– Jeg forventer at alle skip og havner i Norge respekterer den nye havnearbeiderklausulen, sier Terje Fenn Samuelsen, leder av havnearbeiderseksjonen i Den Europeiske Transportarbeiderfødersasjonen.
Roy Ervin Solstad
Havnearbeidere:
Strid om sikring av last kan gi ny kamp på havnene
En avtale som trådde i kraft fra nyttår gir havnearbeiderne retten til å sikre og avsikre lasten om bord på skipene ved lossing og lasting. Rederiforbundet mener avtalen ikke gjelder og at sjøfolk fremdeles kan gjøre jobben.
roy@lomedia.no
På årets første dag kom et konteinerskip til Ålesund, men havnearbeider Bjørn Steffensen, som også er leder i Norsk Havnearbeiderforening, hadde ikke mottatt noen bestilling fra båtens rederi om at de trengte folk.
Det til tross for at avsikring og sikring av last, såkalt lashing, ikke lenger skal foretas av sjøfolk med mindre det er avtalt med havnearbeidernes organisasjoner.
p
Det framkommer av avtalen som er godkjent av The International Bargaining Forum, bestående av både skipsredere og sjøfolkenes organisasjoner via Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. Avtalen med den revidert havnearbeiderklausul gjelder om bord på skip som seiler på bekvemmelighetsflagg og har avtaler om lønns- og arbeidsvilkår med ITF.
Ville ikke signere
– Vi møtte en offiser fra båten på kaia. Ikke for å kreve arbeidet, men for å overlevere papirene på den nye havnearbeiderklausulen. Vi ba han ta med papirene til kapteinen for å få hans signatur på at han hadde mottatt papirene, forteller Steffensen på telefon fra Ålesund.
Den signaturen fikk han ikke.
Saken fortsetter under bildet.
– Offiseren bekreftet at de hadde hørt om den nye havnearbeiderklausulen i sjøfolkenes tariffavtale, men kapteinen hadde fått beskjed fra rederiets hovedkontor at han ikke måtte signere på noe, siden dette var et juridisk spørsmål, fortsetter Steffensen.
Selv om han ikke ble overrasket over reaksjonen, så er han usikker på om problemene med å overlate lashingen til havnearbeiderne kun vil gjelde dette rederiet.
– Vi er litt spent på hva som skjer neste gang det kommer en båt, innrømmer han.
ITF-inspeksjoner
Heller ikke i Oslo ble det bestilt havnearbeidere til en konteinerbåt som var ferdig lastet torsdag morgen.
– Egentlig er det full jobb til 18-20 mann kun til lashing bare i Oslo, men vi har ikke hørt noen ting. Det virker som havnearbeiderne blir sabotert igjen, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening.
Saken fortsetter under bildet.
Oslo Havn er allerede erklært for bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, på grunn av hvordan havnearbeiderne har blitt aktivt motarbeidet av havnemyndigheter og havneoperatører. Brudd på havnearbeiderklausulen som skal gi havnearbeidere arbeidet med lashing, vil trolig ikke hjelpe Oslo med å bli kvitt det stempelet. Å innhente dokumentasjon på om det er sjøfolk eller havnearbeidere som tar lashing-jobben har høy prioritet i ITF.
– Våre inspektører vil starte med inspeksjoner på skip fra mandag 6. januar. Da vil vi sjekke hvem som foretar lashing, bekrefter ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum.
Saken fortsetter under bildet.
– Skal følge klausulen
Til tross for at det allerede begynner å komme signaler på det motsatte, forventer leder for Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonens havnearbeiderseksjon, Terje Fenn Samuelsen, at alle havner og skip etterlever den nye klausulen.
p
– I Rotterdam kom det i går inn et konteinerskip som ikke hadde bestilt lashing. Skipet fikk raskt beskjed om den nye klausulen, og etter kort tid kom det både en beklagelse fra kapteinen og en bestilling av havnearbeidere til lashingen. Vi forventer det samme her i Norge, nemlig at alle havner og skip følger opp den nye klausulen. Vi har informert operatører og rederier om dette, selv om det virker som man i Norge prøver å omgå klausulen, påpeker Fenn Samuelsen.
Han understreker at det ikke er havnearbeidernes tariffavtale som styrer hvem som skal foreta lashingen.
– Det er sjøfolkenes tariffavtale som regulerer dette. Det står i den nye havnearbeiderklausulen at sjøfolk ikke kan ta lashing uten at det er avtalt med havnearbeidernes organisasjoner. I tillegg skal sjøfolkene ha ekstra betalt, understreker han.
Rederi-ansvar
På arbeidsgiversiden stod NHO Logistikk og Transport steilt mot Transportarbeiderforbundet i synet på fortrinnsretten til havnearbeiderne, men arbeidsgiverforeningens assisterende direktør, Thor Chr. Hansteen, ønsker ikke å kommentere avtalen da NHO LT ikke er part i avtalen.
– Så vidt oss bekjent er det flere rederier som anløper norske havner som ikke er bundet av de nye avtalebestemmelsene, men vi lar det være opp til avtalepartene å tolke avtalens innhold, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
I forbindelse med innføringen av den nye klausulen har imidlertid NHO LT presisert overfor sine medlemmer at havnearbeidernes tariffavtale, Havne- og terminaloverenskomsten, ikke griper inn i tariffavtaler for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner, samt at Havne- og terminaloverenskomsten ikke inneholder noen bestemmelser om fortrinnsrett.
– Videre har vi orientert om at endringer i tariffavtaler for sjøfolk er en sak mellom tariffpartene om bord i skipet, og det er rederiene som har ansvaret for det arbeid som utføres om bord i skip. Da er det også rederiene som har ansvar for å sørge for å finne alternative løsninger dersom sjøfolk ikke lenger skal utføre visse arbeidsoppgaver, avslutter Thor Chr. Hansteen.
p
– Ikke bundet av klausul
De alternative løsningene ser ikke Norges Rederiforbund noen grunn til å finne. Kommunikasjonsdirektør Christine Korme, skriver til Magasinet for fagorganiserte at Norges Rederiforbund ikke har den nye IMEK/ITF-klausulen i de gjeldende NIS- og Modell-avtaler som er inngått med ulike internasjonale og norske fagforeninger.
– Som følge av dette er det derfor ingen krav om egen avtale med havnearbeidere for at sjøfolk som er ansatt på de avtaler vi er part skal kunne utføre lashing. Ut over det ønsker vi ikke å uttale oss om virkningen av klausulen mellom IMEC og ITF, avslutter Rederiforbundets kommunikasjonsdirektør, Christine Korme.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin