Ti kontrollører var i sving da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøkte Svinesund kontrollstasjon. Her inspiserer samferdselsministeren dekk sammen med kontrollør Roger Gulvik.
Samferdselsdepartementet
Styrker kontroll av tunge kjøretøy
Regjeringen gir Vegvesenet tre millioner ekstra til flere kontroller i år.
res@lomedia.no
Det skjer samtidig med at kravene til mønsterdybden på dekk økes til fem millimeter fra 15. november til 31. mars.
– De nye dekkravene for tunge kjøretøy blir fra 15. november fulgt opp med økt kontrollvirksomhet. Regjeringen vil i 2013 styrke kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med tre millioner kroner, slik at etaten kan utføre flere kontroller allerede i år, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Det betyr at tungtrafikken må regne med med økt kontroll av bremser og av påbudet om alltid å ha med kjettinger i vinterperioden, uavhengig av føreforholdene.
- Den økte kontrollvirksomheten vil i hovedsak bli rettet mot trafikk på grenseovergangene og på veistrekninger med særlig krevende forhold for tungtrafikken, sier samferdselsministeren.
Bruker politistudenter
Han sender også et lite stikk til den forrige regjeringen som ikke fikk på plass flere kontroller.
– Vi skal statuere et eksempel med en gang. Nå er det et nytt regime. Det betyr ikke at de rødgrønne ikke har gjort noe med det, men det er en del ting som har tatt for mye tid. Vi skal ha ekstra kontroller på Svinesund og andre store grenseoverganger inkludert ferjene. Det handler om å sende et signal til utenlandske vogntogeiere og speditører om at vi er strengere, fastslår Solvik-Olsen overfor Transportarbeideren.
Vegvesenet har tidligere ment at manglende kontroller, blant annet skyldes manglende ressurser, ikke minst når det gjelder mannskap. Det har Solvik-Olsen funnet en løsning på.
– Vi har fått lov å bruke tredjeårs politistudenter. Det er jo også litt kult for dem, smiler han.
Kjøretøy med manglende vinterdekk eller for liten mønsterdybde blir ilagt et gebyr på 750 kroner per dekk. Har man ikke med kjettinger, er gebyret 1000 kroner.
Glad for mer kontroller
Forbundssekretær Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet er glad for at den nye regjeringen har funnet mer penger til å øke antall kontroller av tungkjøretøyene.
– De etterlyste jo dette også da de satt i opposisjon, så dette overrasker meg ikke, men det er klart jeg er glad for at de øker antall kontroller. Det er helt i tråd med forbundets ønsker, sier Kvam.
Han heller derimot kaldt vann i blodet på dem som tror at økte kontroller og strengere krav til mønsterdybde er det som skal til for å bli kvitt trafikkfarlige vogntog på norske veier.
– At det blir strengere krav til mønsterdybde er bare positivt, og det gjelder ikke bare utenlandske vogntog. Samtidig har det ikke blitt mindre krevende vær- og føreforhold på norske veier de siste årene, så det er bra. Men det er jo ikke nok. Fortsatt vil det være sånn at man er avhengig av kjetting og å kunne bruke kjetting. Dekk og utrustning holder ikke om sjåføren ikke har kompetanse til å kjøre på vinterføre, understreker Geir Kvam.
Fakta
• Alle kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo skal i vinterperioden ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde, ved kjøring på norske veier.
• For motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kilo (som lastebil, buss og trekkvogn) er det for perioden 15. november - 31. mars også krav om vinterdekk på alle aksler, med unntak for såkalte ”løftbare aksler”. Kravet gjelder ikke for tilhenger.
• Når forholdene gjør det nødvendig, kan det bli ilagt bruksforbud for kjøretøy som mangler påkrevd vinterutrustning (Vegtrafikloven paragraf 36).
• For den som bryter påbudet for tunge kjøretøy om å ”ha med kjettinger i perioden 1. november til første mandag etter andre påskedag, uavhengig av føreforholdene”, er gebyret 1000 kroner. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder påbudet for perioden 16. oktober – 30. april.
Fakta
• Alle kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kilo skal i vinterperioden ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde, ved kjøring på norske veier.
• For motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kilo (som lastebil, buss og trekkvogn) er det for perioden 15. november - 31. mars også krav om vinterdekk på alle aksler, med unntak for såkalte ”løftbare aksler”. Kravet gjelder ikke for tilhenger.
• Når forholdene gjør det nødvendig, kan det bli ilagt bruksforbud for kjøretøy som mangler påkrevd vinterutrustning (Vegtrafikloven paragraf 36).
• For den som bryter påbudet for tunge kjøretøy om å ”ha med kjettinger i perioden 1. november til første mandag etter andre påskedag, uavhengig av føreforholdene”, er gebyret 1000 kroner. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder påbudet for perioden 16. oktober – 30. april.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin