Regjeringen varsler lovendringer etter kritikk av Bring-kontrakter.
Ole Palmstrøm
Regjeringen vil ivareta sjåfører og bud:
Bring-sjåførene har ingen garanti for sin inntekt. Nå varsler regjeringen lovendringer
Posten får kritikk etter Klassekampens avsløringer av Bring-selskapenes systematiske bruk av innleide sjåfører på uforutsigbare og dårlige vilkår.
alf@lomedia.no
Gjennom datterselskapene i Bring, inngår Posten Norge kontrakter med innleide sjåfører og som selv må kjøpe uniform og betale for Bring-foliering av bilen.
Bilen kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag, men budet garanteres ingen inntekt eller en fast oppdragsmengde. Det mener myndighetene er uakseptabelt.
Nå varsler regjeringen lovendringer – i kjølvannet av Klassekampens avsløringer om hverdagen for innleide sjåfører og bud i Bring.
Burde være fast ansatte
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) sier til Klassekampen at hun mener Brings sjåfører bør være fast ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.
Persen vil utforme regler som gjør den typen kontrakter Bring opererer med ulovlige.
– Det handler om at de ikke har makt over sin egen arbeidsdag. Da er prinsippet at de skal kategoriseres som arbeidstakere med de rettigheter og de plikter som følger, sier hun til avisa.
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte, og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Statsråden varsler lovendringer til høsten.
Martin Guttormsen Slørdal
Bring er en del av Posten, som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Departementet skriver at det er en «selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer. Som eier har vi klare forventninger til Posten og de øvrige selskapene».
Arbeidsministeren mener lovverket i dag ikke er godt nok til å avgjøre om Bring-kontraktene er ulovlige. Derfor varsles det blant annet endringer som skal begrense muligheten til innleie.
– Det er det arbeidet vi holder på med og kommer med til høsten, sier Persen.
Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ønsker Persen å rydde opp i varebilsektoren ved blant annet å styrke retten til hele, faste stillinger og begrense muligheten til innleie, lage handlingsplan mot sosial dumping og utrede kjøre- og hviletidsbestemmelser og løyveplikt for varebilsektoren.
Les også: Gratis frakt: – Disse folkene kjører for knapper og glansbilder
Helt på sin plass
Hos Fagforbundet Post og finans har man i lengre tid ønsket en opprydding i transportbransjen. Det kan virke paradoksalt at det er forholdene i Postens eget datterselskap som utløser handling fra regjeringens side.
Leder i Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals, er glad regjeringen varsler handling. Hun sier at forbundet har vært en pådriver for den oppryddingen som nå ser ut til å komme – også internt i Postens rekker.
– Vi har lenge foreslått at man i stedet for innleide skal benytte fast ansatte, sier Øiahals.
– Vi er glad for de varslede lovendringene. Vi krevde allerede i januar i brev til Samferdselsdepartementet at det måtte ryddes for å få orden i bransjen. Da var poenget at folk skulle få arbeidstakerbeskyttelse, sier hun.
– Det er viktig at Posten rydder. Vi har i flere år diskutert dette med Posten. Vi har foreslått at driftsmodellen for datterselskapene som bruker enkeltmannsforetak (ENK) skal gå over til å bruke ansatte, sier Øiahals.
– I sin tid prøvde vi å få en sak om ansettelse i retten, men det aktuelle medlemmet aksepterte et forlik. Vi må ha noen som vil krige for å få gjort noe rettslig på dette, fortsetter hun.
Øiahals er tydelig på at dersom regjeringen begrenser bruken av enkeltpersonforetak og innleide, vil det være et viktig og bra første skritt i oppryddingen. Men hun understreker at det er mye mer som skal til for å få en regulert og ryddig bransje, med gode vilkår for arbeiderne.
– Vi har understreket betydningen av å stille krav til kjøre- og hviletid, arbeidstid, samt kompetanse og godkjenningskrav for transport, sier Øiahals.
– I tillegg bør det innføres egenkapitalkrav for å drive transportvirksomhet, og et virksomhetsregister. Dessuten må myndighetene styrke ressursene og sanksjonsmulighetene for kontroll- og håndhevingsapparatet, fortsetter hun.
Øiahals understreker at kravene bør gjelde alle kjøretøy og transportmidler – og at det ikke bør være noen nedre vektgrense på bilene.
Hun slår fast at omtalen av forholdene innleide Bring-sjåfører opplever selvsagt er skadelige for konsernets omdømme hos publikum.
– Det er synd, men vi fortsetter å holde trykket oppe. Vi har allerede fremmet sånne krav overfor Posten før avsløringene, og vi mener Posten ikke skal vente på lovendringene før man tar egne grep, sier Øiahals.
Vil vurdere driftsmodellen
Postens konsernsjef Tone Wille sier til Klassekampen at hun skal se på avtaleverket og vurdere betalingen til sjåførene og budene, men lover på nåværende tidspunkt ikke noe konkret.
Pressesjef Kenneth Pettersen opplyser til Posthornet at man nå skal ta driftsmodellen opp til vurdering.
– Vi starter nå et arbeid med å se på driftsmodellen for budvirksomheten, inkludert forholdet mellom innleide sjåfører og egne ansatte. Det vil gå i retning av flere egne ansatte varebilsjåfører i konsernet. Utfallet av disse vurderingene vil vi komme tilbake til høsten, sier Pettersen.
Posthornet har bedt Posten Norge om å tallfeste hvor mange fast ansatte sjåfører man har i de aktuelle Bring-selskapene, kontra hvor mange innleide sjåfører man benyttes – og antall oppdrag fordelt på disse. Disse spørsmålene har Posten ikke ønsket å besvare.
Les også: Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard