JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

SV vil utsette jernbanepakka og la folket si sin mening: – Konstruktivt, mener jernbaneforbundet

EUs fjerde jernbanepakke får store konsekvenser for norsk jernbanpolitik. Nå tar SV-leder Audun Lysbakken til orde for en alternativ strategi.
 – Det virker meningsløst for oss at regjeringen skal tvinge gjennom dette før stortingsvalget neste høst, sier Jane B. Sæthre.

– Det virker meningsløst for oss at regjeringen skal tvinge gjennom dette før stortingsvalget neste høst, sier Jane B. Sæthre.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

EUs fjerde jernbanepakke splitter det politiske Norge, og er et svært kontroversielt tema.

– Slik det ser ut nå vil dette komme opp i Stortinget før valget neste høst. Når vi er så nært et stortingsvalg og vedtaket får så store konsekvenser er min utfordring til de andre partiene at vedtaket utsettes til etter valget. Da kan hele det norske folket si sin mening om dette. Og det kan fint skje uten at vi får noen problemer med EU, sier SV-leder Audun Lysbakken til FriFagbevegelse.

Enormt etterslep: Norsk jernbane trenger 6 milliarder i året for å rydde unna alle feil og mangler

Stor motstand i folket

Initiativet til Audun Lysbakken tas imot med stor glede i Norsk Jernbaneforbund.

– Dette er en konstruktivt og positiv angrepsvinkel fra SV. Det er helt tydelig at det er stor politisk uenighet om det fjerde jernbanedirektivet til EU. Det er også en stor motstand mot dette i folket. Vi har gjennomført en undersøkelse som forteller oss at det er ingen signaler blant folket om at norsk jernbane skal privatiseres eller at jernbanen skal innordne seg et europeisk regime basert på konkurranse, sier forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre til FriFagbevegelse.

– Det er greit at en regjering har fullmakter og skal fatte beslutninger. Men det virker meningsløst at det skal fattes beslutninger som legger endelig føringer på hvordan vi skal utvikle jernbanen i Norge. Det er ikke til å forstå at det er mulig å gjøre det på denne måten, legger hun til.

– Det virker meningsløst for oss at regjeringen skal tvinge gjennom dette før stortingsvalget neste høst, poengterer hun.

– Hva kan vi gjøre hvis dette blir vedtatt? Kan vi da binde opp de politiske partiene til likevel å utsette konkurranseutsettingen eller blir det umulig? Bryter vi da alle forutsetninger som ligger i at Norge implementerer direktivet, spør Sæthre.

Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

– Blir vanskelig

Lysbakken bedyrer at SV fortsatt vil stemme mot innføring av EUs fjerde jernbanedirektiv. Samtidig vil han be partiene på Stortinget være med å utsette hele vedtaket.

– Da vil vi få en fair fight om konkurranseutsetting av jernbanen. Ved å vedta EUs jernbanepakke gjør regjeringen det vanskeligere for et nytt flertall å ta jernbanen tilbake til fellesskapet. Vi kommer til å prøve å gjøre om på dette uansett, men det er helt klart at det blir vanskeligere å styre jernbanen som vi vil med det. En ting er at høyresiden velger å føre en jernbanepolitikk som både vi og LO mener er urettferdig og meningsløs. Den har bare gitt oss mange flere selskaper og mange flere direktører med millionlønn, ikke flere avganger og flere tog. Men her skal høyresiden altså bruke EØS-avtalen til å gjøre det vanskeligere for et forhåpentligvis nytt flertall ved det kommende valget. Vi har folk i ryggen med vår motstand mot det og det er en upopulær reform. La så folk si sin mening om det, ber SV-leder Audun Lysbakken.

SV-leder Audun Lysbakken vil utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanedirektiv.

SV-leder Audun Lysbakken vil utsette behandlingen av EUs fjerde jernbanedirektiv.

Helge Rønning Birkelund

Annonse
Annonse