JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statens vegvesen:

Vegvesen-ansatte vil ikke til fylkeskommunene

Ansatte i Statens vegvesen har måttet ta stiling til nytt arbeid i fylkeskommunen uten å ha full oversikt over fremtidige muligheter i Vegvesenet. Så langt er nær 800 stillinger i fylkeskommunene ubesatte.
VELGER IKKE FYLKESKOMMUNEN: Med mindre enn tre måneder igjen til fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveiene står nær 800 stillinger ubesatt.

VELGER IKKE FYLKESKOMMUNEN: Med mindre enn tre måneder igjen til fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveiene står nær 800 stillinger ubesatt.

Ole Palmstrøm

kai.hovden@lomedia.no

Overføring av ansatte til fylkeskommunene og ny organisering av Statens vegvesen har pågått parallelt. Fylkeskommunene skal ta over ansvaret for fylkesveier fra 1. januar 2020, men ferske tall levert til Statens vegvesen viser at de sliter med å rekruttere. Mange ansatte i etaten har avventet ny den nye organiseringen, og nå viser det seg at den har tatt lenger tid enn forventet.

p

Mange oppsigelser

Ifølge Vegvesenet har fylkeskommunene etterspurt 2040 stilinger per 4. oktober 2019. 1268 ansatte i Vegvesenet har takket ja til stilling i fylkeskommunene, 1010 har sagt opp stillingen i etaten, og når det gjenstår mindre enn tre måneder til fylkeskommunene skal være rustet til å drifte veiene selv står de med 772 stillinger ubesatt.

Ifølge Alf Edvard Masternes, leder for Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, har det har vært krevende for mange å velge ny arbeidsgiver.

– Vi er ikke i tvil om at fylkeskommunene er gode arbeidsgivere, men de har ikke klart å kommunisere klart til potensielle søkere fra Statens vegvesen om hvordan organiseringen i fylkene blir, sier han.

– Flere har jobbet mange år i Statens vegvesen og synes det er vemodig å skifte arbeidsgiver. Andre igjen ser det som spennende å bygge opp en ny organisasjon i fylkeskommunen, utdyper Masternes.

Saken fortsetter under bildet.

BEKLAGELIG SITUASJON: Alf Edvard Masternes forteller at de tillitsvalgte har gjort hva de kan for å presse ledelsen slik at ny organisering skulle være på plass. Han synes det er beklagelig at de ansatte ikke har kunnet se det store bildet før de skulle bestemme seg for fremtiden.

BEKLAGELIG SITUASJON: Alf Edvard Masternes forteller at de tillitsvalgte har gjort hva de kan for å presse ledelsen slik at ny organisering skulle være på plass. Han synes det er beklagelig at de ansatte ikke har kunnet se det store bildet før de skulle bestemme seg for fremtiden.

Merete Jansen

Krisemøte

Situasjonen har ført til at vegdirektøren har sett seg nødt til å innkalle til et snarlig møte for å finne en løsning.

– Dette er en felles utfordring for fylkeskommunene og Statens vegvesen, en utfordring vi må løse sammen. Jeg har invitert KS til et snarlig møte hvor vi skal diskutere hva som kan være mulige løsninger. Både vi og fylkeskommunene er bevisste ansvaret vårt, så jeg har god tro på at vi skal få til konstruktive løsninger, sier fungerende vegdirektør Per Morten Lund i en pressemelding.

Masternes forteller at de tillitsvalgte har gjort sitt for å veilede i prosessen.

– Vi har prinsipielt vært imot hele stortingsvedtaket som har ført til dette, men har forholdt oss til realiteten og gjort det beste ut av det. Dette handler om trygghet og viktig kompetanse som det offentlige trenger, sier Masternes.

Har presset ledelsen

Ifølge Masternes har de tillitsvalgte presset ledelsen for å forsere planene for ny organisering av etaten.

– Beklageligvis var ikke alt på plass slik at alle kunne se det store bildet før de måtte bestemme seg, sier Masternes.

p

Organisasjonskartet har vært til forhandling i flere runder, og man har flyttet rundt på det han beskriver som boksene – altså de ulike delene i organisasjonskartet. Disse har FLT Statens vegvesen forhandlingsrett på.

– Vi har vært opptatt av, og påpekt, at hele prosessen handler om mennesker og ikke bare boksologi. Vi må få til en best mulig organisasjon som er tilpasset divisjonsmodellen. Det er fortsatt noen usikkerhetsmomenter omkring plassering av avdelinger, seksjoner, prosjekt og staber. Det er under omstilling vi virkelig får testet om partene bruker Hovedavtalen ut fra intensjonen, slår Masternes fast.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse