(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air i Norge:
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Wizz Air kan forvente tilsyn i løpet av seks måneder.
aurora@lomedia.no
Luftfartstilsynet har ansvar for å kontrollere at aktørene i bransjen driver et godt og sikkert arbeidsmiljø etter arbeidsmiljøloven.
Men tilsynet kunne i fjor høst ikke svare på om Wizz Air må forholde seg til norsk arbeidsmiljølov, etter at de startet opp med innenriksflyginger i Norge.
Dersom Wizz Airs baser i Norge kan defineres som såkalte hjemmebaser, er det norsk arbeidsmiljølov som gjelder. Da spiller det ingen rolle hvilken nasjonalitet piloter og kabinansatte eller selskapet har, forklarte seksjonssjef Erik Hammer i Luftfartstilsynet til FriFagbevegelse.
På det tidspunktet var det imidlertid uklart om Wizz Airs baser i Oslo og Trondheim faktisk var slike hjemmebaser.
• Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
Siden den gang har Luftfartstilsynet vært i dialog med Wizz Air, og konklusjonen er klar:
– Vår vurdering er at selskapets besetningsmedlemmer knyttet til de norske basene, kommer inn under vårt myndighetsansvar, og vi planlegger HMS-tilsyn med dem i løpet av første halvår i 2021, sier Erik Hammer, seksjonssjef for Menneskelig ytelse og utdanning i Luftfartstilsynet, i en epost til FriFagbevegelse.
• Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Ikke norske arbeidsavtaler
I midten av november gjennomførte de et videomøte med ledende personell i Wizz Air, angående Luftfartstilsynets ansvar som arbeidstilsyn for selskapets besetningsmedlemmer.
– Wizz Air bekreftet i møtet og i annen korrespondanse at de vil etablere to baser i Norge, i Trondheim (Værnes) og Oslo (Gardermoen), sier seksjonssjef Hammer.
– Selskapet har stadfestet at besetningsmedlemmene vil arbeide på en tremåneders rotasjonsordning og at besetningsmedlemmene ikke vil ha norske arbeidsavtaler, fortsetter han.
På bakgrunn av dette har Luftfartstilsynet altså konkludert med at de skal føre tilsyn med arbeidsmiljøet for de Wizz Air-ansatte ved de to basene.
• Les også: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
Tilsyn på arbeidsplassen
I hovedsak vil et arbeidsmiljøtilsyn (HMS-tilsyn) ha til hensikt å kartlegge om flyselskapets HMS-arbeid er systematisk og følger arbeidsmiljøforskriftene.
Det vil si at det er etablert en verneorganisasjon, at det eksisterer rutiner for konflikthåndtering og varsling, at det gjennomføres kartlegginger av psykososialt og fysisk arbeidsmiljø, og at medarbeidere ikke eksponeres for ugunstige miljøfaktorer utover akseptable normer, skriver Luftfartstilsynet på sine nettsider.
Dersom tilsyn avdekker forhold som ikke oppfyller kravene, kan Luftfartstilsynet gi pålegg om å rette opp i forholdene. Om dette ikke skjer, kan Luftfartstilsynet benytte seg av ulike sanksjoner, som tvangsmulkt (bot).
Ny utvikling: Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Egne regler for luftfarten
Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.
I 2019 kom en ny forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Forskriften slår fast at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder for sivil luftfart, med de unntak som følger av forskriften. Forskriften slår også fast at hvis et forhold er regulert i luftfartsloven eller luftfartsforskrifter, så gjelder ikke reglene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.
I forskriften er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid. Men disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:
(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.
(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.
Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.
Egne regler for luftfarten
Formålet med arbeidsmiljøloven er blant annet å sikre trygge ansettelsesforhold (stillingsvern) og likebehandling i arbeidslivet. Loven skal også sikre at arbeidsmiljøet ikke rammer de ansattes fysisk og psykisk helse, og legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten.
I 2019 kom en ny forskrift med unntak fra arbeidsmiljøloven som gjelder for sivil luftfart. Forskriften slår fast at arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder for sivil luftfart, med de unntak som følger av forskriften. Forskriften slår også fast at hvis et forhold er regulert i luftfartsloven eller luftfartsforskrifter, så gjelder ikke reglene i arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter.
I forskriften er det blant annet unntak fra det som ellers gjelder for alminnelig arbeidstid og overtid. Men disse punktene i Arbeidsmiljølovens § 10–2 om arbeidstidsordninger gjelder også for sivil luftfart:
(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.
(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14–2 og 14–3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.
Forskriften inneholder for eksempel også et eget punkt om rett til omplassering når et besetningsmedlem på grunn av graviditet, ikke lenger kan jobbe om bord.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard