JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ikke forby kabotasje

Alle er enige om at kabotasje er et alvorlig problem, men statssekretær Bård Hoksrud ville ikke love landsmøte til Transportarbeiderforbundet å forby det.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet kunne på kaia i Krisitansand med egne øyne se at trailere kjørte i land.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet kunne på kaia i Krisitansand med egne øyne se at trailere kjørte i land.

Marcel Tiedje

torgny@lomedia.no

Første dag av Transportarbeiderforbundets landsmøte i Kristiansand var viet samferdselspolitikk. Forbundet har bestilt en Fafo-rapport som gir et overblikk over utviklingen i bransjen og peker på noen veier framover.

Her kan du laste ned rapporten «Norsk transport – veien videre».

Etter presentasjonen var det politiker debatt med store deler av Stortingets samferdselskomité samt statssekretær Bård Hoksrud (Frp) og Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Hoksrud og LO-leder Gerd Kristiansen innledet om temaet.

Setter seg på Solvik-Olsen og Hoksrud

Og Kristiansen gikk rett løs på kabotasjeproblemet.

– Hvis ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og du Bård Hoksrud løser dette med kabotasjekjøring og solidaransvar, kommer vi til å sette oss på dere til problemet er løst, lovte LO-lederen.

Debatten hadde en svært aktuell ramme. Mens debatten foregikk inne i Fønix kino, la Color Lines ferge til kai og utenlandske vogntog rullet i land. Denne vinteren har Sørlandet vært rammet av trafikkaos på grunn av utenlandske vogntog som ikke er skodd for norsk vinter og ukyndige utenlandske sjåfører som ikke klarer å manøvrere trailerne sine i fem centimeter snø.

Døgnåpent på Svinesund

De utenlandske sjåførene illustrerer også et annet problem, kabotasjekjøring. Altså at utenlandske vogntog kjører innenlands, og på den måten presser ned prisen på veitransport.

Selv om Fafos rapport omhandlet hele transportbransjen ble kabotasje det viktig temaet.

Statssekretæren hadde med seg noen tiltak mot kabotasjekjøring. Det er satt ned et utvalg som skal vurdere tiltak. Hoksrud lovte å se på om det var mulig å gi politiet større anledning til å holde igjen vogntog. Det skal opprettes en gruppe med folk fra politiet og Statens vegvesen som skal jobbe spesielt med å avsløre ulovlig kabotasje. Det skal innføres obligatorisk bombrikke på alle utenlandske vogntog, slik at bøter kan trekkes rett fra bombrikka og i tillegg skal det åpnes for døgndrift på kontrollstasjonen på Svinesund.

Kabotasje er lovlig i begrenset grad, tre oppdrag i løpet av sju dager. Men det er anledning å forby det.

Vil ikke forby

– Vil regjeringa sette full stopp for all kabotasjekjøring til vi har fått på plass virkemidler, spurte rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Nei, full stans er ikke diskutert i regjeringa, svarte statssekretæren.

Finland har innført svært strenge regler mot kabotasje, blant annet en svært streng begrensning på antall oppdrag det er lov til å gjennomføre på en tur inn i Finland og at også transportkjøperen er ansvarlig for lovene blir overholdt.

Hoksrud sa at det var en tendens i EU at flere land stilte strengere krav til transportene.

– Det er ikke lenger bare fritt fram for fri konkurranse, hevdet han.

EU må rydde opp

Størst applaus høstet generalsekretær Geir Moe i Norsk Lastebileeierforbund. Han var tidligere generalsekretær i Fremskrittspartiet. Han trakk fram spesielt trafikksikkerheten. Han pekte på at dette kunne løses nasjonalt, men at det egentlig er et EU-problem.

– Dette problemet må EU rydde opp i, ellers så får vi stenge grensene for vogntog fra de landene.

Da politikerdebatten kom i gang kom Fafos rapport i bakgrunnen. Men Fafo-rapporten ga et faglig bakteppe, en virkelighetsbeskrivelse som landsmøtedeltakerne hadde nytte av.

I den første delen av rapporten gjennomgikk Fafo-forskerne hva som hadde skjedd i verdens transportsystemer siden murens fall. Det ble spesielt interessant å ta utgangspunkt i dette fordi verdens to største logistikk-konsern er tyske. Deutsche Bahn og Deutsche Post har begge utviklet seg fra å være statseide selskap til å bli børsnoterte selskaper som er de to fremste logistikkleverandørene i verden. Det er interessant å merke seg at dette gjelder flere av de største logistikkleverandørene i verden i dag har sitt opphav i statseide jernbane eller postselskaper.

Hva gjør Kina?

Det er også spesielt at sju av verdens ti største logistikkselskaper er europeiske. Fafo-forsker Bård Jordfall stilte da også spørsmålet om hva kineserne vil gjøre med det. Han spådde at kinserne i årene framover vil satse mer på transport helt fram til forbruker.

Les mer fra landsmøtet i Norsk Transportarbeiderforbund

I rapporten er det også gjengitt en spørreundersøkelse blant forbundets medlemmer. De åtte områdene har forskjellige problemer. I drosjenæringa er det lav organisasjonsgrad, mens det i bussbransjen er høy. Flere bransjer sliter med følgene av anbud.

– Anbudssystem er en effektiv måte å redusere organisering på, sa Jan Lange fra salen. Han presenterte seg som søppelmann fra Oslo.

Fafo-rapporten konkluderte da også riktig nok med at noe av det viktigste Transportarbeiderforbundet har å gjøre nå, er å bygge opp og vedlikeholde en høy organisasjonsgra innenfor de yrkesgruppene forbundet organiserer.

Landsmøtet varer til og med onsdag. I morgen skal handlingsprogrammet diskuteres. Tirsdag blir det valg og den fagligpolitiske diskusjonen og onsdag avsluttes det hele med vedtak.

Annonse
Annonse