JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Colourbox

Tror du Norge er alene om bompenger? Da tar du feil

Bompenger er utbredt. I fjor betalte bilister i 20 europeiske land om lag 300 milliarder kroner i bompenger.


12.06.2019
09:20
21.08.2023 17:14

Det går fram av tall fra ASECAP, organisasjonen for europeiske bompengeselskaper.

ASECAP har medlemmer blant annet i Danmark, Østerrike, Storbritannia, Spania, Frankrike, Italia, Nederland og Tyskland.

– Også i Asia og USA er bompenger utbredt, opplyser Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

p

Protestene mot bompenger og høye bomtakster har vært mange i Norge i det siste, men på flere oversikter over verdens dyreste bomveier, glimrer norske veier med sitt fravær. Nettstedet Quora.com kårer Nürburgring Nordschleife i Tyskland som trolig den dyreste. For å kjøre denne om lag 20 kilometer lange strekningen, må du ut med om lag 255 kroner.

– Motorveier

Bompengene som ASECAPs medlemmer krever inn, brukes primært til å sikre bygging, drifting og vedlikehold av motorveier.

– I hovedsak er bompenger i andre land relatert til motorveier, men det er også eksempler på at avgifter brukes til å regulere eller begrense trafikken for å sørge for bedre framkommelighet på veiene, sier Johansen.

Han nevner i den sammenheng både London, Göteborg og Stockholm.

– I London og Stockholm var formålet å få ned rushtrafikken, ikke å samle inn penger, påpeker Johansen.

Et helt ferskt eksempel finner vi i New York. Den amerikanske millionbyen har lenge hatt noen av de høyeste bomtakstene i USA. I mars ble det lagt fram en plan om å øke dem ytterligere for bilister som kjører inn i de mest trafikkerte delene av Manhattan i rushtida.

– I Singapore er det meningen å få på plass et GPS-basert system med dynamisk prising tidlig i 2020, for å bedre framkommeligheten, tilføyer Johansen.

Endret loven

I likhet med hva som er tilfellet i andre land, går også inntektene fra de fleste norske bomprosjektene, til bygging av nye veier. Dette faktumet er langt på vei blitt overskygget av den pågående krangelen om byvekstpakkene.

Ikke minst politikere fra Frp og Folkeaksjonen Nei til mer bompenger reagerer nå negativt på at svært mye av bompengene som kreves inn i de største byene, går til andre ting enn veiutbygging.

I Oslo er det 98 prosent av bompengene som brukes til kollektiv- og sykkeltiltak. Dette gjøres blant annet for å redusere personbiltrafikken, øke framkommeligheten for alle trafikantgrupper, redusere klimagassutslipp og forbedre bymiljøet, ifølge Oslopakke 3-sekretariatet.

– Det er lite av at bompenger finansierer slike tiltak i storbyene i andre land, påpeker Johansen.

– Nytteprinsippet ved bompengeprosjekter i Norge, ble forlatt da paragraf 27 i veiloven ble endret i 2017, fortsetter han.

Det Johansen refererer til er blant annet følgende: «Bompengane (...) kan nyttast til investeringar i faste anlegg og installasjonar for kollektivtrafikk på jernbane, inkludert sporveg og tunnelbane.»

Loven, slik den er nå, åpner dessuten for å differensiere bompengene i byene for å regulere trafikken.

– Får bilistene noe igjen for denne bruken av bompenger?

– Ja, for mange som kjører bil er framkommelighet viktig. Lite kø er av stor verdi og lønnsomt for næringslivet og andre som må komme seg fram med bil. Når kollektivtilbudet blir bedre, letter det på trøkket på veinettet. Det er jo også slik at de fleste av oss er multibrukere som reiser på flere ulike måter.

p

– Et helt annet veinett

– Finnes det land hvor bompenger ikke er vanlig?

– Både i Sverige og Danmark er de stort sett uten bompenger. Der er det bare noen bomprosjekter, svarer Johansen.

– Hva ville skjedd hvis Frp hadde fått gehør for å bruke 100 milliarder kroner på å bli kvitt bomstasjonene?

– Da ville vi fått betalt ned gjelda til bomselskapene, men det holder ikke langt inn i framtida. Det er jo vedtatt nye bomprosjekter for godt over 200 milliarder kroner, og de skal jo finansieres, svarer Johansen.

– Hadde vi tatt disse prosjektene inn i statsbudsjettet, måtte vi ha erstattet bompengene med noe annet, som penger fra Oljefondet, økte skatter og avgifter eller ved å bruke penger i statsbudsjettet på andre ting enn det de går til i dag, fortsetter han.

– Bruken av bompenger tok av på 1980-tallet da det ble uttrykt stor lokal betalingsvilje for å få gjennomført lokale veiprosjekter. Stortinget satte seg ikke på bakbeina for det. Hvis staten skulle ha prioritert disse veiprosjektene ut ifra bare egne midler, ville vi nok hatt et annet veinett enn det vi har nå.

Dette er ASECAP

• European Association of Operators of Toll Road Infrastructures (ASECAP) omfatter bomselskaper i 20 europeiske land.

• Medlemmene kommer fra Østerrike, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Nederland, Polen, Portugal. Russland, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spania, Tyrkia og Storbritannia.

• Også Marokko er medlem av ASECAP.

12.06.2019
09:20
21.08.2023 17:14

Dette er ASECAP

• European Association of Operators of Toll Road Infrastructures (ASECAP) omfatter bomselskaper i 20 europeiske land.

• Medlemmene kommer fra Østerrike, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Nederland, Polen, Portugal. Russland, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spania, Tyrkia og Storbritannia.

• Også Marokko er medlem av ASECAP.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker