OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.
Ole Palmstrøm
Vil dele jernbanen
NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. – Nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og møte framtidas utfordringer, mener konsernsjef Geir Isaksen.
oystein.brathen@lomedia.no
NSB-ledelsen ønsker å tegne kartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav. Løsningen, ifølge Isaksen, er omorganisering.
Ett selskap
Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.
Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.
– Skal vi få dette til, må vi omorganisere jernbanesektoren, inkludert NSB-konsernet. Vi anbefaler derfor en ny inndeling, med to aksjeselskaper i bunnen. Vi må sikre at en fremtidig løsning gir kundene et bedre tilbud, samtidig som samfunnet får mest mulig igjen for hver krone som investeres, sier Isaksen.
Politisk preg
Jernbaneverket er kjent med innholdet og det har vært noen diskusjoner, opplyser han.
NSB mener det er flere utfordringer ved dagens organisering. Både Jernbaneverket og NSB er preget av politisk styring, det er uklare grenser mellom politikk, forvaltning og forretning. Det samme kan sies om eierrollen.
– Vi har presentert disse tankene til vår eier, Samferdselsdepartementet. Nå vil det være opp til politikerne å avgjøre hvordan sektoren skal se ut i framtida. Vår klare anbefaling er at man omorganiserer, og hvis departementet ønsker vil vi være med og bidra i det videre arbeidet, sier Geir Isaksen.
NJF: – Konsekvensen er at NSB legges ned
– Forslagene har ikke vært drøftet med oss, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
oystein.brathen@lomedia.no
– Vi er overrasket over at Isaksen innkaller til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket, sier Brunborg.
Han advarer mot at denne debatten flytter oppmerksomheten vekk fra det viktigste.
– Det blir ikke bedre infrastruktur, og heller ikke mer materiell tilgjengelig, ved å bruke tid og krefter på å diskutere to nye selskaper. I stedet bør man satse alt på å få en bedre jernbane, mener forbundslederen.
NJF har tidligere tatt opp problemstillingene rundt eierskapet til stasjoner, kollektive knutepunkt og terminaler.
– Vi har hele tiden vært åpne for å diskutere eierskap, og innstilt på å se om noen områder burde vært flyttet mellom Jernbaneverket og NSB. Det er ikke sikkert at den inndelingen som ble gjennomført i 1999 er korrekt i dag.
På en samarbeidskonferanse tidligere i høst fikk NJF presentert noen skisser av hva NSB-ledelsen tenker om framtida.
– Men det var ingen diskusjoner rundt dette. Vi har heller ikke hørt noe fra Jernbaneverket eller Samferdselsdepartementet. Jeg ville tro at det er departementets oppgave å gjennomgå rollene innenfor jernbanesektoren.
Isaksen begrunner også forslaget med at Solberg-regjeringen ønsker mer konkurranse, og at EU krever full liberalisering.
– Vi mener tiden ikke er moden for konkurranse på persontrafikken, og LO har advart sterkt mot en slik politikk. EU har heller ikke fattet noen beslutning om å åpne for full liberalisering innenlands, og det kommer heller ikke i nærmeste framtid. Uenigheten er stor blant medlemslandene i dette spørsmålet.
NJF er med på en diskusjon basert på dagens situasjon.
– Vi stiller oss undrende til at tidligere utredninger om jernbanens framtid ikke er vurdert. Isaksens forslag går på tvers av disse anbefalingene, som gikk ut på å vurdere hvordan vi kan forbedre den bestående modellen, sier Kjell Atle Brunborg.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo