JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping i luftfarten

Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge

Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund er bekymret for flysikkerheten, etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic sparket 11 organiserte flygere, for å åpne opp for såkalte selvstendige piloter.
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Jo Bjørn Skatval er første nestleder i Norsk Flygerforbund, pilot i SAS og har ansvar for nasjonale og internasjonalt flysikkerhetsarbeid både i forbundet og LOs luftfartsutvalg. Han er svært bekymret for en stadig mer utbredt sosial dumping av luftfarten og hva det vil si for flysikkerheten.

Lista har blitt lang. «Verdens beste flyselskap» bryter grunnleggende menneskerettigheter overfor de ansatte, anerkjente flyselskap har piloter uten flysertifikat, og aner ikke hva tariffavtale er. Her hjemme har debatten rast rundt Wizz Air.

Nå rettes blikket mot et islandsk flyselskap, Bluebird Nordic, som skal ha sparket 11 ansatte piloter som var organisert i det islandske pilotforbundet FIA, for å åpne opp for såkalte selvstendige piloter.

– Det er kort vei til Norge. Det er ikke bare billige billetter som blir konsekvensen, hvis dette får fotfeste. Det vil gå utover flysikkerheten, sier Jo Bjørn Skatval til FriFagbevegelse.

Kilder forteller FriFagbevegelse at selskapet har rute fra København til Stavanger og Bergen fra mandag til fredag.

Det var nettstedet Luftfart.nu som først omtalte denne saken.

Wizz Air til Norge: Frankrike har allerede gjort det. Nå mener Flygerforbundet at Norge også må stille krav til utenlandske flyselskap

Fra fire land

De 11 oppsagte pilotene kommer fra Island, Danmark, Tyskland og Belgia. Alle var organisert i den islandske fagforeningen FIA.

– FÍA har hatt tariffavtale med Bluebird siden selskapet ble grunnlagt. Vi har alltid hatt et godt forhold uten konfrontasjoner, men i 2020 skulle overenskomsten fornyes. Vi har forhandlet, men den 30. desember sa det islandske flyselskapet opp alle organiserte piloter. Selskapet har begrunnet det med at de fast ansatte pilotene er for dyre, sier Jón Pór Porvaldsson, formann i FÍA.

Selskapet planlegger å beholde 44 piloter, som «self-employed contractors», eller det som fagbevegelsen kaller falske selvstendige.

Bluebirds såkalt «selvansatte» piloter er nemlig ansatt gjennom et nederlandsk rekrutteringsbyrå, og selskapet vil framover utelukkende bruke selvstendige piloter, ifølge nettstedet A4 Arbejdsliv.

Det er snakk om piloter uten sosiale rettigheter. De må selv sørge for å betale inn til pensjon, avgifter og sosiale rettigheter. Rettigheter som arbeidsgivere normalt står for i Norden.

Saken fortsetter under bildet.

FRAKTFLY: Det islandske flyselskapet Bluebird Nordic er et cargo-firma som opererer med frakt.

FRAKTFLY: Det islandske flyselskapet Bluebird Nordic er et cargo-firma som opererer med frakt.

Helge Rønning Birkelund

Avslørt: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Bluebird Nordic bekrefter konflikten

Det var i midten av februar de islandske pilotene gikk til streik til støtte for de danske pilotene i Bluebird. De streikende har fått støtteerklæringer fra det danske pilotforbundet, ifølge nettstedet A4 Arbejdsliv.

Norsk Flygerforbund støtter også FIA, og frykter at selskapet skal spre enda mer sosial dumping i luftfarten i Norden.

Jo Bjørn Skatval er spesielt bekymret for flysikkerheten.

– De danske pilotene har allerede mistet jobben. Det er kort vei til Norge. Det er ikke bare billige billetter som blir konsekvensen hvis dette får fotfeste. Det vil gå kraftig utover flysikkerheten, mener Jo Bjørn Skatval.

Administrerende direktør i Bluebird Nordic, Siggi Ágústsson, bekrefter overfor FriFagbevegelse at selskapet er i en konflikt med FIA (det islandske pilotforbundet) og at de organiserte pilotene i forbundet er i streik.

Denne skaper debatt: 1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig

Samtidig vil han ikke la seg sitere, nettopp fordi Luftfartstilsynet på Island nå jobber med å løse konflikten mellom Bluebird og den islandske pilotforeningen FIA. Han velger likevel å svare på noen spørsmål.

Ágústsson benekter at de danske pilotene måtte slutte fordi de var organisert, og hevder at alle ansatte i selskapet er medlemmer av «en eller annen forening».

Men ifølge Jo Bjørn Skatval er det bare ett aktuelt flygerforbund for piloter på Island.

Direktøren hevder også at de 11 pilotene måtte gå fordi de krevde for høy lønn, og at selskapet ikke er i stand til å være konkurransedyktige med et slikt lønnsnivå. Han skylder på dårlige økonomiske resultater for både 2019 og 2020.

Men ifølge A4 Arbejdsliv har fraktindustrien hatt en boom i 2020. Det har aldri vært en større avkastning for frakt.

Ágústsson bekrefter at selskapet for tiden bare har piloter på kontrakt, eller selvstendige piloter, men mener det skyldes at de organiserte pilotene er i streik.

FIA på sin side mener det er streikebryteri å erstatte streikende piloter med innleid arbeidskraft.

Mye delt: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS

Kan få bøter

Mest av alt frykter Jo Bjørn Skatval punktet i kontraktene til de nye pilotene i selskapet som sier at pilotene bøtelegges hvis de rapporter feil.

– Vi er totalt avhengig av at folk rapporterer og melder inn feil. Hvis flyet er lastet feil, eller piloter gjør en feil, vil det vanligvis blir rapportert. Hvis det svir på lommeboka å rapportere avvik, vil terskelen for det bli høy, mener han.

Ágústsson kaller påstanden om at piloter blir bøtelagt ved rapportering for «bullshit» og at en slik påstand er nonsense.

FriFagbevegelse har imidlertid fått tilgang til et eksemplar av kontrakten, hvor det fastslås en straff på 5000 euro for «any statements to third parties», som gjelder Confair (vikarbyrået) eller Bluebird (flyselskapet).

Beløpet øker med 500 euro per dag hvis det fortsetter. Det gjelder blant annet hvis kontrakten brytes eller om en deler informasjon fra kontrakten.

Den islandske pilotforeningen avkrefter også at alle pilotene i selskapet er medlem av en fagforening. Kun de 11 som er sagt opp er medlem av fagforeningen.

I lønnsforhandlingene ønsket Bluebird at lønna til pilotene skulle settes ned med 53 prosent. Samtidig som selskapet skylder på koronakrisen for dette, opererer Bluebird med alle sine seks fly, har åpnet en ny rute fra Island til Canada, og transporterer vaksiner fra Europa til Island.

Flyselskapet Bluebird var i sin tid et datterselskap av Icelandair, men skal være kjøpt opp av et kypriotisk baserte «Avia Solutions Group».

Kronikk: «2021 kan dessverre bli like helsvart. Det haster for norsk luftfart»

Annonse
Annonse