JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny posterminal i Bjerkvik

– Det har blåst friskt, det må vi kunne si

Ute blåser det surt og kaldt. Inne er det lyst og varmt. Ved Posten og Brings nye terminal i Bjerkvik har de verste stormene lagt seg.
TRIVES: Selv om innkjøringsperioden var stri, trives Ruben Solberg (t.v.) og Alf-Inge Enoksen i de nye lokalene.

TRIVES: Selv om innkjøringsperioden var stri, trives Ruben Solberg (t.v.) og Alf-Inge Enoksen i de nye lokalene.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det har blåst friskt, det må vi kunne si.

Tanita Svenning smiler litt. Hun er tillitsvalgt for befrakterne og sjåførene, og har stått i øyet av stormen de første månedene. Nå er det bare vinden inn fra Vestfjorden som blåser.

– Det har vært mye nytt, og innkjøringen har kanskje kommet litt brått på. Men nå går det bra. Det meste begynner å fungere, sier Svenning.

Regjeringen gir Posten 540 mill. mindre enn behovet: – Distriktene er taperne

Godt samarbeid

Odd Arne Hartvigsen i kretsstyret i Postkom Nord-Norge krets bekrefter Svennings beskrivelse. Oppstarten i Bjerkvik var tøff.

– Det var innkjøringsproblemer da vi startet her i mai. Det er mange detaljer man ikke er klar over før man kommer i drift. Lofoten, Vesterålen, Harstad, Narvik og Indre Troms er et ganske stort område. De tidligere enhetene har gjort ting litt forskjellig og har hatt litt ulike kulturer. Da går det ikke knirkefritt å bli til en enhet, konstaterer Hartvigsen.

Nå har knirkingen avtatt.

– Det har heldigvis vært et godt samarbeid i prosjektgruppa – og mellom oss tillitsvalgte og distriktssjefen. Det er mange som har vært involvert i prosessen. Både tillitsvalgte, verneombud, ledelse og andre medarbeidere har prøvd å dra i samme retning. Det har vært bra for terminalen – for de som jobber her og de som må omstilles, konstaterer Hartvigsen.

Han fastslår at det har vært lagt ned en betydelig innsats fra alle parter for å få alt til å fungere som det skal.

– Sett fra Postkoms side, må jeg konstatere at våre medlemmer har gjort en stor jobb, mye mer enn man kan forvente, for å få driften opp å gå. Resultatet er at vi nå har et flott bygg som fungerer, sier Hartvigsen.

Frp vil splitte opp Posten og selge Bring

BRÅ START: Roar Zakariassen (f.v.), Tanita Svenning og Odd Arne Hartvigsen konstaterer at innflyttingen kom brått på. Nå har det verste trykket har lagt seg, men de håper de andre terminalene som  er under planlegging og bygging tar lærdom av innflyttingsprosessen i Bjerkvik.

BRÅ START: Roar Zakariassen (f.v.), Tanita Svenning og Odd Arne Hartvigsen konstaterer at innflyttingen kom brått på. Nå har det verste trykket har lagt seg, men de håper de andre terminalene som er under planlegging og bygging tar lærdom av innflyttingsprosessen i Bjerkvik.

Morten Hansen

Innkjøringsproblemer

Også distriktssjef Karl-Henrik Karlsen kan senke skuldrene litt etter noen hektiske måneder.

– Det er selvfølgelig noen ting vi skulle gjort annerledes. Men ut fra forutsetningene vi hadde da vi prosjekterte dette, har vi gjort det vi skulle. Så har enkelte ting endret seg underveis. Men det begynner å gå seg til nå, sier Karlsen.

Bygget ble tatt i bruk for fullt så å si umiddelbart etter at det ble flyttet inn. Karlsen innrømmer at det har vært utfordrende å gå rett i produksjon, uten noen prøveperiode. Innkjøringsproblemer med pakkebånd har vært utfordrende, med alt for mye driftsstans. For i lokal målestokk er det en stor produksjon som utføres innerst i Ofotfjorden.

– Vi tar 17-1800 pakker i timen, men har vært oppe i 2400 pakker. De ansatte har stått på de første månedene, konstaterer Karlsen.

Nærmere 130 ansatte har tilknytning til anlegget. 25 jobber i produksjonen, 14 ledere og befraktere er ansatt i administrasjonen, mens 88 sjåfører er tilknyttet terminalen, som i tillegg til pakke- og godsproduksjon har en Frigo-del og warehousing.

– Mesteparten av produksjonen skjer på natta. Det er et stort område, så det kreves høyt tempo for å få varene ut når bilene kommer på morgenen. Men det er et stort og moderne anlegg, med et åpent gulv. Det gjør at de fleste av de som jobber i produksjonen kan være med på alle arbeidsoppgavene. Det tror jeg er bra både for bedriften og de ansatte. Vi kan utnytte ressursene når vi trenger det, og de ansatte får mer variert arbeidsoppgaver, sier Karlsen.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Karl-Henrik Karlsen, distriktssjef i Posten

Karl-Henrik Karlsen, distriktssjef i Posten

Morten Hansen

Nesten på skinner

Alf-Inge Enoksen og Ruben Solberg er to av de som har fått ny arbeidsplass i Bjerkvik. Terminalarbeiderne begynner å trives.

– Når ting etter hvert har gått seg til, er det blitt bra. Det er nye og fine lokaler, og så er det hyggelig folk og gode kollegaer som jobber her, fastslår Enoksen.

– Vi hadde innkjøringsproblemer i starten. Det må vi være ærlige på. Men jeg synes det har blitt bedre hele tiden. Jeg synes det har gått relativt fort fra at ingenting fungerte, til at det nå nesten går på skinner. Det synes jeg vi skal være fornøyd med, sier Solberg.

Postkom uenige om nedbemanning i Bring Warehousing

Må ta lærdom

Roar Zakariassen er avtroppende tillitsvalgt, og har sittet i prosjektgruppa for anlegget i Bjerkvik. Han konstaterer at man var litt på hælene i begynnelsen.

Han håper de neste terminalene som Posten skal bygge, tar lærdom av prosessen i Bjerkvik.

– Hvis vi skal lære noe av denne oppstarten, var det nok at det gikk litt prestisje i å komme inn til fastsatt tid. Da vi kjørte i gang var det en del ting som ikke var klart – både når det gjelder driften, men også i kompetansebyggingen. Man bør kanskje bruke tid i forkant på å finne ut hva som kan gå galt, sier Zakariassen.

Også han poengterer at samarbeidet med ledelsen har vært bra.

– Lederne har jo et press på seg de og. Også de har løpt ekstra – det er ikke bare de på gulvet som har stått på. Det har vært mye frustrasjon her. Med tanke på det kaoset som til tider har vært her, er det forbløffende lite sykefravær. Det er bare å ta av seg hatten, sier Zakariassen.

Han sammenlikner det første halve året med å få en veldig stor ball til å rulle.

– Det er tungt å få den ballen i gang. Men når den først ruller, går det helt greit. Nå er ballen i siget, smiler Zakariassen.

FAKTA om Logistikksenter Narvik

• Logistikksenteret er ett av 18 som Posten Norge er i ferd med å etablere rundt om i hele landet. De vil gi konsernet et industrielt og effektivt logistikknettverk.
• Plassert i Bjerkvik i Narvik kommune.
• I drift fra våren 2017.
• 6000 kvadratmeter stort.
• Skal dekke Lofoten, Vesterålen, Harstad, Narvik og Indre Troms.
• Vil håndtere 1,3 millioner pakker og over 50 000 tonn gods i året.
• 120 medarbeidere er tilknyttet logistikksenteret.
• Erstatter to terminaler i Narvik, og terminaler i Leknes, Sortland og Harstad.

Både tillitsvalgte, verneombud, ledelse og andre medarbeidere har prøvd å dra i samme retning.

Odd Arne Hartvigsen i kretsstyret i Postkom Nord-Norge krets

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse