JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

HMS - Handling mot skader

Vernetjenesten kan lett bli oppfattet som en pest og plage. Egentlig er de pesten og plagens verste fiende. Møt 8 av Postens hovedverneombud fra hele landet.
8 HOVEDVERNEOMBUD FRA HELE LANDET: Fra venstre: Øyvind Bjørnødegård, HVO i divisjon post, Karin Pedersen, HVO for region vest, Svein Frydnes, HVO for region sør-vest, Julia Banda Rasmussen, HVO for region Oslo, Akershus og Østfold, Terje Danielsen, HVO for region øst, Helen Pettersen, HVO for region nord, Louis Øvereng, HVO for region midt, Tove Garatun Walde, HVO ved Postens kundesenter.

8 HOVEDVERNEOMBUD FRA HELE LANDET: Fra venstre: Øyvind Bjørnødegård, HVO i divisjon post, Karin Pedersen, HVO for region vest, Svein Frydnes, HVO for region sør-vest, Julia Banda Rasmussen, HVO for region Oslo, Akershus og Østfold, Terje Danielsen, HVO for region øst, Helen Pettersen, HVO for region nord, Louis Øvereng, HVO for region midt, Tove Garatun Walde, HVO ved Postens kundesenter.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

(Bla i bildeserien for å lese om hvert enkelt hovedverneombud)

– Når jeg setter spørsmålstegn ved manglene i det vi gjør, hender det de på en andre siden går rett i forsvar. Det burde egentlig være motsatt.

For vi i vernetjenesten og ledelsen er på samme parti. Vi vil at det skal bli best mulig, sier Øyvind Bjørnødegård, hovedverneombud i Divisjon Post.

Han leder et korps av sju regionale hovedverneombud – som passer på at mange hundre lokale verneombud er skikket til å gjøre best mulig jobb.

Målet er å være best på Helse Miljø og Sikkerhet (HMS) – slik at de ansatte opplever så få ulykker og skader som mulig og så få arbeidsrelaterte utfordringer som mulig.

– Vi skal lete etter manglene i arbeidsmiljøet, og vi skal finne dem, konstaterer Bjørnødegård.

Velfungerende samarbeid

Han understrekerat det ikke er regelen at ledelsen går i forsvarsposisjon.

Som oftest er det enighet om hva somer målet og hva som virker.

– Mange steder fungerer trepartssamarbeidetveldig godt. De ansatte melder fra hva som ikke fungerer, vernetjenesten tar det videre og foreslår sammen med de ansatte og lederen hva som kan gjøres, mens ledelsen gjennomfører tiltakene. Resultatet ser vi i statistikken.

Posten har få ulykker og skader. Og vi blir stadig bedre, sier et fornøyd hovedverneombud.

Må alltid prøve å bli bedre

Bjørnødegård mener den største utfordringen i dag ikke ligger i ulykker og skader, men at Posten er i stadig endring. I mange år har det vært nedskjæringer, oppsigelser og omstilling. Flere må jobbe på natta, og det er færre muligheter til å være sosial på jobben, lange dager kun i rute, nye alternative kjøretøy, og ikke minst det psykososiale arbeidsmiljøet, der det er tidspress, stress og liknende.

Det krever mye av alle parter – både ansatte, vernetjenesten og ikke minst lederne.

– Vi må stadig bli bedre. Jeg ser at vi ikke alltid er like flinke til å kartlegge arbeidsmiljø utfordringer i forkant. Vi må bli flinkere til å følge opp, og se at tiltakene fungerer, i etterkant. Her har vi en vei å gå. Vår oppgave som vernetjeneste, er også å se til at de ansatte får den støtte og hjelp de skal ha. Det gjelder like mye meg som hovedverneombud, som alle våre lokale verneombud, sier Bjørnødegård.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse