JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil kvitte seg med NSBs eiendommer, busser og godstrafikk

Det blir ikke mye igjen av NSB hvis samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) får det som han vil.
TEASER

TEASER

Kristian Brustad

oystein.braathen@lomedia.no

Drift og vedlikehold konkurranseutsettes. Eiendommene, Nettbuss og godstrafikken skilles ut av NSB. Det er noen av forslagene som kommer før Stortinget tar sommerferie.

Dette er noen av signalene forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF) fikk i et møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Anbud innen jernbanen

Jernbaneverket skal bli et trafikkdirektorat med ansvar for ruteplaner, offentlig kjøp av transporttjenester, anbudene i persontrafikken og langtidsplanlegging. De øvrige oppgavene legges til en forvaltningsbedrift, der drift og vedlikehold skal ut til private.

– Å sette ut mer av vedlikehold er ugunstig, også av hensyn til sikkerheten. Det viser blant annet erfaringene fra Sverige, der ansatte viser til fire ulykker i Stockholms-området de mener skyldes at en rekke selskaper har oppdrag på infrastrukturen, sier Kjell Atle Brunborg.

Lite igjen

NSB skal bestå som bedrift. Bygninger som er direkte knyttet til drift av jernbanen overføres til Jernbaneverket fra Rom Eiendom. Resten kan flyttes over i en statlig eid bedrift, som Entra, eller privatiseres. Nettbuss og CargoNet flyttes ut til Næringsdepartementet, og kan senere bli lagt ut for salg.

– Uten eiendom, buss og gods blir det kun persontrafikken med tog igjen i NSB. Meningen er også å legge den ut på anbud i noen større pakker. Hvis andre selskaper vinner disse, forsvinner hele NSB, slik vi ser det, sier Brunborg.

Jernbanereformen kommer som en stortingsmelding i vårsesjonen. Når den er diskutert og vedtatt av Stortinget skal det jobbes videre med detaljene.

– Det er tragisk at vi som eneste land i Europa, unntatt Storbritannia, risikerer at et statlig trafikkselskap forsvinner. Jernbanen startet med private på 1800-tallet, men ganske raskt fant man ut at det er nødvendig med samordning. På grunn av kaoset ble alt overtatt av det offentlige. Nå prøver Høyre og Frp å gjeninnføre det gamle systemet.

Dyrest

NJF jobber sammen med Fafo om et forslag til ny organisering av jernbanen.

– Der ser vi på andre løsninger. Ikke oppsplitting, men mer samordning slik de har gjort i suksessland som Sveits, Tyskland og Frankrike. Jeg er forundret over at det ser ut som om regjeringen velger den engelske og svenske modellen, når de landene som lykkes velger en integrert jernbane, sier Kjell Atle Brunborg.

I Storbritannia raser pendlerforeninger over at reiseutgiftene deres er de høyeste i Europa, og øker raskere enn den generelle prisstigningen. I Sverige er passasjerene frustrert over forsinkelser og at hvert selskap har sitt eget billettsystem.

– Fra å ha vært en velholdt jernbane så er den nå det folk flest klager mest over, sier Karin Svensson Smith.

Hun representerer Miljøpartiet, og er leder av Riksdagens samferdselskomité. Der merker de folks misnøye. Undersøkelser viser at kundene ønsker ett selskap å forholde seg til.

– Når jernbanen fungerer, er den som et symfoniorkester, men i Sverige har vi ikke lenger noen dirigent, og de fleste spiller med hvert sitt eget noteark. Da blir ikke musikken bra, sier Karin Svensson Smith.

Se også: Flere saker om jernbanereformen

Annonse

Flere saker

Annonse