JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil dele jernbanen

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. – Nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og møte framtidas utfordringer, mener konsernsjef Geir Isaksen.
OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

Ole Palmstrøm

oystein.brathen@lomedia.no

NSB-ledelsen ønsker å tegne kartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav. Løsningen, ifølge Isaksen, er omorganisering.

Ett selskap

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

– Skal vi få dette til, må vi omorganisere jernbanesektoren, inkludert NSB-konsernet. Vi anbefaler derfor en ny inndeling, med to aksjeselskaper i bunnen. Vi må sikre at en fremtidig løsning gir kundene et bedre tilbud, samtidig som samfunnet får mest mulig igjen for hver krone som investeres, sier Isaksen.

Politisk preg

Jernbaneverket er kjent med innholdet og det har vært noen diskusjoner, opplyser han.

NSB mener det er flere utfordringer ved dagens organisering. Både Jernbaneverket og NSB er preget av politisk styring, det er uklare grenser mellom politikk, forvaltning og forretning. Det samme kan sies om eierrollen.

– Vi har presentert disse tankene til vår eier, Samferdselsdepartementet. Nå vil det være opp til politikerne å avgjøre hvordan sektoren skal se ut i framtida. Vår klare anbefaling er at man omorganiserer, og hvis departementet ønsker vil vi være med og bidra i det videre arbeidet, sier Geir Isaksen.

NJF: – Konsekvensen er at NSB legges ned

– Forslagene har ikke vært drøftet med oss, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Øystein Bråthen

oystein.brathen@lomedia.no

– Vi er overrasket over at Isaksen innkaller til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket, sier Brunborg.

Han advarer mot at denne debatten flytter oppmerksomheten vekk fra det viktigste.

– Det blir ikke bedre infrastruktur, og heller ikke mer materiell tilgjengelig, ved å bruke tid og krefter på å diskutere to nye selskaper. I stedet bør man satse alt på å få en bedre jernbane, mener forbundslederen.

NJF har tidligere tatt opp problemstillingene rundt eierskapet til stasjoner, kollektive knutepunkt og terminaler.

– Vi har hele tiden vært åpne for å diskutere eierskap, og innstilt på å se om noen områder burde vært flyttet mellom Jernbaneverket og NSB. Det er ikke sikkert at den inndelingen som ble gjennomført i 1999 er korrekt i dag.

På en samarbeidskonferanse tidligere i høst fikk NJF presentert noen skisser av hva NSB-ledelsen tenker om framtida.

– Men det var ingen diskusjoner rundt dette. Vi har heller ikke hørt noe fra Jernbaneverket eller Samferdselsdepartementet. Jeg ville tro at det er departementets oppgave å gjennomgå rollene innenfor jernbanesektoren.

Isaksen begrunner også forslaget med at Solberg-regjeringen ønsker mer konkurranse, og at EU krever full liberalisering.

– Vi mener tiden ikke er moden for konkurranse på persontrafikken, og LO har advart sterkt mot en slik politikk. EU har heller ikke fattet noen beslutning om å åpne for full liberalisering innenlands, og det kommer heller ikke i nærmeste framtid. Uenigheten er stor blant medlemslandene i dette spørsmålet.

NJF er med på en diskusjon basert på dagens situasjon.

– Vi stiller oss undrende til at tidligere utredninger om jernbanens framtid ikke er vurdert. Isaksens forslag går på tvers av disse anbefalingene, som gikk ut på å vurdere hvordan vi kan forbedre den bestående modellen, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse