Linn Herning er kritisk til hvordan målstyring og jaget etter effektivitet preger dagens Nav.
Ida Bing
Podkast
Linn (38) ble «naver»: – Jeg så et system hvor effektivitet er viktigere enn å hjelpe sårbare mennesker
Det er billigere for Nav hvis brukerne bare fikser ting selv. Dermed får ikke folk hjelpen de trenger, mener Linn Herning, som selv ble Nav-bruker.
ida.bing@lomedia.no
– Utviklingen i Nav er rystende, og det tror jeg går under radaren til folk, sier Linn Herning.
Hun ble alvorlig syk av nyresvikt for to år siden. I fjor mistet hun retten til sykepenger, og måtte søke om arbeidsavklaringspenger fra Nav.
– Jeg ble totalt avhengig av velferdsstaten og fikk se Nav fra innsiden.
Samfunnsdebattanten har skrevet om offentlig styring i 20 år. Til tross for at hun selv fikk god oppfølging av etaten, beskriver Herning møtet sitt med Nav som skremmende:
– Vi er i ferd med å få en velferdsstat som gir god hjelp til de som kjenner systemet, og dårlig hjelp til de som ikke kjenner det.
Hør Linn fortelle om sitt møte med Nav i podkasten Rørsla:
linn podkast
Billigst og kjappest mulig
For et halvt år siden gjennomgikk Herning en vellykket nyretransplantasjon. Fortsatt går hun delvis på arbeidsavklaringspenger. Hun er på vei tilbake i jobben som daglig leder i alliansen For Velferdsstaten - en organisasjon som jobber mot privatisering av offentlige tjenester. De mener at offentlig sektor er for markedsstyrt.
I det offentlige, som for eksempel på sykehus og innad i Nav, er det et jag etter å løse oppgaver billigst og kjappest mulig og levere resultater som kan måles, beskriver Herning.
– Da presses folk til å kjappe seg. De ansatte er så effektive at det går utover kvaliteten brukerne får.
Mål- og resultatstyring er en måte å styre offentlig sektor på, som gradvis har forsterket seg i samfunnet gjennom 40 år.
– Men i de siste åra har regjeringa tråkket hardere på gassen. Nav er et godt eksempel på dette, sier Herning.
Mye lest: Da Nav trakk Hege i uføretrygden, ble hun tvunget til å avbryte behandlingsoppholdet ved Blå Kors
Får ikke hjelp der og da
I tillegg viser Herning til at Nav har bygget opp en kanalstrategi for effektivitet, som gjør at brukeren i stor grad er langt unna de som skal behandle sakene.
Hun viser til en opplevelse hun hadde på sitt lokale Nav-kontor på Tøyen i Oslo:
– En tydelig frustrert mann får beskjed om at han har henvendt seg feil sted. Han får vite at han må ringe og avtale time for et møte, men sier at han er akutt syk og skal opereres dagen etter. Han får til svar at han kan bli ringt opp tirsdag om en uke.
– Den Nav-ansatte gjør som hun har fått beskjed om når hun avviser denne mannen, men det virker totalt umenneskelig, sier Herning.
Det mest effektive for Nav er at brukeren selv skal finne informasjon og legge inn søknader. Når folk står i en akutt situasjon, uten å vite hvilke regler og rettigheter som gjelder i sitt sakskompleks, er hjelpen svært vanskelig å finne, mener Herning.
– For meg var det ikke noe problem å vente, men situasjonene hvor folk trenger hjelp der og da, de tar man ikke på seg, sier hun.
Denne skaper debatt: Ann Jeanette måtte stoppe lånet da sykepengene ikke kom: – Fikk beskjed om at jeg kunne gå på «sosialen»
Nav: – Kan bli bedre
Nav-direktør Hans Christian Holte understreker at han ikke kjenner til eksempelet fra Tøyen-kontoret, men er tydelig på at Nav ikke møtte mannen godt nok:
– I dette tilfellet har vi ikke fått til det vi forsøker, nemlig å møte folk som kommer til oss på en god måte, sier Holte.
Han legger til:
– Vi erkjenner at vi kan bli bedre. Av og til møter vi folk på en måte som gjør at de blir litt maktesløse.
– De er kanskje i en vanskelig situasjon når de kontakter oss. Da blir det ikke lettere av at vi er lite tilgjengelig, eller at det er vanskelig å forstå hvordan de skal forholde seg til oss, utdyper han.
Nav-direktøren understreker imidlertid at kanalstrategien er nyttig fordi den gjør at brukerne kan komme i kontakt med Nav på mange ulike måter, gjennom både nett, mobil og fysiske møter.
Mye delt: Nav registrerer antall sekunder Lasse tar pause
Effektivisering er legitimt
Direktøren viser til at det var en god prosess mellom ledelse og de tillitsvalgte for å utvikle mål- og resultatstyring i Nav mellom årene 2015-2017.
– I dag er det riktig å si at vi har en blanding av mål- og resultatstyring, og nå i økende grad styring etter effektmål.
Effekter kan være at man ser flere komme ut i jobb, mens tidsmålinger handler for eksempel om hvor lang tid det tar for en ansatt å behadle en dagpengesøknad, forklarer Holte.
– Vi skal alltid være oppmerksom på uheldige virkninger av disse målene ansatte skal jobbe etter, følge opp og rapportere på. Det er mye vi skal jobbe med i Nav fremover, nettopp når det gjelder å sikre nok kvalitet i det vi gjør i ulike deler av virksomheten, sier Holte.
Fått med deg denne? Sjefen ble forelsket i Kathrine. Hun avviste ham og ble sagt opp
Ser løsninger med en tillitsreform
De rødgrønne partiene har, i likhet med Herning, påpekt mange av de samme uheldige virkningene som mål- og resultatstyringa i offentlig sektor fører med seg.
Partilederne Jonas Gahr Støre (Ap), Audun Lysbakken (SV) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har alle planer om å endre måten offentlig sektor styres på gjennom en tillitsreform, dersom de får flertall på Stortinget. Det vil også innebære flere endringer i måten Nav styres på. Arbeiderpartiet vil blant annet gi ansatte i Nav mer ressurser og ansvar. Senterpartiet ønsker også å øke Nav-ansattes beslutningsmyndighet, og gjøre Nav mer tilgjengelig for innbyggerne.
– Jeg har jobba med disse problemstillingene i ganske mange år. Alle de rødgrønne partiene er tydelig på at her må det gjøres noe. Det er veldig positivt. Effektivitetsjaget har holdt på for lenge, og jeg håper man tar noen grep nå så folk merker forskjell, sier Linn Herning.
FriFagbevegelse har hatt kontakt med Arbeids- og sosialdepartementet for en kommentar til denne saken, men de ønsket ikke å stille til intervju.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo