JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Unngikk oljetransportstreik

Mer enn ni timer på overtid ble Transportarbeiderforbundet og Parat enige med Norsk Industri om en ny tariffavtale for ansatte i selskaper som blant annet leverer fuel til flyplassene.
Det hadde blitt dårlig med flybensin på Gardermoen om ikke partene hadde blitt enige om ny tariffavtale. Gardermoen Fuelling Services var nemlig de første som ville blitt tatt ut i streik.

Det hadde blitt dårlig med flybensin på Gardermoen om ikke partene hadde blitt enige om ny tariffavtale. Gardermoen Fuelling Services var nemlig de første som ville blitt tatt ut i streik.

Sissel M. Rasmussen

res@lomedia.no

Arbeidsgiversiden brøt forhandlingene 24. september, blant annet fordi man ikke fikk på plass et løft av minstelønna. Det klarte man derimot i meklingen som ikke ble avsluttet før litt etter klokka ni i dag tidlig.

90 prosent

– Det var stor tålmodighet i begge leire som gjorde at man kom fram til et resultat, og vi syntes det var viktig å komme fram til en løsning når vi først hadde sittet så lenge på overtid. Nå har vi klart å få opp minstelønna til 90 prosent av arbeidere ialt, og vi er blitt enige om en reguleringsbestemmelse for å forhandle minstelønna videre. Totalt går minstelønna nå opp med drøyt 16 kroner timen, sier forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød i NTF, til Transportarbeideren.

Stor forbedring

Det generelle timetillegget ble som for de fleste andre tariffområder på 75 øre timen, men NTF og Parat klarte også å få økt skifttilleggene for arbeid på flyplassene. Det ble også enighet om å sette ned et utvalg som skal utrede kriteriene for hva som kan anses som relevant fagbrev, og hvilke konsekvenser det kan få om dagens bestemmelser endres.

– Vi skulle gjerne hatt på plass en tekst om fagbrev i avtalen, men i forhold til forhandlingene i september da vi kun fikk 75 øre timen, og arbeidsgiverne ikke ville diskutere noen andre tillegg, er meklingsresultatet en kjempestor forbedring, sier Adamsrød.

Enstemmig

Totalt har NTF og Parat i underkant av 120 medlemmer på den såkalte Oljeavtalen, deriblant Gardermoen Fuelling Services som var tatt ut i det første streikeuttaket. Hadde ikke partene blitt enige, ville det rammet flytrafikken på den norske hovedflyplassen hardt. Det ble det ikke noe av denne gang, og NTF har dermed gått gjennom samtlige tarifforhandlinger i 2014 uten å måtte ty til streik. Nå kan selvsagt medlemmene omfattet av Oljeavtalen stemme ned meklingsresultatet, men Adamsrød har ikke tro på at det skjer.

– Det er et enstemmig forhandlingsutvalg som anbefaler meklingsresultatet, og følelsen vi sitter med, er at medlemmene kommer til å følge den anbefalingen. Men det er selvsagt de som til syvende og sist avgjør om det blir streik eller ikke, sier en trøtt, men godt fornøyd Ole Einar Adamsrød.

Resultatet sendes nå ut til uravstemning med frist 7. november.

Les også

Flytrafikken kan bli rammet (25. september 2014)

Det er et enstemmig forhandlingsutvalg som anbefaler meklingsresultatet.

Ole Einar Adamsrød, forhandlingsleder, NTF

Annonse
Annonse

Les også

Flytrafikken kan bli rammet (25. september 2014)