JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

3 avskiltet i høst

Uber-sjåfører får pirat-bøter

Første gang politiet gir Uber-sjåfører forelegg for ulovlig drosjetjeneste.

skjermdump, uber.com

leif.kirknes@lomedia.no

De tre Uber-sjåførene som i høst ble avskiltet, får nå forelegg på 8000 kroner for brudd på yrkestransportloven, skriver NRK.

Det er snakk om tjenesten UberPOP, for de Uber-innvidde.

For de som ikke er Uber-innvidd i det hele tatt, er UberPOP en digital tjeneste der hvermannsen kan tilby transporttjenester som via en app på telefonen bookes av andre Uber-brukere i behov for transport.

Vil slå ned

En slags frilans taxi-tjeneste, altså, som har fått blant annet drosjenæringen til å se rødt og sammenlikne det med pirattaxi. Politiet, Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Norges Taxiforbund har ansett det som en ulovlig tjeneste.

– Vi har nå utstedt forelegg til sjåfører som har kjørt personer mot betaling ved bruk av en digital plattform, uten at de hadde drosjeløyve, sier politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt.

Han varsler at de vil slå ned på sjåfører som kjører for UberPOP.

Les også: Transport-ungdommen vil aksjonere mot piratdrosjer

Har ikke stoppet Uber før

Uber ble skapt i San Francisco i 2010. Tjenesten finnes i over 230 byer i 50 land. I Norge ble den lansert i november 2014. Den norske Uber-avdelingen hevder 10.000 her til lands har lastet ned appen og bestilt turer med den, ifølge NRK.

Utover det vil ikke Uber kommentere denne konkrete saken, fordi de mener det handler om deres «partner-sjåfører» og ikke Uber som sådan.

Til NRK sier Transportøkonomisk institutt-forsker Jørgen Aarhaug at pirat-bøtene vil gjøre det vanskelig å rekruttere sjåfører en stund fremover, men at selskapet ikke har latt slike situasjoner stoppe dem tidligere i lignende situasjoner i andre land.

I tillegg til UberPOP, har Uber en mer eksklusiv transportør-tjeneste de kaller UberBlack, men denne er ikke like omstridt fordi Uber krever at sjåførene har selskapsvognløyve/limousinløyve.

Også Haxi, en annen tilsvarende tjeneste, har vært ute i hardt vær, men her endte en anmeldelse i henlegging.

Les også: Anker Haxi-henleggelse

Les også: Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?

Annonse
Annonse