Abdullah Aslabeehg og Libe Rieber-Mohn fra Arbeiderpartiet vil at en omorganisering av Oslo Havn skal skje i samarbeid med havnearbeiderne. Derfor har de sendt spørsmål om prosessen til byrådet i Oslo.
Roy Ervin Solstad
Venter på svar om Oslo Havn
Arbeiderpartiets varaordfører i Oslo, Libe Rieber-Mohn og fraksjonsleder i samferdselskomiteen, Abdullah Alsabeehg fra samme parti sendte 12. februar flere spørsmål til byrådet rundt konflikten i Oslo Havn. De venter fremdeles på svar.
res@lomedia.no
– Årsaken til at vi ikke har sendt spørsmålene til havnestyret, er at byrådet er generalforsamling. Formelt sett kan vi derfor ikke forholde oss til havnestyret, sier Libe Rieber-Mohn til Transportarbeideren.
Fortrinnsretten
Et av spørsmålene hun og Alsabeehg vil ha svar på, er om Oslo Havns forslag til organiseringen i havnen vil ivareta fortrinnsretten havnearbeiderne har til losse- og lastearbeid, og som er hjemlet i internasjonale avtaler Norge har signert. Eller om fortrinnsretten vil falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført.
– Det er klart at svaret på dette spørsmålet vil avgjøre hva vi gjør videre i denne saken. Oslo Havn må følge grunnleggende spilleregler, slik som ILO-konvensjonen om fortrinnsretten og ikke minst at man må forholde seg til inngåtte tariffavtaler, påpeker Rieber-Mohn.
Konfliktskapende
Verken hun eller Alsabeehg har inntrykk av at havnas styreleder har gjort hva han kan for å respektere disse spillereglene.
– Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt, slik vi opplever han har gjort, sier de to.
Samarbeid
Rieber-Mohn og Alsabeehg peker på at nøkkelen til en løsning ligger på politisk nivå, hos byråden.
– Vi har fått beskjed om at grunnen til at det drøyer med svar, er at byrådet må innhente informasjon. Men vi håper ikke det tar for lang tid, for dette haster for Oslo Havn. Vi opplever jo at alle parter er interessert i å styrke Oslo Havn for å få mer gods over fra vei til sjø, men den omorganiseringen må skje i samarbeid med havnearbeiderne. Slik det er nå, er det byen som er taperen, sier Alsabeehg.
– Er det vanlig at det tar så lang tid å få svar?
– I utgangspunktet skal man få svar innen tre uker, men det hender det går både fire og fem måneder, sier Libe Rieber-Mohn.
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt.
Libe Rieber-Mohn og Abdullah Alsabeehg
Her er spørsmålene
Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?
Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?
Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?
Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?
I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer