Både Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt har fremmet luftfartsforslag i kjølvannet av Wizz Airs etablering med innenlandsruter i Norge. 9. februar neste år blir det debatt i Stortinget.
Wizz Air
Billigfly-selskap etablerer seg i Norge
Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet
Rødt vil sette en stopper for lavprisselskap som Wizz Air på norske innenlandsruter. Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener dette neppe lar seg gjøre.
helge@lomedia.no
I februar neste år er det lagt opp til en stor luftfartsdebatt på Stortinget. Nær sagt hele venstresiden har lagt inn forslag som i en mindre eller større grad vil besegle framtida til det ungarske selskapet i Norge.
Rødt går lengst. Partileder Bjørnar Moxnes mener regjeringen må bruke eierskapet i Avinor til å nekte Wizz Air å bruke Avinors flyplasser, så lenge de ikke lar ansatte organisere seg og er villig til å inngå tariffavtale. Det samme har Rødt-politiker Mimir Kristjansson gitt uttrykk for tidligere.
– Vi vil hindre Wizz Air å fly innenriks. Selskapet er direkte fagforeningsfiendtlig og bryter med ILO-konvensjonen om foreningsfrihet. Det alene gir Norge all grunn til å nekte selskapet å fly i Norge, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.
Sekundært foreslår Rødt at staten tar i bruk eierskapet sitt for å begrense selskapets virksomhet så mye som overhodet mulig.
– Staten bør snarest mulig gjøre som Statnett, som har sagt at de ikke vil bruke Wizz Air. Det står regjeringen fritt til å gjøre, mener Moxnes.
Aktuelt: Får stryk av folket: Bare en av ti er positive til Wizz Air
Sp: Nulltoleranse for sosial dumping i luftfarten
Det samme mener Senterpartiets næringspolitiske talsperson, Geir Pollestad, som har stilt spørsmål om dette til statsministeren.
Han har lest på Frifagbevelse.no at Statnett ikke vil benytte Wizz Air.
Statsministeren må svare på om Statnett har en høyere standard for krav til faglige rettigheter i selskap de kjøper tjenester av, enn resten av staten. Eller om statsministeren vil oppfordre andre deler av staten og statlige selskap til å ta samme standpunkt som Statnett?
– Regjeringen må sikre nulltoleranse for fagforeningsknusing og sosial dumping i luftfarten. Det må stilles klare krav om lønns- og arbeidsvilkår. Så lenge Wizz Air ikke kan dokumentere ryddige forhold, bør de på ingen måte få lov til å etablere seg i Norge, mener Moxnes.
Wizz Air: Mottakelsen i Norge har ingen betydning for satsingen
Forbundsleder: – Det er fri etableringsrett
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, heller imidlertid en smule kaldt vann i blodet på Rødt-leder Moxnes. Det gjør han ved å vise til den frie etableringsretten i Norge som er innarbeidet i norsk rett. Han mener på bakgrunn av det, at alle forslag som går ut på at selskapet skal nektes å fly innenlands, dessverre faller.
– Det er fri etableringsrett. Så lenge selskapet forholder seg til gjeldende rett kan ingen nekte Wizz Air, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
– Derimot er det viktig å følge med på om selskapet faktisk operer i tråd med betingelsene i det norske arbeidslivet, at de aksepterer at de ansatte har rett til å organisere seg, for så å bidra til at det tegnes tariffavtaler, fortsetter han.
Mye lest: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge, mener Mimir Kristjánsson
Rødt: Ikke nok med bekymringssamtaler
Bjørnar Moxnes har tidligere utfordret samferdselsminister Knut Arild Hareide når det kommer til hva han vil foreta seg overfor Wizz Air. Svaret fra ministeren var at han vil «være tydelig på hva som er den norske modellen».
Siden da har Hareide møtt Wizz Air. I møtet sa selskapet at det ikke er opp til dem, men opp til de ansatte om de vil organisere seg eller ikke.
Rødt-lederen mener det ikke holder med bekymringssamtaler. Han mener blant annet at regjeringen må utelukke Wizz Air som leverandør av tjenestereiser for ansatte i staten og for tjenestereiser i statlig eide selskaper.
Rødt mener også at Stortinget må be regjeringen inkludere grove eller systematiske krenkelser av arbeidstakerrettigheter som kriterium for observasjon og utelukkelse fra Oljefondet. Og at retten til å føre kollektive forhandlinger og henvisning til ILO 87 om organisasjonsretten må tas inn som grunnlag for fondets etiske retningslinjer for investeringer.
Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
SV vil endre loven for å hindre etablering i framtida
SV har levert inn et representantforslag som i tillegg ser litt framover. Regjeringen må gjennom lovverket sørge for at myndighetene på et tidlig stadium kan nekte etablering av flyselskap, dersom de ikke har organisasjonsfrihet for de ansatte og dermed bryter menneskerettighetene og Grunnloven, mener partiet.
SV mener også at norsk arbeidslovgivning med tariffavtaler skal legges til grunn ved utlysing av anbud på anbudsrutenettet (FOT-rutene), også etter overføring til fylkeskommunalt ansvar.
Partiet går i tillegg inn for å innføre krav om en minstepris på flybilletter som minst skal dekke selskapets kostnader for transport av passasjerer.
En undersøkelse som Opinion har utført for FriFagbevegelse, viser at bare én av ti nordmenn er er positivt innstilt til Wizz Air.
– Det viser at folk er fornuftige som ikke støtter et selskap som driver med sosial dumping, sier SVs Arne Nævra til FriFagbevegelse.
– SV har foreslått en minstepris på flybilletter, slik at Wizz Air ikke får drevet prisdumping for å komme inn på et marked ved å drive sosial dumping. Men samtidig foreslår vi løsninger for å skjerme Nord-Norge og kortbanenettet for prisøkning. Der er prisene høye nok, fortsetter han.
Ap: Strategi og minstepris
Arbeiderpartiet har i sitt representantforslag, med totalt 12 forslag, etterlyst en nasjonal luftfartsstrategi. De vil ha en stortingsmelding med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger i «Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring».
Partiet ber regjeringen utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i luftfartssektoren, for å hindre at lønns- og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.
Arbeiderpartiet ber også regjeringen utrede om det kan settes en minstepris for flybilletter etter modell fra Østerrike.
Les mer: Her er Arbeiderpartiets 12 forslag for å sikre en bærekraftig norsk luftfart
Carlsen positiv til minstepris
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener et forslag om minstepris har flere positive elementer i seg.
– Det dreier seg blant annet om hvor billig det faktisk skal være å fly og om klima, sier han til FriFagbevegelse.
– En minstepris vil ikke garantere ordnede lønns- og arbeidsforhold. Men betingelsene for forretningsmodellen til blant annet Wizz Air vil ramle fra hverandre med en slik minstepris. I så måte er minstepris et effektivt virkemiddel, fortsetter han.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin