–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, sier lederen for interimstyret til Ryanairs pilotforening, Evert van Zwol (i midten). Her sammen med lederen for den tyske pilotforening, Ilja Schultz, og styremedlem i RPG, John Goss, under dagens pressekonferanse i Berlin.
Terje I Olson
Tre av fire piloter i Ryanair vil slutte
BERLIN: Hvis ikke Ryanair skrur opp lønna og får skikk på personalpolitikken, kan selskapet oppleve masseflukt blant pilotene.
frifagbevegelse@lomedia.no
Tre av fire piloter i Ryanair planlegger å slutte i selskapet innen to år viser en omfattende spørreundersøkelse foretatt på oppdrag for den relativt nystiftede Ryanairpilotgroup (RPG), en interessegruppe for pilotene i Ryanair som kanskje kan utvikle seg til å bli en egen pilotfagforening. Spørreskjema er sendt ut til over 1.600 piloter i Ryanair og 1.100 har svart.
Flykaptein Evert van Zwol, som har ledet for interimstyret i RPG siden juni ifjor, sa ved presentasjonen av undersøkelsen på den internasjonale luftfartsutstillingen på Berlin-Schönefeld torsdag at de var klar over at det er en veldig høy turnover i selskapet, men at så mange som 72,6 prosent planlegger å slutte innen to år var overraskende.
Over 30 prosent oppga at de planlegger å slutte innen ett år, mens over 50 prosent planlegger å slutte innen to år. Betydningen av de høye tallene understrekes av at Ryanair har en forholdsvis ung pilotstab, så det er ikke mange alderspensjoneringer som løfter tallene.
Blir hvis ting blir bedre
Samtidig oppga 87,5 prosent av de som planlegger å slutte at dersom lønnsforholdene blir bedre og selskapet behandler sine ansatte på en ordentlig måte og med respekt, så vil de vurdere å bli Ryanair.
–Tallene viser at Ryanair absolutt har en plass i europeisk luftfart hvis de forbedrer seg. Vi er ikke imot Ryanair, men vi er imot den forretningsmodellen som benyttes, sa van Zwol.
Han viste til at bare rundt 25 prosent av pilotene er ansatt i Ryanair. Systemet de bruker er at nyansatte piloter er nødt til å slå seg sammen med to-tre kolleger og danne et limited-firma eller NUF som det heter i Norge.
Ryanair kjøper så inn pilottjenester fra de ulike selskapene som selv må sørge for å betale skatter og trygdeavgifter. For piloter som er registrert med firma i for eksempel Tyskland vil nær 40 prosent av betalingen allerede forsvinne i form av skatter, trygdepremier og forsikringer.
Vil skifte base
Undersøkelsen viser at 29 prosent er misfornøyd med å være stasjonert på den basen de er tildelt og mer enn 36 prosent har søkt om overflytting til en annen base.
–Over 60 prosent av pilotene oppgir i undersøkelsen at de er bekymret for om alt er i orden med deres skatte- og trygdepremieinnbetalinger i de landene, der de er basert. Mange spør seg hvor de skal betale skatt, til hvem og hvor mye, sier RPG-lederen.
Lederen for den tyske pilotforeningen Cockpit, flykaptein Ilja Schulz, sier at det etter hvert er en rekke ulike ansettelses- og driftsformer i luftfarten. Enten det dreier seg om Norwegian eller Germania eller Ryanair, så handler det hele om at selskapene skal ha minst mulig kostnader og tjene mest mulig penger. Når Ryanair ikke vil ha noen fagforening og nekter å snakke med de ansatte representanter, så er dette klare brudd på den europeiske menneskerettskonvensjonen, mente Cockpit-lederen.
Passert 1.600 medlemmer
Evert van Zwol opplyste at RPG nå har passert 1.600 medlemmer og viste til at Ryanair-sjefen O’Leary på en pressekonferanse i Stockholm i august ifjor sa at han skulle snakke med de ansattes representanter når de hadde halvparten av de ansatte som medlemmer.
–Nå er vi kommet dit og vi er spent på fortsettelsen, sier van Zwol.
På spørsmål ville han ikke opplyse noe om hvorvidt det er planlagt aksjoner utover sommeren, men tilla at de har også spurt om pilotene er villig til å aksjonere og i hvilken form, men han ville ikke gå nærmere inn på dette.
–Vi har ingen planer om aksjoner i sommer, men det faktum at så mange slutter forteller jo sitt, sier van Zwol.
«Falske påstander»
Fra Ryanair har FriFagbevegelse fått en uttalelse til denne saken:
«Ryanair kommenterer ikke falske påstander og feilaktige undersøkelser, slik som denne, utført av det nederlandske selskapet, Stitching. Undersøkelsen er et dekke for piloter fra konkurrerende flyselskaper som Air France, KLM og Aer Lingus. Deres fremste talsperson, Evert van Zwol er en av KLMs piloter og har aldri selv jobbet for Ryanair. Fordi dette nederlandske selskapet ikke har noen tilknytning til Ryanair (se vedlagte bekreftelse fra selskapets advokater), og deres uttalelser er usanne, er denne saken for tiden gjenstand for søksmål i Irland.»
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin