JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundets landsmøte

Etterlyser opprydning i varebilbransjen – skuffet over statsministerens svar

– Det haster veldig. Hvis ikke kan de seriøse bli bransjens tapere, sier Morten Olsen. Han synes svaret fra Støre er lite konkret.
– Ja, jeg er skuffet over statsministerens svar. Dette var verdiløst, sier Morten Olsen. Han er nestleder i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn.

– Ja, jeg er skuffet over statsministerens svar. Dette var verdiløst, sier Morten Olsen. Han er nestleder i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Statsminister Jonas Gahr Støre innledet torsdag landsmøtedebatten om den faglige og politiske situasjonen. Den dreide blant annet inn på transportbransjen – der regjeringens handlingsplan for transport har latt vente på seg.

I bransjen florerer det av useriøse aktører og aktører som utnytter arbeiderne. Det undergraver forholdene for de seriøse. Selv om gladnyheten om endringene i Bring ble trukket fram av statsministeren selv.

Trakk fram Bring

Støre trakk fram det at statseide Bring nå går bort fra en forretningsmodell der bruken av innleie skrotes, og 200 sjåfører får tilbud om fast ansettelse, som et eksempel på at regjeringens storrengjøring i arbeidslivet gir resultater.

Støre viste også til at regjeringen har fått på plass pensjon fra første krone, fagforeningsfradraget er doblet, og at generell adgang til midlertidige ansettelser er borte.

– Vi har levert på mange punkter som betyr noe for arbeidsfolk i dette landet. Heltid som hovedregel; ferdig snakka – det er også innført, sa Støre – før han igjen vendte blikket mot transportbransjen og Bring.

– Som min partifelle og statsråd Jan Christian Vestre sa det: Som eiere forventer vi at Posten skal være en seriøs og ansvarlig aktør i bransjen. Vi skal ikke gi oss med dette, sa Støre.

– Det blir som på hjemmebane. De fleste har slett ingen svinesti hjemme – tvert imot. Men til jul tar man storvasken. Vi gjør det ordentlig før jul, og regjeringa vil ha det ordentlig i norsk arbeidsliv, fortsatte han.

Støre trakk fra taletstolen frem det at statseide Bring nå går bort fra en forretningsmodell der bruken av innleie skrotes og 200 sjåfører får tilbud om fast ansettelse som et eksempel på at regjeringens storrengjøring i arbeidslivet gir resultater. Men da han ble bedt om å svare konkret på når tiltakene vil komme, svarte Støre unnvikende.

Støre trakk fra taletstolen frem det at statseide Bring nå går bort fra en forretningsmodell der bruken av innleie skrotes og 200 sjåfører får tilbud om fast ansettelse som et eksempel på at regjeringens storrengjøring i arbeidslivet gir resultater. Men da han ble bedt om å svare konkret på når tiltakene vil komme, svarte Støre unnvikende.

Jan-Erik Østlie

Støre lovet at storrengjøringen i arbeidslivet ikke skal være halvgjort. Han gjentok fra talerstolen på landsmøtet at en egen handlingsplan for transport kommer.

Mye lest: Sjåførmangel: Nå lokker Posten med sertifikat til 150.000 kroner og fast jobb

Etterlyser handling

Morten Olsen er nestleder i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn, og leder også Fagforbundets yrkesseksjon for samferdsel og teknikks landsmøtedelegasjon.

Han var blant de utvalgte delegatene som fikk taletid i debatten i kjølvannet av statsministerens innlegg på landsmøtet.

Olsen brukte sine tre minutter taletid godt – og etterlyste mer handling og konkrete tiltak fra regjeringa i transportsaken. Han var tydelig på at tiltakene må være treffsikre.

– Det er stor utålmodighet i forhold til oppryddinga i varebilbransjen, og det fryktes at det som kommer fra regjeringa er for lite, for sent, sa Olsen.

– Haster veldig

På kort sikt mener Olsen det må gjøres flere ting.

– Det må innføres en løyveordning, som bør inneholde krav til egenandel og HMS-kort. Det haster veldig. Hvis ikke dette kommer på plass raskt, risikerer vi at den seriøse delen av budbilbransjen vil lide og bli taperne i dette, mens de useriøse vinner fram. Et viktig grep er at arbeidsgiverbegrepet må defineres klarere, sa Olsen.

– Samferdselsminister John-Ivar Nygård er ute i media i dag, og skryter av at EUs mobilitetspakke skal innføres i Norge – men ikke før i 2026. Det holder ikke. Vi kan ikke godta at man passivt ser på varebilbransjen fra sidelinja i tre-fire år til før vi gjør tiltak, sa Olsen.

Han avsluttet med å på ny be statsministeren om handling.

– Vi må få på plass en løyveordning, og den bør inneholde egenkapitalkrav og HMS-kort. Når dette er på plass, og vi har fått et register over godkjente sjåfører, så kan det lages tariffavtaler og folk kan organiseres. Da kan vi få et ryddig og anstendig arbeidsliv innen denne bransjen, sa Olsen.

Han ba statsministeren sørge for at varebil innlemmes i Norgesmodellen.

– Dette vil vi ha på plass før 2026, Jonas!

Skuffet over svaret

Støre svarte på klassisk politikervis.

– Jeg viser til at mobilitetspakken skal innføres, og at vår handlingsplan kommer. Olsens ønske om å få varebil og transport inn i Norgesmodellen, det er jeg helt for, sa statsministeren.

Morten Olsen sier seg skuffet over det lite konkrete og håndfaste svaret.

– Ja, jeg er skuffet. Dette var verdiløst. Statsministeren var ikke konkret på noe, og viste bare til mobilitetspakken – som altså skal innføres i 2026, sier Olsen.

Les også: Ansatte støter eiere i kampen om «lakseskatten»: – Vi føler oss dolka i ryggen av Skjæran

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse