dette, så det skal bli interessant å se om regjeringa er uenige med Statens Vegvesen, og ikke minst om de har kraft nok til å stoppe de nye retningslinjene, sier Arild Grande.

Svaret fra statsråden må senest komme tidlig neste uke.

– Må instruere Vegvesenet

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet tar forbehold om at han ikke kjenner bakgrunnen for hvorfor Vegvesenet har sendt ut de nye retningslinjene. Han mener likevel det er merkelig at Statens Vegvesen som en statlig kontrolletat ser ut til å gi tillatelser til kabotasjeoppdrag som loven i utgangspunktet ikke tillater.

– Vi har trodd at loven skulle styrke kampen mot sosial dumping, så det er bekymringsfullt at Vegvesenet lager retningslinjer for å omgå loven. Jeg forventer at statsråden retter opp dette og gir en instruks til Vegvesenet om å følge det lovverket som ligger der, sier Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet.

Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, forventer at Jon Georg Dale rydder opp.

Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, forventer at Jon Georg Dale rydder opp.

Roy Ervin Solstad

Unntatt offentlighet

Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Henning Harsem, har ikke besvart Magasinets henvendelse, men ifølge NLF sine nettsider kjenner han seg ikke igjen i at det nå blir umulig å håndheve kabotasjereglene. Harsem sier det fortsatt vil bli reagert på manglende dokumentasjon.

– Instruksen er unntatt offentlighet, og vi kan derfor ikke kommentere innholdet nærmere. Den er basert på gjeldende regelverk, både nasjonalt og internasjonalt, og blir håndhevet deretter, sier Henning Harsem.

p

Stortinget først

Magasinet har sendt en travel samferdselsminister Jon Georg Dale flere spørsmål om saken, men han ønsker ikke å kommentere verken spørsmålene eller kritikken fra Arild Grande på det nåværende tidspunkt.

– I tråd med vanlig praksis besvares Stortinget først, er meldingen som kom fra departementet.

14.08.2019
11:37
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker