JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplittingen av jernbanen

Vy kan få togtrafikken på Østlandet alene: – Bra for ansatte og passasjerer, mener LO

Forslaget kan spare fellesskapet for milliarder av kroner, mener LOs nestleder, Steinar Krogstad.
Regjeringen har ikke konkludert, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker nå et tilbud fra Vy på hele togtilbudet på Østlandet.

Regjeringen har ikke konkludert, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker nå et tilbud fra Vy på hele togtilbudet på Østlandet.

Emmie Olivia Kristiansen

helge@lomedia.no

Regjeringen ønsker at Vy skal levere et tilbud på hele togtrafikken på Østlandet. Det betyr at en omstridt oppsplitting av togtilbudet på Østlandet i to pakker kan bli lagt til side.

LOs andre nestleder, Steinar Krogstad, mener dette er gode signaler fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Dette betyr mye for både de ansatte og alle dem som er avhengig av et godt togtilbud hver dag, slår nestleder Steinar Krogstad i LO fast overfor FriFagbevegelse.

Kan bli ny løsning

– For LO har det vært viktig at hver krone til norsk jernbane skal gå til å bygge ut mer og drifte bedre jernbane. Å splitte opp norsk jernbane enda mer er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier Steinar Krogstad.

Vy har nå presentert en skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør jernbanepakke Østlandet 1 og Østlandet 2.

Her pekes det blant annet på stordriftsfordeler som kan spare staten for milliarder av kroner. Krogstad mener dette vil få stor betydning for de mange tusen ansatte som vil bli kraftig berørt av en eventuell oppsplitting.

– Ingen samferdselsminister har råd til å legge bort et forslag som kan spare fellesskapet for milliarder av kroner. I tillegg blir jernbaneansatte spart for å bli skaltet og valtet med. Dette er både bra for de ansatte og bra for passasjerene, sier Krogstad.

Han viser også til at dette er helt i tråd med Hurdalsplattformens løfte om å si nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen.

– LO har argumentert hele tiden mot at det er nødvendig med en oppsplitting av jernbanepakkene på Østlandet. Det er opplagt at du ikke får utnyttet ressursene på denne måten, sier Krogstad.

Bakgrunn: Jubelen fra jernbanearbeiderne har stilnet: – Jeg er utrolig skuffet over regjeringen

Delt i to pakker

Togtrafikken på Østlandet er delt inn i to pakker.

Vy ble i mai valgt som forhandlingspartner for Østlandet 1. Flytoget forhandler med Jernbanedirektoratet om de seks toglinjene i pakken som heter Østlandet 2.

Samtidig har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård startet en prosess som kan føre til en sammenslåing av Vy og Flytoget, som begge er statlig eide selskap.

Administrerende direktør i Flytoget, Philipp Engedal, er ifølge NTB overrasket over den plutselig vendingen i prosessen, og at Samferdselsdepartementet på overtid vil utrede et helt annet alternativ.

– Flytoget er i utgangspunktet positiv til å bli sammenlignet med Vy om å få fram de beste løsningene for passasjerene som skal ta toget og for staten som skal betale, sier Engedal.

Konkurranse og sammenslåing er «håpløst»

Direktøren håper Flytoget også får mulighet til å levere et tilbud på både Øst 1 og Øst 2, slik at dette ikke er en mulighet som kun gis til det ene av statens to togselskap.

LO-nestleder Steinar Krogstad mener det er håpløst å ha en prosess der Vy og Flytoget skal konkurrere om hver sin pakke samtidig som det pågår en langsiktig prosess med å slå Vy og Flytoget sammen.

– Da må du eventuelt bygge Vy ned samtidig som Flytoget skal bygges ned. Det tar tid og fokus vekk fra kjerneoppgaven nemlig å drifte jernbanen best mulig, sier han.

Debatt: «En sammenslåing av Flytoget og Vy virker for oss totalt meningsløs»

Annonse

Flere saker

Annonse