SI NEI: SVs Mona Fagerås mener offentlig innkjøpere i Norge må avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten i andre land. Det er fullt mulig ved å bruke vårt eksisterende lovverk, fastholder Fagerås, som sitter i Transportkomiteen på Stortinget.
pressefoto
Norsk anbudskonkurranse og ulovlige israelske bosetninger
SV er ikke fornøyd med ministerens svar om norske toganbud og brudd på menneskerettigheter
– Det er synd at samferdselsministeren ikke setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten, blir avvist fra anbud, sier SVs Mona Fagerås.
yngvil@lomedia.no
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Norge følger menneskerettskonvensjoner og overholder okkupasjonsreglene i anbudet på nye fjerntog, spurte stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et skriftlig spørsmål nylig.
Og hva i huleste har tog i Norge med brudd på menneskerettigheter å gjøre, kan mange kanskje spørre seg.
Jo, Fagerås spurte fordi Norske tog forhåndsgodkjente to selskaper med forretninger i israelske bosetninger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, til å være med i den norske anbudskonkurransen om lokaltog, som er verdt flere milliarder kroner.
FN har fastslått at de israelske bosetningene er i strid med folkeretten. Norge er derfor forpliktet til å motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosetningene.
SV: – De kan avvise tilbydere
– Hvis norske selskaper handler med aktører som medvirker til krigsforbrytelser, anerkjenner vi det de driver med, påpeker Mona Fagerås (SV) som sitter i transportkomiteen på Stortinget.
– Offentlig innkjøpere kan faktisk avvise tilbydere som er med på å bryte folkeretten, ved å bruke vårt eksisterende lovverk. De kan avvise dem slik at de ikke blir forhåndsgodkjent for deltakelse i anbudskonkurranser, mener Fagerås.
Hun viser til anskaffelseslovens §5 om miljø, menneskeretter og andre samfunnshensyn.
– Det er synd at samferdselsministeren ikke bare setter ned foten og sørger for at selskap som er delaktige i brudd på folkeretten blir avvist fra anbud, sier SV-politikeren.
– Samferdselsministeren som leder av departementet som eier Norske tog, kan gjøre det, fastholder hun.
– Vi forventer at statsråden sier at Norske tog skal avvise CAF og Alstom, hvis de fortsatt er med i konkurransen om lokaltog, sier Fagerås.
Det har ikke samferdselsministeren planer om, kom det fram i svaret hans forrige uke.
Les mer om dette: LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp vil hjelpe offentlige innkjøpere med å følge folkeretten
– Vi har lært
Både Norske tog og samferdselsdepartementet vil ta med seg erfaringene fra lokaltog-anbudet inn i konkurransen om det store fjerntog-anbudet, svarte samferdselsministeren.
Kontrakten på nye fjerntog er verdt 20–25 milliarder kroner og ble utlyst i begynnelsen av november.
Samferdselsdepartementet vil spesielt følge opp Norske togs arbeid med aktsomhetsvurderinger, svarer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Aktsomhetsvurderinger er grundige bakgrunnssjekker av selskapene som får være med i anbudet.
Nygård viste til at Norske tog har foretatt en ny bakgrunnssjekk av selskapene som er plukket ut til å være med i siste runde av anbudet på nye lokaltog, før kontraktsinngåelsen.
Norske tog har tidligere opplyst til FriFagbevegelse at det betyr at de også leter spesielt etter menneskerettsbrudd.
Norske tog holder hemmelig hvilke selskaper som fortsatt er med. Svaret får vi trolig svært snart. Norske tog skal bestemme seg for hvem som får kontrakten om lokaltogene i midten av desember.
Staten forventer at statseide selskaper «er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet», skrev statsråden i sitt svar.
Les mer om dette: Selskaper som tjener penger på israelske bosetninger må siles ut av norske toganbud, krever SV
– For lite kunnskap
Hvert år kjøper det offentlige varer og tjenester for svimlende 500–600 milliarder kroner. Men de offentlige innkjøperne mangler kunnskap om hvordan de skal bruke lovene for å hindre brudd på folkeretten, mener LO, Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
Derfor bestilte de rapporten «Folkeretten og næringsvirksomhet i konfliktområder», fra folkerettsjurist Mads Harlem og Fafo-forsker Mark Taylor, som ble lansert forrige uke.
– Regelverket blir ikke effektivt hvis innkjøperne som skal følge det ikke skjønner det, sa LOs Julie Lødrup til FriFagbevegelse.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin